5 צפייה בגלריה
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
( צילום: AFP)
בעוד מבצע "שומר החומות" של צה"ל מול ארגוני הטרור בעזה נמשך, מביעים עוד ועוד מנהיגים ברחבי העולם תמיכה בישראל. קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הנחה היום (ו') להניף את דגל הלאום של ישראל על גג משרדו. "דגל ישראל הונף כאות הזדהות עם ישראל", צייץ קורץ. "יש לגנות את פיגועי הטרור על ישראל בכל תוקף. יחד אנו עומדים לצד ישראל".
לתמיכה הצטרף שגריר פולין ישראל מארק מאגיירובסקי שכתב בעמוד הטוויטר שלו בעברית: "אני מגנה בתוקף את המתקפות של חמאס נגד אזרחים בישראל. השימוש בטרור הוא מבוי סתום. אני משתתף בצערם של כל הקורבנות".
מוקדם יותר השבוע אמר נשיא צ'כיה מילוש זמאן כי ליבו עם מדינת ישראל. הוא צייץ את דגל ארצו יחד עם דגל ישראל ותוצאה בדמות לב. גם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש אמר שהוא ניצב לצד ישראל.
5 צפייה בגלריה
פוסט תמיכה בישראל של נשיא צ'כיה מילוש זמאן
פוסט תמיכה בישראל של נשיא צ'כיה מילוש זמאן
התמיכה של צ'כיה בישראל
(מתוך טוויטר)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה תמיכה בישראל ובזכות להגן על עצמה. הדובר שלה ציין ביום רביעי כי לישראל יש "את הזכות להגנה עצמית" לנוכח מתקפות הטילים של ארגוני הטרור הפלסטיניים. הדובר, שטפן זייברט, אמר עוד שמרקל "מגנה בצורה התקיפה ביותר את מתקפות הרקטות הבלתי פוסקות מרצועת עזה נגד ערי ישראל".
שר החוץ הגרמני הייקו מאס אמר שירי הרקטות לישראל הוא לחלוטין בלתי מקובל וחייב להיפסק מיד. "לישראל יש זכות להגנה עצמית לנוכח המצב הזה. אין לקבל ואין לסבול את ההסלמה הזו באלימות", אמר השר הגרמני.
נשיא צרפת עמנואל מקרון פרסם ציוץ בעברית ובערבית בעל אופי ניטרלי: "מערבולת האלימות חייבת להיפסק במזרח התיכון. אני קורא בתקיפות להפסקת אש ולדיאלוג. אני קורא לרגיעה ולשלום", כתב הנשיא הצרפתי.
5 צפייה בגלריה
ציוץ של נשיא צרפת עמנואל מקרון הקורא לפיוס במזרח התיכון
ציוץ של נשיא צרפת עמנואל מקרון הקורא לפיוס במזרח התיכון
הציוץ של מקרון בעברית ובערבית
(מתוך טוויטר)
שר החוץ גבי אשכנזי כתב באיגרת לכל עובדי משרדו בארץ ובחו"ל: "זה לא עוד סבב של לחימה. הנושאים המוטלים על הכף חשובים במיוחד. חמאס לא מנסה עוד להשיג רווח כלכלי או לקנות לעצמו דריסת רגל ברשות הפלסטינית ובמוסדות הפלסטיניים.
"זוהי תנועת טרור שמנסה לחטוף את השיח הפלסטיני ולמצב את עצמה בקרב הפלסטינים והעולם המוסלמי כמגינה על ירושלים בכלל, ושל הר הבית ומסגד אל אקצא בפרט. אין דבר שקרי ומתועב מהטענה הזו. חמאס ושאר ארגוני הטרור לא הביעו דבר לפלסטינים מלבד סבל ואומללות".
אשכנזי הוסיף: "סיפורה של התנועה הזו הוא סיפור של שנאה, רצח וטרור, ולא של דאגה וקידום של בני עמם". אשכנזי קיים בימים האחרונים שיחות עם יותר מ-30 שרי חוץ, בהם גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
5 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
"סיפור של שנאה, רצח וטרור". אשכנזי
(צילום: אבי מועלם)

בצל הלחימה בעזה נערכים בירושלים לדיון שצפוי להתכנס בימים הקרובים במועצת הביטחון של האו"ם, ושבו ינסו מדינות ערב לקדם גינוי לישראל ולקרב את סיום המבצע. חלק מחברות מועצת הביטחון – סין, נורבגיה ותוניסיה – רצו לקיים את הדיון בדלתיים פתוחות היום, אבל דיפלומטים אמרו אמש לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב הודיעה שהיא מתנגדת לכך. בהמשך הודיעה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד כי הדיון יתקיים ביום ראשון.
סין ביקשה תחילה לקיים את הדיון במועצת הביטחון ביום שני הקרוב, שהוא היום שבו מתחיל השבוע בארה"ב, אבל מכיוון שמדובר בחג השבועות שגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן דרש ממזכירות האו"ם שלא לקיים את הדיון ביום הזה. בשל כך נבחנה האפשרות להקדים את הדיון להיום, אבל כאמור ארה"ב התנגדה לכך והודיעה שהיא מוכנה לקיימו לכל המוקדם ביום שלישי. פירושה של דחייה כזו הוא שלישראל יינתן עוד זמן להמשיך במבצע בלי שיופעל עליה לחץ דיפלומטי כבד להפסיקו.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
נתניהו וביידן. לקראת התנגשות?
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בצל ההתפתחויות מקיים ארדן שיחות עם גורמים בממשל האמריקני ובמפלגה הדמוקרטית, בהם יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי. אף שבמפלגה הדמוקרטית יש מחנה פרוגרסיבי שנוהג למתוח ביקורת חריפה על ישראל, הזרם המרכזי של המפלגה מדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה.
ארדן אומר כי בארה"ב יש כיום הבנה טובה יותר למעשיה של ישראל ולפגיעות הקשות שלה בעזה, במיוחד בהתחשב בכך שמחבלי חמאס והארגונים האחרים מסתתרים מאחורי אוכלוסייה אזרחית: "כשאני מדבר עם חברי קונגרס הם מבינים טוב יותר למה אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה הזאת", הוא אומר. "זו הייתה גם הטקטיקה של דאעש".
אף על פי שבינתיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טרם קרא לישראל מפורשות לחדול מהמבצע, ונראה כי הוא נותן לה אשראי נוסף להמשיך בפעולה, הלחץ עליו עשוי לגבור עם הזמן. במפלגה הדמוקרטית יש קבוצה של כעשרה חברי קונגרס, בהם דמויות כמו אילהאן עומאר, רשידה טליב וג'מאל בוומן, המובילה קו תקיף נגד מדיניות ישראל. קבוצה זו אינה מייצגת את הזרם המרכזי בארה"ב, אך היא עשויה להשפיע על התקשורת האמריקנית וכתוצאה מכך על מידת הלחץ שתופעל על הממשלה בירושלים.