3 צפייה בגלריה
מכ"מ הגשם
מכ"מ הגשם
תמונת המצב במכ"ם המושבת
עונת הגשמים התחילה, אבל מכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי מושבת גם השנה, וטרם נמצא תקציב לרכישת מכ"ם חדש. חזאי ynet דני רופ מבהיר כי מכ"ם גשם פעיל וזמין לציבור הרחב הוא חיוני ביותר ומזהיר: "עד שלא יקרה אסון ומישהו ימות, אף אחד לא יתעורר".
מכ"ם הגשם הוא כלי שמסייע לחזאים ולציבור הרחב לעקוב אחר מצב המשקעים בזמן אמת. המכ"ם שנמצא כיום בידי השירות המטאורולוגי נקנה לפני יותר מ-27 שנה, ויש קושי רב להשיג חלקי חילוף למערכת, מכיוון שהיא כבר ירדה מפס הייצור. אנשי השירות המטאורולוגי חשבו שיוכלו להמשיך ולתחזק את המכ"ם הוותיק ולתקן את חלקיו המקולקלים. אולם בשנים האחרונות חלו במכ"ם תקלות חוזרות ונשנות, עד שלפני כשנתיים הוא הושבת לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
דני רופ
דני רופ
"אין מדינה בעולם בלי מכ"ם גשם". דני רופ
מאז נאלצים חובבי מטאורולוגיה וחזאים למצוא שלל פתרונות יצירתיים כדי לקבל נתונים בזמן אמת. בין היתר הם משתמשים במכ"ם הגשם הירדני ובמכ"ם הגשם שמפעילה חברת מקורות בדלתון, מצפון לחיפה. לחזאים צבאיים ולחזאי השירות המטאורולוגי יש כיום גישה למכ"ם גשם של צה"ל, אך הוא לא זמין לציבור הרחב.
המכ"ם חיוני לזיהוי ענני סערה, תופעות של משבי רוח חזקים, רעמים וברקים או כמויות משקעים חריגות. דני רופ מסביר כי המכ"ם מאפשר לזהות תופעות בזמן אמת ולהזהיר את הציבור במקרה של סכנה. "כחזאי, ללא מכ"ם גשם אני עיוור. אם מתפתח למשל שיטפון בערבה אין לי כיום שום דרך להזהיר את הציבור. המכ"ם רואה גשם, הוא מזהה את העוצמות וכיוון ההתקדמות שלו בזמנים הקצרים - זה קריטי", הוא אומר.
רופ מוסיף: "עד שמישהו לא ימות ויהיה אסון, אף אחד לא יתעורר. אין כיום מדינה בעולם שאין לה מכ"ם גשם, גם במדינות מתפתחות יש מכ"ם גשם, ואנחנו אומת הסטארט-אפ. זו שערורייה". רופ מציע להעביר את האחריות על השירות המטאורולוגי ממשרד התחבורה למשרד המדע, "שם אולי יתייחסו לנושא הזה בצורה ראויה".
3 צפייה בגלריה
חניכה של מערך בדיקות הקורונה של Check2fly בנמל התעופה בן גוריון
חניכה של מערך בדיקות הקורונה של Check2fly בנמל התעופה בן גוריון
"הנחתה לפעול להשבת המכ"ם". השרה רגב
(צילום: לע"מ)
בשנה שעברה פרסם משרד התחבורה מכרז למכ"ם חדש, אולם טרם נמצא תקציב של 10 מיליון שקלים לרכישתו. כעת שוב מנסים במשרד התחבורה לתקן את המכ"ם הישן באמצעות תיקון חלקיו המקולקלים בארה"ב בתקציב מיוחד על סך 2.5 מיליון שקלים. אך גם אם התיקון יצליח, לא צפוי המכ"ם לפעול בתקופה הקרובה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מרגע שנודע לשרת התחבורה מירי רגב על התקלה במכ"ם הנחתה השרה לפעול בכל האמצעים להשבתו לפעילות בהקדם האפשרי. במסגרת זאת, החלקים התקולים של המכ"ם נשלחו לתיקון במעבדות היצרן בחו"ל ותוך שבועות ספורים יוחזרו לארץ וישולבו במכ"ם. כמו כן משרד התחבורה פעל באופן נחרץ לקבל תקציב לרכישת מכ"ם חדש. בשל בעיות תקציב אושר בוועדת חריגים תקציב של 2.5 מיליון שקלים שיוקצו לשיפוץ יסודי של המכ"ם, עד שיאושר התקציב לרכישת מכ"ם חדש".
במשרד התחבורה הוסיפו כי "לחזאים במרכז החיזוי הלאומי מגיעים נתוני מכ"מים מגורמים ציבוריים אחרים ונתוני ברקים בזמן אמת, ולפיכך האזהרות מפני תופעות מסוכנות והתחזיות לטווח קצר לתחבורה, לספנות ולגורמי החירום וההצלה, ממשיכות לצאת כסדרן".