אלפי ישראלים תקועים בחו"ל, אין צפי לטיסות חילוץ

בזמן שהממשלה מנסה להגביר כמה שיותר את הפיקוח על תנועת הישראלים השבים מחוץ לארץ כדי למנוע את כניסת המוטציות של נגיף הקורונה, אלפי ישראלים תקועים בחו"ל וממתינים שהמדינה תאשר את טיסות החילוץ.
9 צפייה בגלריה
אולם מקבלי הפנים ריק
אולם מקבלי הפנים ריק
נתב"ג שומם
(צילום: מוטי קמחי)
משרד התחבורה הודיע על הקמת ועדת חריגים יחד עם משרד הבריאות, כדי לאשר טיסות של ישראלים המבקשים לחזור לארץ, אך בעקבות קשיים משפטיים כיוון שהמדינה לא יכולה לאסור על אזרחיה לחזור אליה, טיסת ישראייר שתוכננה למחר ומאות ישראלים נרשמו אליה בוטלה.
מחר אחר הצהריים תנסה הממשלה לאשר הקמת ועדת חריגים הומניטרית לחוזרים ארצה ברשות האוכלוסין וההגירה, כך שמי שיאשר את הבקשות החריגות יהיה משרד הפנים. בינתיים, טיסות ישראייר מישראל לפרנקפורט ומפרנקפורט לישראל ביום ראשון עומדות בסימן שאלה.

בהודו חושדים שאיראן עומדת מאחורי הפיצוץ ליד שגרירות ישראל

גורמים בישראל אמרו אמש כי מטען החבלה שהתפוצץ סמוך לשגרירות בניו דלהי היה חובבני ומאולתר, וכי לא נראה שאיראן עומדת מאחוריו. אך הבוקר דווח בהודו כי מכתב שאותר בזירה מעלה חשד שמטען החבלה הונח כנקמה על חיסולם של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, ומדען הגרעין האיראני הבכיר, מוחסן פחריזאדה. לפי הדיווחים, האחראים לפיצוץ כתבו במכתב כי הנחת המטען היא רק "קדימון" למה שעתיד לבוא, וציינו את שמותיהם של סולימאני - שחוסל בינואר שעבר על-ידי ארה"ב - ופחריזאדה, שחוסל בנובמבר האחרון.
9 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
הזירה שבה אותר מטען החבלה
9 צפייה בגלריה
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
פיצוץ ארע ליד שגרירות ישראל בניו דלהי
החוקרים בזירת הפיצוץ
(צילום: EPA)
ארגון טרור קטן ולא מוכר בשם "ג'ייש אל-הינד" אמנם לקח אחריות על הנחת המטען, אך בהודו חושדים שמדובר בניסיון הטעיה - ושזרוע איראנית עומדת מאחורי המעשה. בישראל, מנגד, לא בטוחים שמדובר באיראן - שכן המטען שהונח היה חובבני ומאולתר. לפי דיווחים שונים בהודו, המשטרה המקומית כבר החלה לברר פרטים על אזרחים איראנים שנחתו בניו דלהי בשבועות האחרונים. המוסד הישראלי מעורב בחקירה.

ארגון הבריאות העולמי: נשים הרות יכולות להתחסן נגד קורונה

לאחר שעמדתו הקודמת עוררה חשש גדול ברחבי העולם, ארגון הבריאות העולמי הבהיר הלילה כי הוא לא מתנגד לחיסון נשים בהיריון. לאור העלייה במספר הנשים ההרות שמאושפזות במצב קשה כתוצאה מקורונה, גם בישראל וגם במרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ביקרו את העמדה הקודמת של ארגון הבריאות, שלא המליצה לחסן נשים בהיריון באופן גורף, ובארץ אף המליצו לנשים להתחסן רק מהשליש השני של ההיריון.
9 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
(צילום: AP)
לפי עמדתו החדשה של ארגון הבריאות, שמתייחסת לחיסון של מודרנה, נשים בסיכון גדול לחשיפה לקורונה - למשל עובדות בבתי חולים - או כאלה שסובלות ממחלת רקע שמגדילה את הסיכון למחלת קורונה קשה, יכולות להתחסן. בהצהרת הארגון נמסר גם כי "בעוד שהיריון מעמיד נשים בסיכון גדול יותר לחלות בצורה קשה בקורונה, קיימים נתונים מעטים באשר לבטיחות החיסון בהיריון. עם זאת, בהתבסס על מה שאנחנו יודעים על סוג זה של חיסונים, אין שום סיבה להאמין שיהיו סיכונים ספציפיים שיתגברו על היתרונות שבחיסון נשים בהיריון".

