ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה הגיש היום (ג') את התפטרותו מהממשלה לנשיא סרג'יו מטרלה. מדובר בהחלטה אסטרטגית של קונטה, שינסה להקים קואליציה חדשה.
המשבר החל בשבוע שעבר כשמפלגת "איטליה ויוה", בהנהגתו של ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי, פרשה מהקואליציה בעקבות מחלוקת על הטיפול של הממשלה במשבר הקורונה ובמיתון. קונטה שרד הצבעת אי אמון, אך איבד את הרוב המוחלט של הקואליציה בסנאט. הניסיונות לצרף סנאטורים חדשים לקואליציה לא צלחו, ולקונטה לא נותרה ברירה אלא להתפטר ו"לקנות זמן" כדי לנסות להקים קואליציה חדשה ולמנוע בחירות מוקדמות.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
ג'וזפה קונטה. יצליח להרכיב קואליציה חדשה?
(צילום: EPA)
בעקבות הגשת מכתב ההתפטרות יחל הנשיא מטרלה בסבב התייעצויות עם ראשי המפלגות. אם מטרלה יקבע שקונטה מסוגל להרכיב ממשלה חדשה הוא יעניק לו כמה ימים כדי להקים אותה. שתי השותפות המרכזיות בקואליציה - תנועת "חמשת הכוכבים" האנטי-ממסדית והמפלגה הדמוקרטית מגוש המרכז-שמאל - הביעו תמיכה בניסיון של קונטה להישאר בראשות הממשלה.
קונטה הוא ראש ממשלה טכנוקרט ועורך דין בהכשרתו. הוא לא חבר באף מפלגה, אך נחשב מקורב ל"חמשת הכוכבים" – המפלגה הגדולה בפרלמנט האיטלקי. הוא החל לכהן כראש ממשלה ב-2018, אחרי ש"חמשת הכוכבים" הקימה קואליציה עם מפלגת הימין "הליגה" של מתאו סלביני. כשסלביני החליט לפרוש מהקואליציה קונטה הרכיב קואליציה חדשה, עם "חמשת הכוכבים" ומפלגות מהמרכז-שמאל.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה
הסיבה למשבר: מחלוקת על הטיפול במגפה ובמיתון
(צילום: רויטרס)
אם קונטה לא יצליח לצרף לקואליציה מפלגות נוספות מטרלה יידרש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחר. אם גם מועמד אחר לא יצליח להקים ממשלה נשיא איטליה יכריז על הליכה לבחירות - שנתיים לפני המועד המתוכנן. פרשנים פוליטיים מעריכים שכרגע התרחיש הזה אינו סביר.
המשבר הפוליטי מתרחש כשמניין קורבנות הקורונה באיטליה הגיע ליותר מ-85,000 - הכי הרבה באירופה אחרי בריטניה, והמדינה עם מספר הקורבנות השישי בגובהו בעולם. כמה אזורים באיטליה עדיין נמצאים בסגר, ומבצע החיסונים מתנהל באיטיות ולא עומד ביעדים.
3 צפייה בגלריה
מתאו רנצי. פרש מהקואליציה
מתאו רנצי. פרש מהקואליציה
מתאו רנצי. פרש מהקואליציה
(צילום: רויטרס)
בעקבות המגפה מתמודדת איטליה עם המיתון החמור ביותר שידעה מאז מלחמת העולם השנייה. רנצי, שפרש עם מפלגתו הליברלית מהקואליציה, טען שלקונטה אין אסטרטגיה כלכלית ברורה לפתרון המשבר ולחלוקת כספי הסיוע של האיחוד האירופי, כ-200 מיליארד אירו.
לפי סקר שפורסם בסוף השבוע ב"קוריירה דלה סרה" קונטה הוא הפוליטיקאי הפופולרי ביותר באיטליה, עם שיעור תמיכה של 56%. במערכת הפוליטית מעריכים שאם לא יצליח להרכיב קואליציה הוא עשוי להקים מפלגה, או להתמודד על הנהגת "חמשת הכוכבים".