2 צפייה בגלריה
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
פיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני במסגרת הפיילוט שיצא לדרך
(צילום: רויטרס)
החוזרים לישראל שאינם מחוסנים או מחלימים צפויים להידרש לפיקוח אלקטרוני על הבידוד הביתי שלהם. זאת לאחר שהבוקר (ד') אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק בנושא ברוב של ארבעה חברי כנסת מול מתנגדת אחת, ח"כ מיקי חיימוביץ'.
החוק נועד על מנת לאפשר חלופה נוחה יותר למלוניות הקורונה שבוטלו לפני מספר שבועות. הוא מסמיך את הממשלה להכריז, בנסיבות מסוימות, כי כל מי שנכנס לישראל או מי שנכנס ממדינות מסוימות ומחויב לשהות בבידוד בביתו יידרש לקיים את הבידוד כשעמו אמצעי פיקוח אלקטרוני, דוגמת צמיד אלקטרוני או יישומון בטלפון הנייד שלו. כיום רק חוזרים שלא התחסנו או החלימו נדרשים לבידוד.
2 צפייה בגלריה
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
ישומון לפיקוח אלקטרוני במסגרת הפיילוט שיצא לדרך בשבועות האחרונים
(צילום: AFP)
על פי הצעת החוק, הפיקוח על נכנס לארץ שחלה עליו חובת בידוד יבוצע אם נתן את הסכמתו לכך וביצע בדיקת קורונה לאחר כניסתו לישראל. מי שיתנגד לכך יוכל לבחור להישלח למלונית. החוק קובע בנוסף כי הנכנס יידרש לחתום על שטר חוב לטובת המדינה למקרה שיזיק לאמצעי הטכנולוגי או לא יחזירו.
לצד זאת, אוכלוסיות מסוימות יוכלו לקיים את הבידוד בביתם גם ללא אמצעי פיקוח אלקטרוני: מי שקיבלו אישור מיוחד מוועדת החריגים מטעמים בריאותיים או הומניטריים, קטינים מתחת לגיל 14, או מי שמונה לו אפוטרופוס.
דיון בוועדת חוקה בנושא הפיקוח האלקטורני בשבוע שעבר
(צילום: ערוץ כנסת)

בשבועות האחרונים הופעל פיילוט שבו חולקו צמידים אלקטרונים לחלק מהחוזרים לארץ שנדרשו לבידוד ביתי. כעת, לאחר אישור החוק, יתקיים מכרז בסופו תיקבע החברה הפרטית שתפעיל את הפרויקט. פעילותה תוסדר בנוהל של משרד הבריאות, שיסדיר את הקשר בינה לבין הנכנסים לארץ והמשטרה. המידע שיתקבל במסגרת הליך הפיקוח יישמר במאגר מידע בבעלות משרד הבריאות ויימחק, אם אינו נדרש, לכל המאוחר בתום תקופת הבידוד
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "הכנסת זן חדש עם יכולת הדבקה מוגברת ועמידות לחיסון עלולה, לפי המידע הקיים, לאיים על יעילות החיסונים שכבר ניתנו למיליונים מתושבי ישראל הן במנה אחת והן בשתי מנות. קיים סיכון מוגבר כי הנכנסים לישראל מחו"ל יביאו עימם וריאנטים אלה או אחרים, והם יתפשטו במהירות, כפי שקרה עם הווריאנט האנגלי. מועד הגילוי של וריאנט חדש במדינה הוא כמעט תמיד מאוחר מדי למניעת הפצתו".