3 צפייה בגלריה
אריקה פרישקין
אריקה פרישקין
אריקה פרישקין
נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט היום (ג') לדחות את בקשת החנינה של אריקה פרישקין שרצחה את בן זוגה דניאל טטרואשווילי בסוף 2003. הנשיא ריבלין ציין עם זאת כי ישקול להקל בעונשה, שאותו היא אמורה לרצות עד 2033, בהמשך. ההחלטה, כך נמסר מבית הנשיא, התקבלה לאור חוות הדעת המקצועיות שהוצגו בפניו בנושא.
עורכת הדין מיכל פומרנץ, המייצגת את אריקה פרשקין מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרה כי "נשיא המדינה הכיר בנסיבות חייה הקשות של אריקה והתעללות הרבה שעברה והובילו אותה לביצוע המעשה הטרגי. במהלך שנות מאסרה עברה אריקה הליכים טיפוליים ושיקומיים, ולמרות שהנשיא דחה את בקשת החנינה, לא נסגרו שערי התקווה עבורה. הנשיא בהחלטתו קרא לאריקה לפנות אליו לאחר שתעמיק את תהליכי השיקום. אנו מקווים ששירות בתי הסוהר ימשיך לסייע לאריקה בתהלכי השיקום שיובילו לשחרורה".
שרה טטרשווילי, אחותו של הנרצח, אמרה הבוקר ל-ynet: "תמיד האמנתי שהצדק ינצח. אריקה יודעת שהוא לא אנס אותה או התעלל בה. אם היא הייתה מבקשת להשתחרר כי היא מצטערת זה סיפור אחד, אבל למה היא מכפישה אותו?".
לדברי האחות, המשפחה לא חשפה עוד פרטים על הפרשה כדי לא לפגוע בבתם המשותפת. "אני שואלת את אריקה, על מה את חושבת כשאת אומרת לבת שלך שהיא נולדה מאונס? ברצינות על מה את מדברת?", הוסיפה האחות, "היא טוענת שהיא התלוננה 12 פעם, איפה התיקים והתלונות האלה? כל בר דעת יגיד שדניאל ברח ממנה במשך תקופה ארוכה.
"האמת היא שלא היה שם אונס ולא אלימות. יכול להיות שהיה משהו נקודתי, אבל מכאן עד התעללות? היא בחורה לוחמנית, איך מישהו יכול היה להתעלל בה?", אמרה האחות שרה.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
הנשיא ריבלין. ישקול להקל בעונש
(צילום: לע"מ)
פרישקין, ילידת הונגריה, עלתה לישראל עם בעלה וכאן מת בנה הראשון ממחלה קשה. בהמשך נולד להם בן שני, אולם אחרי הגירושים עזב הבעל את הארץ עם הילד. פרישקין עברה משבר נפשי קשה ואושפזה אחרי ניסיון התאבדות. באשפוז היא הכירה את טטרואשווילי, שנשלח להסתכלות אחרי שוד שביצע.
בהמשך עברו השניים להתגורר יחד ונולדה להם בת משותפת. למרות שעברה בהמשך לדירה אחרת, מערכת היחסים ביניהם המשיכה. במהלך חייהם המשותפים היא התלוננה כי ספגה אלימות ממנו. היא טענה כי הוא לא התיר לה לעבוד, לא אפשר לה לצאת מהבית וקינא לה. שלושה שבועות לפני שרצחה אותו, כך טענה, הוא הכה אותה ברחוב.
ב-2 באוגוסט 2003 הגיעה פרישקין לחוף בקריית ים וראתה את טטרואשווילי עם בתם ועם ידידה שלו, צעירה בת 17. היא קראה לה "זונה" ואיימה עליו. בהמשך היא הלכה לביתה, הצטיידה בחמישה סכינים ושיפוד מתכת, ומשם המשיכה לדירת הידידה. היא נכנסה, נעלה את הדלת והורתה לבתה להיכנס לחדר.
