כלי התקשורת בסודן השתדלו הבוקר (שבת) להדגיש בדיווחיהם את הסרתה מרשימת הטרור האמריקנית, ופחות את ההסכם לקידום נורמליזציה עם ישראל שהושג אמש – כאשר לפי גורמים בארה"ב ממשל טראמפ קישר בין שני הדברים והפעיל לחץ כבד על חרטום להצטרף לרשימה ההולכת ומתארכת של מדינות ערביות שמכירות בישראל.
רק עשרות מפגינים: שורפים את דגל ישראל בחרטום

בדיווחים מהמדינה הערבית הודגשו האפשרויות הכלכליות שנפתחות כעת בפני סודן, שכלכלתה הקורסת נואשת להלוואות וסיוע בינלאומי שיתאפשר רק עם הסרתה מהרשימה של מדינות שנותנות חסות לטרור. עם זאת, חלק מכלי התקשורת ציינו את השינוי הדרמטי בגישה של המדינה שב-1967 אירחה את הוועידה שבה התקבלו "שלושת הלאווים" – לא להכרה, לא למו"מ ולא ולשלום עם ישראל.
באתר החדשות של העיתון "א-סודאניה", למשל, הוצגה תמונה מנאומו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמאחוריו הוצבו דגלי ישראל, סודן וארה"ב. באתר החדשות של העיתון הציגו גם איור שפרסם דובר צה"ל בערבית על נרמול היחסים בין ישראל לסודן. בתמונה נראית יונה שיוצאת מתוך דגל סודן ועליו הכיתוב "שלום".
6 צפייה בגלריה
דובר צה"ל בערבית בעמוד החדשות הסודני
דובר צה"ל בערבית בעמוד החדשות הסודני
דובר צה"ל בערבית בעמוד החדשות הסודני
6 צפייה בגלריה
אתר החדשות "א-סודאניה" בדיווח על ההסכם וסביב נרמול היחסים עם ישראל
אתר החדשות "א-סודאניה" בדיווח על ההסכם וסביב נרמול היחסים עם ישראל
אתר החדשות "א-סודאניה": "התייחסות רשמית ראשונה של הממשלה לנרמול עם ישראל

6 צפייה בגלריה
אתר החדשות "א-סודאניה" בדיווח על ההסכם וסביב נרמול היחסים עם ישראל
אתר החדשות "א-סודאניה" בדיווח על ההסכם וסביב נרמול היחסים עם ישראל
אתר החדשות "א-סודאניה" בדיווחים על ההסכם
מנגד, הכותרת בעיתון "א-ג'רידה" הסודני עסקה בהסרת סודן מרשימת הטרור. "טראמפ חותם על ההחלטה להסיר את סודן מרשימת הטרור", נכתב בה. רק לאחר מכן ציינו עורכי העיתון את הסכמתה של חרטום לנרמל את היחסים עם ישראל. העיתון "א-טיאר" פתח גם הוא עם הכותרת "סודן מחוץ לרשימת הטרור", ורק מכן דיווח על ההסכם עם ישראל. הכותרת בעיתון "א-סודאני" הייתה שונה: "חרטום משלושת הלאווים לנורמליזציה עם ישראל".
על אף החשש של מנהיגי סודן – אותה מובילים מאז ההפיכה אשתקד שבה הופל הרודן עומר אל באשיר ממשלה אזרחית לצד מועצת גנרלים – מהתנגדות פנימית עזה לנורמליזציה עם ישראל, בינתיים זו מבוששת לבוא. הלילה דווח על הפגנות קטנות יחסית נגד ההסכם. בתקשורת המקומית דיווחו שבהפגנה אחת בחרטום השתתפו רק עשרות מפגינים. הללו קראו, בין היתר, "לא לנרמול היחסים עם ישראל" ו"לא ניכנע ולא נוותר, אנחנו עומדים לצד פלסטין".
מפגלת "אל מואתמר א-שעבי", שהייתה חלק מהקואליציה שקמה נגד עומר אל-בשיר ובסופו של דבר הדיחה אותו, הוציאה מיד עם ההצהרה על הסכם הודעה ובה התנגדות לנרמול היחסים עם ישראל. בהצהרה של המפלגה לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, נאמר כי "ישראל היא מדינה תוקפנית ומחוץ לחוק הבינלאומי, ואין כל סיבה שנקיים עמה יחסים". בהודעה צוין גם שהמפלגה פועלת במישורים שונים ועם גופים פוליטיים נוספים נגד הצעד הזה.
