הריאיון עם השרה תמנו-שטה

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) טענה הבוקר (יום ג') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל בטיפול במשבר הקורונה עם מניעים שאינם קשורים בהכרח לשיקולים בריאותיים: "הם בורחים מאחריות", אמרה השרה תמנו שטה בריאיון באולפן ynet. "ראש הממשלה מנותק, הוא עושה פוליטיקה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ. עימות חריף בממשלה
(צילום: אלעד מלכה, קובי גדעון, לע"מ)
המשבר בין נתניהו ליו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ החריף ביום חמישי שעבר, אחרי שהשניים העלו את הטון והטיחו זה בזה האשמות הדדיות בצעקות. "זה היה שיח מאוד עצוב. היה שם ניסיון לכופף חוק יסוד, השתלחות בוטה ביועץ המשפטי לממשלה שהתפקיד שלו זה לפרש את החוק. עמדנו על הרגליים האחוריות.
"'הם רוצים להרוג אנשים', זה מה שראש הממשלה אמר. אני לא האמנתי שראש ממשלה יכול לדבר בצורה כזאת. אנחנו? אנחנו שבאחריות כבר שמונה חודשים נמצאים בתוך ממשלת החירום הזאת כדי לעזור לאזרחי מדינת ישראל? אנחנו שהיינו שם כדי להיכנס לערים האדומות והקמנו את מפקדת אלון?".
- אז מה קורה כאן? "ראש הממשלה חושב שתוכנית העבודה היחידה זה סגר. הם יושבים במגדל השן, מנותקים. לא יכול להיות מצב שהם לא יראו את בעל העסק שקורס, את אותה פדיקוריסטית שצריך להפוך אותה לעבריינית".
- אולי אתם צריכים לצאת מהקופסה, אולי החשיבה הזאת של 'בואו נפתח ויהיה בסדר' תוביל לעלייה בתחלואה? "אנחנו בכחול לבן דורשים משהו מאוד פשוט: ככל שיש עלייה בחיסונים, אנחנו מבקשים לייצר תו ירוק במסחר, לבוא ולהקל עם החינוך".
- דיפרנציאציה בערים שמתחסנות יותר מקובלת עלייך? "בהחלט, זה בדיוק מה שאמרנו. מצד אחד המדינה צריכה לעשות אכיפה, להסתכל איפה אנחנו נלחמים בקורונה, אבל לצד זה יש חיסונים - אז בואו נתחיל לשחרר. אתה לא יכול להכניס אנשים שכבר התחסנו? למה לא? אנשים קורסים פה, צריך להסתכל על האזרח הפשוט. אפשר להתחיל לשחרר מיליונים".
- ולמה זה עדיין לא קורה? "הייתה התבצרות חד-משמעית של נתניהו ושרי הליכוד. אני חושבת שיותר 'קל' להיות בתוך סגר. אנחנו יכולים להיות גם שנה בסגר ואז יהיו אפס אחוזי תחלואה".
- מה האינטרס של נתניהו לפעול כך בתקופת בחירות? "אני לא בוחנת לב וכליות. אני יכולה להגיד מתוך האחריות שלי כשרה בממשלה ושלנו ככחול לבן, אנחנו צריכים כמנהיגות לקחת את מכלול השיקולים, את כל הפרמטרים. כבודם של אנשי המקצוע והבריאות מונח ואנחנו מתייעצים איתם כל העת, אבל אנחנו נדרשים לעשות את האיזונים, והאיזון הוא להתחיל לשחרר את המסחר בתו ירוק הדרגתי.
"ברגע שהם באים ומטיחים בכחול לבן 'אתם לא אחראים, אתם מובילים להרג של אנשים', אז זו בריחה שלהם מאחריות. העניין הוא בסוף לדעת לאזן, וזה מה שאנחנו מנסים לעשות. הדבר הזה יתקדם רק בזכות זה שכחול לבן עמדה על הרגליים האחוריות, והנה הם מתחילים להתיישר. היום יהיה עוד דיון בקבינט הקורונה ששם יוצגו עוד מתווים איך משחררים לאט ובזהירות את המסחר ואיך מחזירים את הילדים למערכת החינוך בגילים הנמוכים בערים הירוקות והצהובות".
- אז ראש הממשלה פחדן? "אני לא משתמשת במילים האלה, אני חושבת שראש הממשלה מנותק. כשאומר לי שר מהליכוד 'מה זה משנה עוד שלושה ימי סגר?', אמרתי לו שזה מאוד משנה לאותו אזרח שצריך להביא לחם הביתה, זה מאוד משנה לאותה אישה שמתקשרת אליי ושואלת אותי אם אני יכולה לעזור לה כי עכשיו היא לוקחת סלי מזון מהרווחה".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"הם מתחילים להתיישר". השרה תמנו שטה באולפן ynet
(צילום: יריב כץ )
42 יום לפני הבחירות לכנסת ה-24, מפלגת כחול לבן ממשיכה לדשדש בסקרים ובחלק מהם אף מגרדת את אחוז החסימה מלמטה. השרה תמנו שטה בטוחה שמפלגתה תצליח להתברג גם בכנסת הבאה: "אנחנו על חמישה מנדטים ונמשיך לעלות. כחול לבן היא היחידה בשמונת החודשים האחרונים שלקחה אחריות ולא נשארה ביציע".
- וחטפתם על זה. "חוטפים כל העת, ואנחנו עדיין עומדים עם ראש מורם כי אנחנו עושים את הדבר הנכון בשביל אזרחי ישראל. אם לא היינו בממשלה הזאת - המצב היה חמור גם מבחינה בריאותית, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הדמוקרטיה. למה שאתם קוראים 'קרקס', זה מבחינתנו להגן על הדמוקרטיה הישראלית. יש לנו סקרי עומק שאנחנו יכולים להביא גם כפול ממה שאנחנו מקבלים עכשיו".
- את מבינה את התסכול של אנשים שהצביעו לכם שלוש פעמים? "אני מבינה את האכזבה ואת התסכול, ואני חושבת שחלק מהדבר הזה הוא שבני גנץ לא בן אדם שרץ למצלמות ועושה קמפיין תוך כדי. הוא בן אדם מאוד אחראי, הוא היה תמיד חייל של המדינה. הוא תמיד לוקח שיקולים נורא נקיים, מסתכל על האזרחים ואני חושבת שהוא במובן הזה לא פוליטיקאי 'הארדקור'.
"לכן, האתגר שלנו הוא להסביר מה עשינו מתוך הממשלה, שמנענו פסקת התגברות, שנלחמנו נגד ועדות חקירה לשופטים, שאם לא אנחנו - היה פה חוק צרפתי וחוק חסינות. מה שאנחנו עושים עכשיו זה להוביל לאיזונים הנכונים בתוך הקורונה".
על ההאטה בקצב המתחסנים נגד קורונה אמרה השרה תמנו שטה כי "אם רוצים להצליח להיאבק בנגיף בצורה מיטבית, אחד הדברים לכך הוא בהחלט הסברה. הסברה מייצרת אמון ציבורי, והאמון הציבורי כפי שאנחנו רואים אותו הוא ממש לא גבוה. יש הסברה מסוימת, אבל היא לא מספקת. במשרד שלי אני יודעת ללא ספק כמה זה חשוב שנעשה הסברה בקרב העולים החדשים".