בשלב זה היא ניסתה לתקוף את הידידה, אבל טטרואשווילי הגן עליה ונדקר בחזה. במשך כמה שעות המשיכה פרישקין לדקור אותו באמצעים שונים, ובין השאר אמרה לו: "אני לא אפסיק עד שתמות. עוד מעט פניך יהיו בצבע סגול". את הידידה היא הכתה בגב עם שיפוד המתכת והורתה לה לשבור את ציפורניה. בת ה-17 צייתה מפחד.
3 צפייה בגלריה
דניאל טטרואשוילי
דניאל טטרואשוילי
דניאל טטרואשווילי. פרישקין טענה לשבע שנות התעללות
(צילום רפרודוקציה: גיל נחושתן)
אחרי שנעצרה אמרה פרישקין: "נכון, אני רצחתי אותו, אבל הוא רצח אותי במשך שבע שנים. לקחתי את הסכינים אבל לא התכוונתי לרצוח אותו אלא יותר להרוג את עצמי. בסוף יצא שהרגתי אותו".
ב-2004 הרשיע אותה המחוזי ברצח בכוונה תחילה, כליאת שווא, התעללות בקטין, החזקת סכין ואיומים. נגזרו עליה מאסר עולם ועוד חמש שנים שאותן נקבע שתרצה בחופף למעצרה. ב-2005 דחה בית המשפט העליון את ערעורה של פרישקין, שביקשה להמיר את ההרשעה להריגה.
את בקשת החנינה הגישה פרישקין לפני יותר משנתיים. לפי בקשת החנינה שהגישה עו"ד מיכל פומרנץ מטעם הסנגוריה הציבורית, פרישקין התלוננה במשטרה 12 פעמים על בן זוגה האלים. פעם אחת הוביל הדבר להרשעתו בתקיפה חמורה אך הוא ריצה עבודות שירות בלבד. בפעמים אחרות נסגר התיק. היא עצמה הגיעה כמה פעמים למעון לנשים מוכות. בעדויות השונות במשטרה סיפרה על האלימות המתמשכת שנהג כלפיה. בין השאר סיפרה שהוא שבר לה שן, שלף אקדח ואיים על בתם ועוד.
"נשיא המדינה רואה חשיבות עליונה בהעלאת המודעות למאבק באלימות נגד נשים ולמיגורה של התופעה בכל הכלים העומדים לרשותנו כחברה", נמסר מבית הנשיא. "לעובדה שפרישקין עברה התעללות פיזית ונפשית במהלך חייה המשותפים עם הנרצח, משקל מהותי בעיניו. הנשיא העמיק בחוות הדעת של הגורמים הטיפוליים המלווים את שיקומה של פרישקין בשירות בתי הסוהר ונוכח כל האמור הוסיף כי ישקול הקלה בעונש המאסר שנקצב לה, במידה שתוגש על ידה בקשה נוספת בחלוף כשישה חודשים, בכפוף לחוות הדעת המקצועיות של הצוות המלווה אותה במאסרה".
ממטה המאבק "בעל כורחן", לשחרור נשים נפגעות אלימות המרצות מאסר בגין הריגת בן הזוג המתעלל, נמסר: "האכזבה שלנו עמוקה וקשה. אריקה פרישקין נפלה קורבן להתעללות מינית, פיזית ונפשית מתמשכת, שדחקה אותה לתהומות האפלים ביותר. לצערנו ולכאבנו, אחרי שהרשויות התעלמו מתחינותיה בזמן אמת, היא הושיטה את ידה לעזרה פעם נוספת - והנשיא ריבלין בחר להשיב פניה ריקם.
"בשנה שבה נרצחו כבר 20 נשים על-ידי בני הזוג והקרובים להן, בפתחו של חודש המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים, ובימים שמדיניות הסגרים הובילה לעלייה באלימות כלפי נשים בבתים, ההחלטה של הנשיא בלתי נתפסת בעינינו. הנשיא הפגין עד היום שותפות במאבק באלימות המגדרית, אבל, בכאב גדול, אין אלא לקבוע שהפעם הוא נכשל.
"אריקה שילמה את חובה לחברה. בהינתן הנסיבות האיומות שבהן היא פעלה, 18 שנות מאסר הן עונש הרבה יותר ממספיק", לשון התגובה.
חיים גולדיטש וגלעד מורג השתתפו בהכנת הכתבה