6 צפייה בגלריה
שריפת דגל ישראל בהפגנה בחרטום בסודן נגד הסכם הנורמליזציה עם ישראל
שריפת דגל ישראל בהפגנה בחרטום בסודן נגד הסכם הנורמליזציה עם ישראל
שריפת דגל ישראל בהפגנה בחרטום נגד ההסכם עם ישראל
גם הרשתות החברתיות לא נשארו אדישות, וכפי שקרה עם ההודעה על ההסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, גם הפעם הציפו גולשים את ההאשטאג "לא_לנרמול". לא היו אלה בהכרח גולשים מסודן. באחד הציוצים, למשל, נראה צילום של שלט שנטען כי הוא מכוויית. "תלמדו את ילדיכם את הבא: פלסטין כבושה, מסגד אל-אקצא אסיר, הישות הציונית היא אויב, ההתנגדות היא כבוד, אין מדינה שנקראת ישראל. #נרמול_בגידה", נכתב על השלט. לא ברור האם התמונה אכן מכוויית ומתי צולמה.
להסכם הגיבה הבוקר איראן, שבעבר דווח כי סודן שימשה עבורה צינור להברחת נשק אל רצועת עזה. טהרן, כצפוי, גינתה את ההסכם. בציוץ של משרד החוץ האיראני נכתב כי מדובר ההסכם נעשה רק לאחר שסודן שילמה "כופר", על רקע העובדה שהסרת סודן מרשימת הטרור נעשתה רק לאחר שזו שילמה 335 מיליון דולר לאמריקנים, כפיצוי לנפגעי קורבנות פיגועי הטרור בשגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1998. אותם פיגועים, נזכיר, נעשו על-ידי אל-קאעידה, אך שלטונו של הרודן המודח אל-באשיר הואשם במעורבות בהן כיוון שנתן בשנות ה-90 חסות לארגון הטרור ולמנהיגו אוסאמה בן לאדן.
6 צפייה בגלריה
שלט בכווית נגד הסכם הנורמליזציה
שלט בכווית נגד הסכם הנורמליזציה
שלט בכווית נגד ההסכם: "#נרמול_בגידה"
"ההודעה של הבית הלבן בנוגע לסודן לא הייתה יכולה להיות יותר סימבולית. שלמו מספיק כופר, עצמו את עיניכם אל מול הפשעים נגד הפלסטינים, ואז שמכם יוסר מהרשימה השחורה של ה'טרור'", נכתב בציוץ של משרד החוץ האיראני. "כמובן שזוהי רשימה מזויפת ממש כמו המאבק של ארה"ב בטרור. בושה!".
הציר האנטי-איראני, מנגד, בירך על ההסכם בין חרטום לירושלים. המדינה הערבית הראשונה לברך הייתה מצרים, ונשיאה עבד אל-פתאח א-סיסי פרסם בטוויטר ציוץ בתוך פחות משעה לאחר ההכרזה. באותו ציוץ בירך א-סיסי את סודן ואת ישראל ואמר שהוא "מוקיר כל מאמץ שמטרתו שלום ויציבות באזור". במהלך הלילה בירכה על ההסכם גם איחוד האמירויות - הראשונה לחתום עם ישראל על הסכם שלום ב"בליץ" הנוכחי שמוביל ממשל טראמפ.
הבוקר בירכה גם בחריין, שחתמה אף היא על הסכם נורמליזציה עם ישראל. "זהו צעד היסטורי נוסף בדרך להשגת שלום ויציבות ושגשוג במזרח התיכון", מסר משרד החוץ במנאמה. "משרד החוץ מוקיר את המאמצים הטובים שעשתה ממשלת ארה"ב על מנת לסייע בהשגת הסכם הזה, שיסייע למאמצים הסודניים בהשגת שאיפות העם הסודני לביטחון, שגשוג וצמיחה. כמו כן צעד זה יסייע בהפצת אווירת עשיית השלום באזור המזרח התיכון. בחריין תומכת בשאיפות של סודן להגיע לשלב חדש של צמיחה, שגשוג וקידמה, ובלקיחת חלק פעל בקהילה הבינלאומית".