נאום ביידן אחרי הצבעת האלקטורים
(רויטרס )
12 סנאטורים רפובליקנים הודיעו שיתנגדו לאישור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות, בישיבה שתתקיים בקונגרס ב-6 בינואר. באותו יום אמורים חברי הקונגרס לתת אישור סופי להליך הבירוקרטי של הצבעת האלקטורים, בכפוף לתוצאות הבחירות שבהן זכה ג'ו ביידן.
11 סנאטורים, בראשם טד קרוז (שנחשב למועמד פוטנציאלי בבחירות 2024), הודיעו הערב שיצביעו נגד הענקת האלקטורים לביידן במדינות המפתח. באותן מדינות טען טראמפ, ללא ביסוס, להונאה וזיופים. ה-11 מצטרפים לסנאטור ג'וש האולי, שכבר הודיע שבישיבה ברביעי הוא יתנגד לתוצאות, במטרה לגרור את הקונגרס לדיון ולהצבעה עליהן. קרוז וחבריו אמרו הערב שהם דורשים להקים ועדת חקירה שתבחן את הטענות להונאת בחירות.
3 צפייה בגלריה
ה נשיא דונלד טראמפ נאום מצב האומה ב קונגרס וושינגטון ארצות הברית ארה"ב
ה נשיא דונלד טראמפ נאום מצב האומה ב קונגרס וושינגטון ארצות הברית ארה"ב
טראמפ קרא לרפובליקנים לסכל את אישור בחירת האלקטורים
(צילום: AP)
המהלך של האולי ושאר הסנאטורים הרפובליקנים סמלי בעיקרו, ולא צפוי למנוע את ניצחון ביידן. המהלך אמור לעכב לפחות עוד קצת את אישור ניצחונו של ביידן, שיושבע ב-20 בינואר, ולהראות שוב את גודל ההתנגדות של חלק מהרפובליקנים לניצחון הדמוקרטים.
מלבד קרוז והאולי יביעו התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים גם רון ג'ונסון, ג'יימס לנקפורד, סטיב דיינס, ג'ון נילי קנדי, מרשה בלקבורן, מייק בראון וסנאטורים חדשים שיושבעו מחר בקונגרס החדש – סינתיה לומיס, טומי טוברוויל, ביל הגרטי ורוג'ר מרשל. בהודעה שפרסמו קרוז וחבריו נאמר: "אנחנו לא נאיבים. אנחנו מצפים שרוב הדמוקרטים אם לא כולם, וכנראה יותר מכמה רפובליקנים, יצביעו נגדנו".
3 צפייה בגלריה
הסנאטור האמריקני טד קרוז
הסנאטור האמריקני טד קרוז
טד קרוז. מועמד פוטנציאלי ב-2024
(צילום: רויטרס)
בארה"ב, נזכיר, המנצח בבחירות נקבע רשמית על ידי חבר האלקטורים. בדרך כלל מדובר בהליך פורמלי בלבד, שבו האלקטורים משקפים את האופן שבו הצביעו תושבי מדינות ארה"ב בבחירות לנשיאות. חבר האלקטורים התכנס בחודש שעבר וחילק את האלקטורים בהתאם לתוצאות הבחירות: 306 אלקטורים הוענקו לג'ו ביידן ו-232 לדונלד טראמפ.
השנה, בצל התעקשות טראמפ שהבחירות נגנבו ממנו ובצל סירובו להכיר בניצחון ביידן, מוקדשת תשומת לב רבה יותר לכל שלב בהליך הפורמלי של אישור הניצחון. אחרי שלא הצליח לשכנע את חבר האלקטורים לבחור בו, טראמפ קרא לרפובליקנים בקונגרס לסכל את האישור הרשמי של הצבעת האלקטורים בישיבה המשותפת של הסנאט ובית הנבחרים.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב סנאטור ג'וש האולי סנאט קונגרס
ארה"ב סנאטור ג'וש האולי סנאט קונגרס
הסנאטור ג'וש האולי
(צילום: MCT)
את הישיבה המשותפת ינהל לא אחר מאשר סגן הנשיא מייק פנס, בעל בריתו הקרוב של טראמפ, ודי בכך שחבר אחד בבית הנבחרים וחבר אחד בסנאט יביעו התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים כדי לכפות קיום של דיון והצבעה עליה בקונגרס. כמה חברים רפובליקנים בבית הנבחרים כבר הודיעו כי יביעו התנגדות כזו, וכאמור עד כה ידוע על 12 סנאטורים רפובליקנים שיתנגדו גם כן.
למרות שיכפו דיון והצבעה, לרפובליקנים אין סיכוי ממשי להביא לביטול החלטת האלקטורים - לא בבית הנבחרים, שם יש לדמוקרטים רוב ברור, ולא בסנאט, שם נהנים הרפובליקנים מרוב קטן, שלא יספיק להם משום שכמה סנאטורים רפובליקנים כבר הכירו פומבית בניצחון ביידן. אפילו מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, שבדרך כלל נחשב כמשרת האינטרסים של טראמפ, הכריז שהוא מכיר בניצחון ביידן. בשבועות האחרונים ניסה מקונל לשכנע את המחוקקים הרפובליקנים שלא יביעו התנגדות לאישור תוצאות הצבעת האלקטורים.