כך פוצח האונס הקבוצתי באשקלון

אחרי שבית המשפט התיר השבוע לפרסום את כתב האישום נגד חמשת המעורבים באונס הקבוצתי בנערה בת ה-17 מאשקלון, ל-ynet נודע כי צוות החקירה המיוחד התחקה אחר החשודים לאחר שהקורבן העידה כי מלבד בן זוגה, אהרון משה זינו, גופו של אחד התוקפים היה מצולק מכוויות.
9 צפייה בגלריה
הנאשמים באונס באשקלון
הנאשמים באונס באשקלון
הנאשמים באונס באשקלון
המשטרה הגיעה אז ליצחק ממו, בן 24, שבעבר הסתכסך עם אסיר שחלק עימו תא בבית הכלא - ובמהלך הלילה החליט שותפו לשפוך עליו שמן רותח. ממו הכחיש את המיוחס לו בחקירת האונס וטען כי הנערה משקרת, אולם העדות הובילה בסופו של דבר לפריצת הדרך שסללה את הגשת כתב האישום נגד המעורבים.

אחרי חגיגות השנה החדשה: דובאי סומנה כיעד להתפשטות קורונה

בעולם מגלים בשבועות האחרונים עוד ועוד מקרים של קורונה - בהם גם מוטציות שמתפשטות במהירות - בקרב נוסעים שחזרו מדובאי. רק בחודש יולי הודיעה הנסיכות על חזרה לשגרה אחרי תקופה ארוכה שעסקי התיירות והנדל"ן נפגעו, אלא שמאז שהתיירים חזרו מדובאי - גם מספרי הנדבקים עלו באיטיות. נקודת המפנה קרתה בחגיגות השנה האזרחית החדשה, שמשכו תיירים רבים מכל העולם. לפי נתוני צה"ל, יותר מ-900 תיירים שחזרו מדובאי לישראל נדבקו בקורונה - ויצרו שרשראות הדבקה של כ-4,000 בני אדם.
9 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות קורונה חיסונים מוטציות מוטציה מטיילים
דובאי איחוד האמירויות קורונה חיסונים מוטציות מוטציה מטיילים
החגיגות בדובאי
(צילום: רויטרס, AP)
גם בריטניה שלא עצרה את הטיסות לאמירויות הכריזה על דובאי כיעד "אדום" רק באמצע החודש. "כרגע, לא אמורים להיות טיולים בעולם אלא אם כן מדובר בדבר חיוני לחלוטין", אמר שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק השבוע והוסיף: "לא עוד מסיבות בפריז או סופי שבוע בדובאי. זה לא על הפרק, וברוב המקרים זה נגד החוק". בינתיים, בבריטניה גם הביעו חשש מכניסת מוטציות נוספות למדינה, שהפצתן בעולם נקשרת לאמירות. בהתאם לכך, הודיעה בריטניה אתמול כי ייאסרו טיסות ישירות מדובאי מחשש להתפרצות המוטציה הדרום-אפריקנית.
בדנמרק אותר חולה קורונה שנשא את המוטציה הדרום-אפריקנית, והיה הראשון שנדבק בה במדינה. לפני כשבוע העריכו בדנמרק שכמה מאות אזרחים דנים עדיין נמצאים בדובאי. בפיליפינים הודיעו בתחילת החודש כי אזרח המדינה שביקר בדובאי לטובת עסקים, נמצא נושא את המוטציה הבריטית. "הוא לא נחשף למאומתים לפני שהמריא לדובאי", אמרו במשרד הבריאות הפיליפיני. מאז שאובחן, גילו בפיליפינים עוד 16 נדבקים במוטציה הבריטית, בהם שניים שחזרו מלבנון.

כינון היחסים עם קוסובו ייחתם מחרתיים

שרת החוץ של קוסובו, מליזה הרדינאז'-סטובלה, הודיעה אמש כי כינון היחסים הדיפלומטיים עם ישראל ייחתם מחרתיים. חתימת ההסכם, שהושג בתיווכו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, תתקיים באופן וירטואלי עם מקבילה הישראלי גבי אשכנזי.
כינון היחסים בין קוסובו לישראל, שעד כה נמנעה מלהכיר בעצמאותה מסרביה, בין היתר מחשש שהדבר יוביל לתקדים שיסייע לפלסטינים, הושג כחלק מעסקה נרחבת יותר שגיבש ממשל טראמפ לפתרון היחסים העוינים בין קוסובו לסרביה שמכוננות כעת יחסים כלכליים.
9 צפייה בגלריה
שרת החוץ של קוסובו מליזה הרדינאז'-סטובלה
שרת החוץ של קוסובו מליזה הרדינאז'-סטובלה
שרת החוץ של קוסובו
עם ההודעה על ההסכם, קוסובו הבטיחה לפתוח שגרירות בירושלים - ואם אכן תממש את הבטחתה, תהיה המדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי שתעשה זאת. הרדינאז'-סטובלה כינתה את ההסכם "רגע היסטורי", ואמרה: "ההכרה של ישראל בנו היא אחד מההישגים הגדולים ביותר עבור קוסובו, ומגיעה ברגע חשוב עבורנו, ובזכות ארצות הברית - בעלת בריתנו הנצחית והמשותפת".

בגיל 110: נפטרה ותיקת חברי הקיבוצים בישראל

בקיבוץ שער הגולן הלכה אמש (שישי) לעולמה הניה רבינוב, שנפטרה בגיל 110 שנים ותשעה חודשים. ככל הידוע, הניה הייתה ותיקת חברי הקיבוצים בישראל. בקיבוץ סיפרו כי לאורך השנים מילאה הניה שורה של תפקידים בענפים רבים במשק. היא עבדה בגן ירק, בכרם, בחינוך, הייתה מזכירת הקיבוץ, ובמשך 45 שנים עבדה בהנהלת החשבונות. "היא הייתה חברה פעילה ודעתנית, ניהלה חיים עצמאיים לחלוטין עד מעבר לגיל 100, כולל רכיבה על אופניים והגעה לחדר האוכל. בשנים האחרונות התגוררה רבינוב ב"בית הדר" – הבית הסיעודי בקיבוץ, שם טופלה בכבוד רב והשתתפה בארוחות ובחלק מהפעילויות".
9 צפייה בגלריה
הניה רבינוב ז"ל
הניה רבינוב ז"ל
הניה רבינוב ז"ל
(באדיבות המשפחה)
עוד ציינו "הניה רבינוב היא אחרונת מייסדי קיבוצנו. צעירים אידיאליסטים, חלוצים, שחלמו על עלייה לארץ ישראל והקמת קיבוץ, האמינו, קמו ועשו. נתן אלתרמן תיאר כך את דור טרום הקמת המדינה ואנשי הפלמ"ח: 'לא תקע לפניהם השופר, לא לוטף קדקודם לעת חורף'".

טראמפ ייאלץ לעזוב את אחוזת הגולף?

מועצת העיירה פאלם ביץ' שבפלורידה תדון אם המעבר של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לאחוזת הגולף מאר-א-לאגו עומד בתנאי ההסכם שחתם עם העיירה ב-1993, לפיו יוכל לשהות שם רק שבעה ימים ברצף.
9 צפייה בגלריה
אחוזת מאר-א-לאגו
אחוזת מאר-א-לאגו
אחוזת מאר-א-לאגו
(צילום: AP)
קירק בלואין, העומד בראש העיירה, אמר כי המועצה תבחן את הנושא בעקבות מכתב של תושב המתגורר סמוך לאחוזה, ודרש לאכוף את הסעיף מהסכם המגורים. עורך דינו של התושב אף כתב כי הלקוח שלו מאמין שמגוריו של טראמפ במקום יורידו את ערכי הנכס שלו.