אחרי חודשים של עבודות, תוכניות, הרצות וגם כמה נסיעות מבחן - נערכה היום (ה') השקה רשמית לנסיעות המבחן ברכבת הקלה בפתח תקווה. לפני כעשרה ימים סיימה הרכבת את נסיעת ההרצה הראשונה שלה מחוץ למרכז התחזוקה בעיר, והיום תיעדו לראשונה צלמי עיתונות את הנסיעה, מתוך הרכבת הקלה. ynet העביר בשידור חי את הנסיעה.
מסלול הנסיעה החל בתחנת שחם של הרכבת הקלה ברחוב ז'בוטינסקי, ומשם המשיכה הרכבת דרך רחוב אורלוב ועד לתחנה המרכזית בפתח תקווה.
בשבוע שעבר החלה נת"ע בהרצת נסיעות המבחן בגוש דן. הנסיעות יתרחשו במהירות איטית וילוו על ידי יחידה חדשה במשטרה שתעסוק ברכבת הקלה, כדי להרגיל את ציבור הנוסעים והולכי הרגל בתנועתה בערים. במסגרת הבדיקות ייבדקו כלל מערכות הבטיחות, לרבות איתות (השליטה בתנועת הרכבת), התקשורת והחשמל.
בימים אלה ניתן כבר לראות את עמודי החשמול נפרסים בבת ים, שבה נסיעות המבחן יחלו בתחילת שנת 2022, עד שלבסוף הן יתקיימו על המסילה כולה בתוואי הקו האדום מבת ים לפתח תקווה, דרך תל אביב ורמת גן. הקו האדום צפוי להיפתח לתנועת נוסעים בסוף שנת 2022 - לאחר שהתעכב ב-13 חודשים מתאריך היעד המקורי באוקטובר השנה.
שרת התחבורה בממשלה הנוכחית מירי רגב אמרה באירוע ההשקה: "אנחנו נמצאים ביום חשוב נוסף לקראת היכולת שלנו לחנוך בנובמבר 2022 את קו 'דנקל', הקו האדום מפתח תקווה לבת ים. זה לא סוד שעם כניסתי לתפקיד שאלתי שאלות קשות ולא הייתי מוכנה לקבל שום פערים וחריגות בתקציב ובתפעול, אך אני מזכירה לכם שעברה עלינו שנת קורונה שנה לא פשוטה. היינו צריכים לעשות מאמצים גדולים מאוד כדי להביא לכאן עובדים מסין, והיה קשה - עם כל מגבלות הקורונה - לעמוד בלוח הזמנים שהצבנו לעצמנו".
יש לציין כי כשרגב נכנסה לתפקידה, תאריך היעד המקורי לפתיחה היה אוקטובר 2021 כאשר בתקופתה ובאישורה ניתנה הדחייה ב-13 חודשים נוספים - שתוקצבה בכמיליארד שקלים.
"אין ספק שרשת הרכבות תשנה את כל יכולות הנסיעה בתחבורה ציבורית במטרופולין דן - אחד הפקוקים ביותר במדינת ישראל", המשיכה רגב, "על מנת לאפשר נסיעה זמינה, נגישה, בטוחה ומהירה אין ספק שזו בשורה. אנחנו צריכים לשכנע את האזרח לוותר על כלי הרכב הפרטי שלו ולעלות לתחבורה הציבורית, ואנחנו כמדינה צריכים להציע תחבורה נגישה וידידותית. זאת תפיסת הקישוריות שהובלתי במשרד".
רגב התייחס בדבריה גם להשבעת הממשלה החדשה, הצפויה ביום ראשון הקרוב: "ביום שני נעביר את השלטון בצורה הכי מסודרת שיכולה להיות, ואעביר את המשרד בצורה עניינית ומקצועית עם חוברת חפיפה לבא אחריי. זאת משום שבסופו של דבר מדינת ישראל, החברה הישראלית ואזרחיה, הם מעל אדם כזה או אחר. יש לנו מחויבות ושליחות, ונעשה זאת בצורה טובה ואיכותית. נבטיח אופוזיציה לוחמת שהולכת עם האמת".
מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר הבוקר: "הקו האדום יביא למהפכה של ממש בהסעת המונים בגוש דן, שאליו יתווספו קווי הירוק והסגול שיפרשו רשת תחבורתית לרווחת תושבי גוש דן ולמעשה לכל תושבי המדינה. אורכו של הקו הוא 24 ק"מ, בהם 12 ק"מ במנהרה שנחפרה בעומק של 35 מטרים מתחת לפני האדמה. בנוסף, נבנו 10 תחנות תת-קרקעיות שבהן יושמו מיטב הטכנולוגיות המתקדמות בעולם".
גליק ציין כי עשרות חברות בארץ ובעולם לקחו חלק במהלך, וגם: "נדרשה כמות של למעלה ממיליון וחצי קוב בטון לבנייה. הוכנסה אבן דרך מרכזית לקידום הרכבת שתחילת נסיעות המבחן יתקיימו החודש, ואכן עמדנו בזמנים. צפויה נסיעה חלקה ושקטה של רכבת מודרנית ומתקדמת".
הקו הכולל 34 תחנות יעבור מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון ולאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן, ימשיך סמוך לתחנת סבידור, דרך בגין ומרכז עזריאלי לדרום הקריה, מנשיה ושדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרומה של העיר בת ים.
נזכיר כי בשנת 2014 אישרה המדינה את הקמת הקו, שפתיחתו תוכננה לנובמבר השנה בעלות של יותר מ-16 מיליארד שקלים. בשנה שעברה ניתנה ההודעה על דחייה של 13 חודשים בפרויקט, שכאמור צפוי להסתיים בנובמבר 2022.
פורסם לראשונה: 11:05, 10.06.21