בית משפט בטוקיו גזר היום (ג') עונש מוות על גבר יפני שרצח תשעה בני אדם, כולם מלבד אחד נשים צעירות או נערות, עמן יצר קשר אחרי שהביעו נטיות אובדניות ברשת החברתית "טוויטר". הפרשה זעזעה את יפן, וחיזקה את הקריאות להרחבת הפיקוח על הרשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
רוצח הטוויטר של יפן טקהירו שירהישי נידון ל עונש מוות בגין רצח תשעה קורבנות
רוצח הטוויטר של יפן טקהירו שירהישי נידון ל עונש מוות בגין רצח תשעה קורבנות
כינה עצמו בטוויטר "התליין". איור של טקהירו שירהישי בבית המשפט בטוקיו
(צילום: AFP)
טקהירו שירהישי בן ה-30, שכונה בשל מעשי הזוועה שלו "רוצח הטוויטר", הורשע ברצח קורבנותיו בדירתו בעיר זאמה שליד טוקיו, ובביתור גופותיהם. הקורבנות היו שמונה נשים בנות 15 עד 26, וגבר נוסף שהיה חבר של אחת מהן.
שירהישי פנה לקורבנותיו דרך הטוויטר, שם הכינוי שלו היה "תליין", והציע לסייע להן לשים קץ לחייהן. הוא אמר לנשים שרצח כי הוא אף יתאבד יחד עמן והזמין אותן לדירתו, אך אז אנס ורצח אותן. לפי החוקרים את בן הזוג של אחת הקורבנות הוא הרג על מנת "להשתיק" אותו.
עורכי דינו טענו כי הוא רק סייע לנשים ולנערות לממש את שאיפותיהן האובדניות, אולם שירהישי עצמו הודה שמעשי הרצח בוצעו ללא "הסכמה" לכאורה מצד הקורבנות. גם בית המשפט דחה על הסף את הטענה הזו. "אף אחד מתשעת הקורבנות לא נתן את הסכמתו למות, אפילו לא הסכמה בשתיקה", אמר השופט נאוקוני יאנו, שקבע כי הרוצח תר ברשת אחר אנשים שסבלו מקשיים נפשיים.
שירהישי עצמו הודה במעשיו, ואמר כי אין בכוונתו לערער על העונש. "אני מוכן להודות באשמה שלי ולקבל את העונש מבלי לערער עליו", אמר כבר בחודש שעבר, בדיון קודם בבית המשפט. יפן, יצוין, היא אחת המדינות הבודדות בעולם המפותח שעדיין מאפשרות עונש מוות. במדינה ישנה תמיכה נרחבת בעונש כזה, אולם בדרך כלל עוברות שנים ארוכות בין מתן גזר הדין ועד הוצאתו לפועל. ההוצאה להורג האחרונה ביפן הייתה בדצמבר אשתקד.
2 צפייה בגלריה
רוצח הטוויטר של יפן טקהירו שירהישי נידון ל עונש מוות בגין רצח תשעה קורבנות
רוצח הטוויטר של יפן טקהירו שירהישי נידון ל עונש מוות בגין רצח תשעה קורבנות
"רוצח הטוויטר" מסתיר את פניו. גם נערות בין הקורבנות
(צילום: רויטרס)
לאחר הקראת גזר הדין אמר אביה של אחת הקורבנות, נערה בת 17, כי עונש המוות היה "ראוי". בראיון לתאגיד השידור הציבורי של יפן, NHK, אמר האב כי הוא רוצה "נקמה" וכי אינו יודע "איך לפרוק את הזעם שלי". אחיה של אישה אחרת שאותה רצח שירהישי, בת 25, אמר כי לבו "מת" כאשר שמע את העדות של הרוצח. "זה לא נשמע כאילו הוא מצטער... זה הרגיש כאילו אני נדקר מסכין חדה שוב ושוב".
החקירה שהובילה למעצרו של שירהישי החלה ב-2017 בעקבות היעלמותה של צעירה בת 23. לאחר שנעלמה אחיה השתלט על חשבון הטוויטר שלה וגילה את הקשר עם החשבון שניהל שירהישי. החוקרים שהגיעו לביתו גילו בית זוועות: הרוצח הסדרתי החביא 240 חלקי עצמות של קורבנותיו במקפיאים ובקופסאות.
הפרשה עוררה זעם רב ביפן, וקריאות להרחבת הפיקוח על הרשתות החברתיות. השופט שגזר היום את דינו של שירהישי התייחס לכך, ואמר כי מעשי הרצח עוררו "חרדה גדולה" בקרב היפנים, עקב העובדה שהשימוש ברשתות החברתיות הפך לנפוץ ביותר ולחלק מרכזי בחייהם של רבים. עדות לתשומת הלב הרבה שלה זכתה הפרשה נראתה הבוקר באולם בית המשפט בטוקיו, אליו הגיעו 435 בני אדם כדי לצפות בדיון, למרות שרק 16 מושבים היו פנויים.
רצח הקורבנות שהביעו נטיות אובדניות עורר גם שאלות בנוגע לאופן שבו יפן נאבקת במכת ההתאבדויות שממנה היא סובל. שיעור ההתאבדויות ביפן הוא מהגדולים בעולם והגבוה ביותר מבין מדינות ה-G7. בכל שנה בממוצע שמים קץ לחייהם 20,000 יפנים. בשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור ההתאבדויות, אולם המספרים שבו לטפס בשנה האחרונה, בצל מגפת הקורונה וההשפעות החברתיות והכלכליות שלה.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר.