המפכ"ל במחוז צפון: "כולנו מאוחדים ומלוכדים ומביעים תמיכה אחד בשני"
(צילום: דוברות המשטרה )

למרות הביקור אתמול במחוז הצפוני "והחיבוק" שכביכול העניק למפקד המחוז ופקודיו, נראה שבסביבת המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, החליטו לנתק אותו מהאירועים ומזיקה ישירה לאסון במירון.
גורמים המעורים בפרטים מציינים בין היתר את "הסמליות" שבקיום ישיבת סגל הפיקוד הבכיר בצפון, כמו גם הדברים שאמר בנוגע לכוונתו לעשות "בדק בית" – כדי לכוון את האחריות אך ורק לגזרת הצפון. בנוסף, התייעץ רב-ניצב שבתאי עם היועץ הבכיר אבי בניהו ודאג שכל תיק המסמכים יועבר ממחוז הצפון ללהב 433. אם לא די בכך, המפכ"ל אסר היום (שלישי) על ראיונות של קצינים והוצאת מסמכים - אלא באישורו.
מפקד מחוז צפון, שמעון לביא, מוקיר תודה בעקבות גל התמיכה

במהלך האסון שוטרים מפנים ילדים מהר מירון
(צילום: דוברות המשטרה )

תיעוד מאסון הר מירון
(צילום: קבוצת מדברים תקשורת)

3 צפייה בגלריה
פינוי פצועים בית חולים רמב"ם
פינוי פצועים בית חולים רמב"ם
פינוי פצועים אחרי האסון במירון
(צילום: אלעד גרשגורן)
3 צפייה בגלריה
אירוע הדלקת נרות בכיכר רבין לזכר הרוגי הר מירון
אירוע הדלקת נרות בכיכר רבין לזכר הרוגי הר מירון
אירוע הדלקת נרות בכיכר רבין לזכר הרוגי האסון במירון
(צילום: מוטי קמחי)
קצינים בכירים במטה הארצי סיפרו על ה"פליק-פלאק" שעשה המפכ"ל כשהתכוון להצהיר כי המשטרה מעוניינת בוועדת חקירה, אך בסופו של דבר נאלץ רב-ניצב שבתאי להיכנע לתכתיב של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ולא הוציא הודעה כזאת - מה שהותיר את האחריות אך ורק על מחוז הצפון במשטרה, ובגזרתה של המחלקה לחקירות שוטרים.
בסביבתו של המפכ"ל לא אוהבים, בלשון המעטה, את האהדה שלה זוכה ניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני, שמיהר לקחת אחריות בתחילת האירוע. בין היתר, הקו הוא ניטרול כוחו של לביא.
הכול החל עם שליחת חוקרי היחידה הכלכלית שאספו את כלל המסמכים הקשורים לתיק האירוע של הילולת מירון. לאחר מכן הם העבירו את הטיפול בסיפורי הגבורה של השוטרים, שהצילו חלק מהחוגגים ממוות, לדובר משמר הגבול, ברוך הוניג.
3 צפייה בגלריה
אבי בניהו
אבי בניהו
אבי בניהו
(צילום: מוטי קמחי )
בנוסף לדוברות הצפון, בסביבתו של שבתאי מפעילים שורה של דוברים ויועצים שמתדרכים את הכתבים ומכווינים האש לכיוון ארגון המקומות הקדושים והפוליטיקאים. "קיום ישיבת סגל הפיקוד הבכיר דווקא בלשכת מפקד מחוז צפון, כביכול כדי לחזק אותו, היא גם לשם סימון גזרת האחריות – מחוז צפון", אמר קצין בכיר במטה הארצי. "שימו לב שכל התגובות מדברות על בדק בית, על תוכניות מחוזיות וגיבוי למחוז הצפוני. למה מפקד המחוז הצפוני צריך גיבוי? למה המפכ"ל לא אמר עד עכשיו שהוא לוקח אחריות בדיוק כמו מפקד המחוז הצפוני?"
ממשטרת ישראל נמסר: "בין המפכ"ל למפקד המחוז הצפוני מתקיימת מערכת יחסים טובה הבנויה על שיתוף פעולה וכל ניסיון להכניס טריז בין השניים נועד לכישלון. בכל הנוגע למדיניות הדוברות של המשטרה, זו נקבעת על ידי המפכ"ל וצמרת המשטרה וזאת בהתאם להערכת המצב ויעדי ההסברה הנתונים לפתחו של הארגון. דובר צה"ל לשעבר ,תא"ל (מיל') אבי בניהו, הוא איש מקצוע בקי ומנוסה בתחום התקשורת וניהול משברים והמפכ"ל אכן נועץ בו באירוע זה מתוקף היכרות".
אבי בניהו מסר בתגובה: "ביקרתי את המפכ"ל לפני שנה. הוא שוחח אותי בסוף השבוע על כמה עניינים שקשורים לאירוע במירון. אני לא דובר ואין לי שום תפקיד רשמי במשטרה".