ההגבלות החדשות שאישר בשבוע שעבר הממשל הרפובליקני בג'ורג'יה על זכויות ההצבעה בבחירות ממשיכות לעורר סערה פוליטית וחברתית במדינה, והיום (ג') הוגשה כבר עתירה שלישית נגדן. ברקע נמשכות גם הקריאות של פעילים לחברות מסחריות גדולות להשמיע את קולן בעניין, ובין השאר קוראים פעילים להחרים את חברת התעופה "דלתא איירליינס" ואת חברת המשקאות "קוקה קולה" בטענה שהן אינן מתבטאות בחריפות מספקת נגד החוק החדש.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן ג'ורג'יה בחירות קוקה קולה
ארה"ב ג'ו ביידן ג'ורג'יה בחירות קוקה קולה
ביידן וקוקה קולה. "מאוכזבים מהתוצאה"
(צילום: AP, shutterstock)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
תור ארוך לקלפי בפריימריז בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
החוק, שקוּדם על-ידי מחוקקים רפובליקנים וזכה בשבוע שעבר לחתימתו של המושל הרפובליקני של ג'ורג'יה בראיין קמפ, קובע שורה של הגבלות חדשות הנוגעות לזכות ההצבעה בג'ורג'יה – הגבלות שלטענת מתנגדי החוק נועדו להקשות על מצביעים הנוטים לבחור במועמדים הדמוקרטים, בראש ובראשונה מצביעים מהקהילה השחורה, לממש את זכותם.
ג'ורג'יה, נזכיר, היא מדינה שמצביעה באופן מסורתי למועמדים רפובליקנים, אבל בשנים האחרונות נרשמת בה התחזקות פוליטית משמעותית של הדמוקרטים, בין השאר בזכות התגייסות הקהילה השחורה שלה. ההתחזקות הזו הגיעה לשיא בחורף האחרון כשג'ו ביידן היה למועמד הדמוקרטי הראשון זה 20 שנה שמנצח בג'ורג'יה בבחירות לנשיאות, וכששני המועמדים הדמוקרטים לסנאט ניצחו את יריביהם הרפובליקנים וכך אפשרו לדמוקרטים להשיג רוב בבית העליון של הקונגרס האמריקני.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
ארה"ב בחירות ג'ורג'יה פריימריז תורים תקלות
החשש: מצביעים רבים יותר יידחקו לקלפיות ביום הבחירות
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קליפורניה המצביע קודי קראמפ משלשל מעטפה עם פתק לתיבת מסירת הצבעות
ארה"ב בחירות קליפורניה המצביע קודי קראמפ משלשל מעטפה עם פתק לתיבת מסירת הצבעות
כך נראית תיבת קלפי המוצבת ברחוב בקליפורניה, כמו תיבת דואר. זו פרקטיקה נפוצה בבחירות בארה"ב, והמשתתפים בהצבעה המוקדמת מוזמנים להחזיר בה את טופס ההצבעה שלהם
(צילום: AFP)
ההגבלות החדשות הקשיחו בין השאר את תנאי הזיהוי שבהם צריכים לעמוד מי שמצביעים מרחוק, ולא בקלפי ביום הבחירות; הגבילו מאוד את השימוש בתיבות הצבעה המוצבות ברחובות ומאפשרות להמונים להשתתף בהצבעה המוקדמת מבלי להיאלץ להמתין בתורים בקלפיות; קיצרו את משך ההצבעה המוקדמת בסיבוב השני והמכריע – כשנדרש סיבוב כזה, למשל במרוצים לסנאט; ואסרו חלוקת אוכל ומים למצביעים הממתינים בתור לקלפי – מעשה שפעילים דמוקרטים נקטו לא אחת במערכת הבחירות האחרונה כדי למנוע מהמצביעים להתייאש מהעמידה הארוכה בתור, עמידה שלעתים נמשכת שעות.

