ליברמן: "בריאות הציבור לא מעניינת את נתניהו"
(צילום: אבי חי)

למחרת ההצהרה שבמסגרתה קרא לא להישמע להנחיות הקורונה של הממשלה, מתעקש יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שהוא עומד מאחורי ההתבטאות החריפה. בראיון לאולפן ynet הבוקר (יום ג') הוא טען: "ראש הממשלה מקבל את ההחלטות על פי שיקולי הישרדות אישית ופוליטית שלו, והוא הפך אותנו לבני ערובה אצל יעקב ליצמן ואריה דרעי. בריאות הציבור לא מעניינת אותו. לכן, כמו במצב שאתה רואה קברניט של מטוס מתרסק לתוך ההר - אתה חייב לנסות ולהסיט את המטוס ולהציל בני אדם".
- אבל האם זו הדרך? ראש הממשלה אמר שזה חוסר אחריות והאמירה מסוכנת. לא הלכת רחוק מדי? "מי שחסר אחריות זה ראש הממשלה. אין ישיבות ממשלה, אין ועדת שרים לחקיקה, אין תקציב, אין ראש אגף התקציבים, אין חשב כללי, יש אלרגיה הדדית בצמרת שלה ממשלה. אין שם שום אמון. הוא מסתיר משר הביטחון ושר החוץ את עצם הנורמליזציה עם המפרציות ובאווירה כזאת הוא דורש אמון?
"את הבוקר צריך להתחיל בשיא חדש בהדבקה בקורונה. הלילה הגענו לקרוב ל-3,400 נדבקים. יש פה אובדן שליטה ואובדן אמון של הציבור בממשלה".
- אבל איך תילחם בהדבקה אם אתה קורא לאנשים לא לשמוע למשרד הבריאות? "משרד הבריאות לא רלוונטי, היחיד שמקבל החלטות הוא ראש הממשלה".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן באולפן ynet, הבוקר. "גוררים אותנו"
(צילום: יריב כץ)
- אבל גם אם לצורך הדיון אתה צודק - אין ממשלה ואין מדיניות - אתה אומר לאזרחים לא להקשיב למה שאומרים להם, איך זה עוזר? "אני אומר תפעלו על פי השכל הישר. מיום ראשון גוררים אותנו עם ההחלטה מה זאת עיר אדומה. איפה הרשימה? איזה מגבלות? מתי הם מתחילים? דוחים כל יום, הרי הכול פרטאץ', הכל שלופים, הכל ברגע האחרון. דחיית התקציב ברגע האחרון, שנת לימודים. כשאין מדיניות צריך להתנהל על פי השכל הישר. ראש הממשלה מקבל החלטות שהן בלתי חוקיות בעליל, אלה החלטות לא לגיטימיות. הוא הביא פרויקטור שנסמך על ידע ונתונים, אבל כל החלטה עוברת צנזורה אצל ליצמן ודרעי".
- אז כל הקורונה מתנהלת לפי הפריזמה הפוליטית של נתניהו והרצון לרצות את החרדים? "זה פריזמה אישית קודם כל, הישרדות אישית. דבר שני, איך הוא שומר על הקואליציה? הוא מקריב את בריאות הציבור על מזבח של שמירה על הקואליציה. זה מה שמעניין אותו".
- אתה אומר לאנשים שב-19:00 מטילים עליהם סגר לא לעמוד בו? "מה שאני אומר לאנשים זה שהשכל הישר הקולקטיבי הרבה יותר חכם ממניפולציה פוליטית של ראש הממשלה".
- אז ב-19:00 בערב לא להיכנס לבית? להמשיך בחיים הנורמטיביים? "אני אומר תתנהלו לפי השכל הישר".
- מה השכל הישר? יש חוק. "אין חוק. אלה החלטות ממשלה".
נתניהו מגיב לדבריו של ליברמן, אתמול
(צילום: לע"מ)

- חשבתי שבעקבות החשש שאיש ישר בעיניו יעשה, אתה תרצה לחזור מהאמירה שלך. "בדיוק ההפך. כרגע אי אפשר לסמוך על הממשלה. היא לא מתפקדת, היא איבדה שליטה, ולכן במצב שכזה - כל ראש עיר צריך להתנהג על פי השכל הישר".
- אתה לא מפחד מאנרכיה. האזרח הישראלי חי בכאוס. "הוא חי בכאוס בגלל הממשלה".
- ואתה שופך עוד נפט למדורה. "לא. כשהממשלה לא מתפקדת, ומקבלת החלטות לא על בסיס נתונים אלא בסיס אינטרס פוליטי, מה שנשאר לראש עיר ולאזרח מהשורה זה להתנהל לפי שכל הישר".
- מה אתה מציע כפתרון כללי עכשיו? "יש שתי החלטות קריטיות שצריך לקבל. הראשונה להעביר את כל האחריות לצה"ל, לפיקוד העורף ולשלטון המקומי. השני לקבל תקציב. מדינה לא יכולה להתנהל בלי תקציב".
- לאן זה מוביל אותנו? "ראש ממשלה נחוש לקחת את המדינה לבחירות בחודש מרץ. לא בגלל הקורונה ולא בגלל המשבר הכלכלי. המשפט שלו, מינוי פרקליט המדינה, יועץ משפטי ומפכ"ל המשטרה – אלה הדברים היחידים שמנחים אותו".