העתירה: "התקפה על עצם הדמוקרטיה"

בעתירה שהגישו היום לבית משפט באטלנטה כמה ארגונים הפועלים למען זכויות מיעוטים נטען כי החוק הוא "התקפה על עצם הדמוקרטיה" וכי האפקט המצטבר של רבים מסעיפיו יאלץ רבים יותר מתושבי ג'ורג'יה להידחק לקלפיות ביום הבחירות הרשמי, ולא לנצל את האפשרות להצביע בהצבעה המוקדמת: "חלק מתושבי ג'ורג'יה יוכלו אולי להתמודד עם אי-הנוחות הזו, אבל עבור מצביעים שחורים ובני קהילות אחרות שבאופן היסטורי נדחקו לשוליים ושגם כך נאלצים לעמוד בתורים ארוכים באופן לא-פרופורציונלי בהשוואה למצביעים לבנים זה עלול להיות דרמטי". שתי עתירות דומות הגישו ארגונים למען זכויות האזרח כבר בתחילת השבוע.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אטלנטה ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אטלנטה ג'ורג'יה
הדמוקרטים: "זה דיכוי הצבעה". בתור לקלפי בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
במפלגה הדמוקרטית מוטרדים לא רק מההגבלות החדשות שהטילה ג'ורג'יה, אלא גם מהגבלות דומות שמקדמים כעת מחוקקים רפובליקנים בכמה מדינות אמריקניות אחרות הנחשבות למדינות מפתח בבחירות לנשיאות, בהן פלורידה ואריזונה. מקדמי החוקים האלה, גם בג'ורג'יה וגם במדינות האחרות, מדגישים כי מטרתם היא להפחית את הסיכוי להונאה ולזיופים, אבל במחנה הדמוקרטי בטוחים שבפועל מדובר ב"דיכוי הצבעה", שנובע מתחושתם של הרפובליקנים שאחיזתם הפוליטית בארה"ב הולכת ונחלשת.
בשבע מערכות הבחירות האחרונות רק פעם אחת זכה המועמד הרפובליקני לנשיאות בקולות רבים יותר מיריבו הדמוקרטי ברחבי ארה"ב כולה: שניים משלושת הניצחונות הרפובליקניים בבחירות הללו – אחד של ג'ורג' בוש הבן ואחד של דונלד טראמפ, הושגו בזכות יתרון בשיטת האלקטורים, ולא במניין הקולות הכללי שגרפו.

קוקה קולה: "זה לא הפרק האחרון"

בימים האחרונים גוברת הקריאה של פעילים ברשתות החברתיות להטיל חרם על "דלתא איירליינס" ועל "קוקה קולה", שהמטות שלהן שוכנים באטלנטה, בטענה שהן לא הגיבו בחריפות מספקת על ההגבלות החדשות. חברת "קוקה קולה" מסרה אתמול בתגובה: "אנו מאוכזבים מהתוצאה (של הליך החקיקה), אך לא רואים בזה את הפרק האחרון. נמשיך ללחוץ לשפר את חוקי הבחירות של ג'ורג'יה בדיונים שייערכו בנושא בעתיד".
7 צפייה בגלריה
ג'ורג'יה הצבעה מוקדמת בחירות ארה"ב
ג'ורג'יה הצבעה מוקדמת בחירות ארה"ב
"מבינים שיש עדיין דאגה". בהצבעה המוקדמת בג'ורג'יה
(צילום: AP)
מנכ"ל "דלתא", אד בסטיאן, פרסם ביום שישי הודעה שבה מסר כי החברה "ניהלה שיחות נמרצות עם נבחרי ציבור משתי המפלגות בג'ורג'יה כדי לבטא את עמדתנו הנחרצת שלג'ורג'יה חייב להיות הליך בחירות הוגן ובטוח". הוא אמר כי החוק "שופר משמעותית" במהלך תהליך החקיקה, "אבל אנו מבינים שיש עדיין דאגה".
במכתב פתוח שפרסמה אתמול האשימה ברניס קינג, בתו של פעיל זכויות האזרח המנוח מרטין לותר קינג ג'וניור, את קהילת העסקים של אטלנטה ב"שתיקה מדהימה", במיוחד בהתחשב במחאת Black Lives Matter ששטפה בשנה שעברה את ארה"ב בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד ושהעלתה על נס את אפלייתם של שחורים.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
טראמפ בעצרת בג'ורג'יה. "תמצאו לי קולות"
(צילום: AFP)
ההגבלות החדשות על זכות ההצבעה בג'ורג'יה באות כשברקע הטענות העקביות – וחסרות היסוד – של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהפסדו לביידן בג'ורג'יה נגרם בגלל מבצע ענקי של הונאה וזיופים לטובת הדמוקרטים. טראמפ אף הוקלט מנסה לשכנע את מנהיגיה הרפובליקנים של ג'ורג'יה "למצוא לו קולות" שיתנו לו ניצחון, אף שמנהיגים אלה, למרות השתייכותם המפלגתית, הבהירו לו כי מערכת הבחירות במדינתם התנהלה באופן הוגן וכי לא נפל בה שום פגם ממשי.