טראמפ במישיגן: "הקורונה - אשמת סין בלבד"
(צילום: רויטרס)

נתוני הקורונה בארה"ב שוב שוברים שיאים: יותר מ-94 אלף נדבקים בקורונה אובחנו ביממה האחרונה בארה"ב, שיא נדבקים חדש מאז פרוץ המגפה במדינה. אתמול (שישי) חצתה ארה"ב את רף 9 מיליון הנדבקים בנגיף. בבתי החולים ברחבי המדינה מורגשים שוב עומסים כבדים, בזמן שמערכת הבריאות האמריקנית נערכת גם לעונת השפעת.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקות קורונה במיאמי, פלורידה. 5,500 נדבקים רק שם
(צילום: AFP)
בהתחשב בדפוס המגפה, מספר החולים המאושפזים בבתי החולים בארה"ב צפוי לעלות בהתאם למספר הנדבקים. יותר מ-229 אלף בני אדם מתו מקורונה ברחבי ארה"ב מאז פרוץ המגפה.
במקביל לזינוק החד במספר הנדבקים החדשים, הנשיא דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן המשיכו הלילה בקיום עצרות בחירות לקראת פתיחת הקלפיות ביום שלישי. טראמפ מצידו בחר להאשים את הרופאים בכך שהם צוברים רווח כספי על-גבי מקרי מוות מקורונה, בעוד שביידן תקף את הנשיא ואמר שהוא נכנע למגפה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת ברוצ'סטר, מינסוטה
דונלד טראמפ בעצרת ברוצ'סטר, מינסוטה
טראמפ במינסוטה. ביידן יאסור התכנסות בחגים
(צילום: AP)
בפלורידה, אחת מהמדינות המתנדנדות בבחירות, דיווחו הרשויות על יותר מ-5,500 נדבקים ביממה האחרונה. בסך הכול נרשמו בפלורידה יותר מ-800 אלף נדבקים בנגיף, והיא המדינה השלישית בארה"ב שמגיעה למספר הזה, אחרי קליפורניה וטקסס. עוד תשע מדינות בארה"ב דיווחו ביממה האחרונה על שיאי נדבקים: אילינוי, אינדיאנה, מיין, מישיגן, מינסוטה, ניו מקסיקו, צפון קרוליינה, צפון דקוטה ואוהיו.
בנאום בפני משתתפים בעצרת בגרין ביי, וויסקונסין, תקף טראמפ את המושלים הדמוקרטים שהחליטו להטיל הגבלות כדי לעצור את קצב ההתפשטות של הנגיף. הוא טען שאם ביידן ייבחר, הוא יאסור על האזרחים האמריקנים להתכנס יחד בחגים ובאירועים מיוחדים, כפי שכבר הזהיר מהאפשרות ש"ביידן יבטל את חג המולד".
משתתפים רבים בעצרת בוויסקונסין לא עטו מסכות. "תתחילו לפתוח את המדינה, ותעשו את זה מהר", קרא טראמפ למושלי המדינות.
בעצרת אחרת במישיגן, כילה טראמפ את חמתו במערכת הבריאות האמריקנית, וטען, בניגוד למציאות, כי רופאים מקבלים תמריצים עבור העלאת מספרי המתים מקורונה. "הרופאים שלנו מקבלים יותר כסף אם מישהו מת מקורונה", הוא קבע. בשעות הבאות גררה הצהרתו זו גינויים חריפים מיריביו.
טראמפ הגיע הלילה גם למינסוטה, מדינה שלא בחרה במועמד רפובליקני לנשיאות מאז 1972. הרשויות שם אסרו עליו לקיים עצרת ענק ואישרו את כניסתם של 250 איש בלבד לעצרת שלו בנמל התעופה בעיר רוצ'סטר, אחרי ש-28 הדבקות במדינה נקשרו באירועים שערך הנשיא. הוא מצידו לא חסך במילים ותקף את התובעת הכללית של מינסוטה וגם את המושלת. "הן ניסו לסגור את העצרת שלנו, להשתיק את אנשי מינסוטה ולקחת מכם את החופש והזכויות שלכם", אמר טראמפ לתומכיו שהגיעו לעצרת, תומכים שאותם כינה "פטריוטים".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בעצרת במילווקי
ג'ו ביידן בעצרת במילווקי
ביידן במילווקי. למד מהטעויות של קלינטון
(צילום: AP)
המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן האשים את טראמפ כי שנכנע במלחמה במגפה. הוא הוסיף כי על טראמפ להימנע ממתקפות על אנשי הרפואה, ש"מטפלים בקורבנות שלו", כלשונו. "שלא כמו דונלד טראמפ, אנחנו לא ניכנע לנגיף", הבטיח ביידן לתומכיו בעצרת בסנט פאול, מינסוטה. התומכים, ששמרו על ריחוק חברתי ושהו בתוך מכוניות, צפרו בצופרי הרכבים כאות הסכמה.
ביידן גם אמר שלמד מהטעויות שנעשו בקמפיין של הילרי קלינטון ב-2016 באותן מדינות במערב התיכון שבהן הוא ערך עצרות הלילה. קלינטון ספגה ביקורת על כך שלא ערכה מספיק עצרות במדינות המערב התיכון דוגמת וויסקונסין ומישיגן, שבהן ניצח טראמפ ב-2016. דמוקרטים רבים אמרו שהקמפיין שלה שאנן ומתאפיין בביטחון עצמי מופרז. ביידן נוטה להכריז שהוא לא רואה אף קול כמובן מאליו, והלילה הצהיר במילווקי: "הייתי כאן הרבה". זו הייתה הפעם השלישית שביידן ביקר בוויסקונסין בקמפיין הבחירות שלו כמועמד הדמוקרטי.
דיווח מוושינגטון: ממגנים חנויות
(צילום וניהול טכני: עידן ארבלי)

במקביל לנתוני הקורונה המאמירים, נרשמים גם מספרי שיא בהצבעה המוקדמת בבחירות. עד היום הצביעו יותר מ-87 מיליון בני אדם בהצבעה המוקדמת. כ-30 מיליון מהם הצביעו בקלפיות, בעוד שכ-56 מיליון הצביעו בדואר. מספר הקולות בהצבעה המוקדמת בארה"ב במערכת הבחירות הזו הגיע כבר ל-63% מכלל הקולות שנספרו בבחירות ב-2016.
רבים מהמצביעים חוששים להידבק בנגיף ובוחרים בשל כך לנצל את יכולתם לשלוח את טופס ההצבעה שלהם בדואר. הצבעה בדואר היא מסורת אמריקנית ארוכת שנים, אך מגפת הקורונה מביאה את השימוש בשיטה זו לשיא. הסקרים מלמדים שהמצביעים בדואר נוטים לתמוך יותר בדמוקרטים, ולכן לא מפתיע שהנשיא דונלד טראמפ מתנגד לכך בתוקף וטוען שההצבעה בדואר תביא לזיופים נרחבים, ללא כל הוכחה לכך.
במדינות שונות, ובהן וויסקונסין ופנסילבניה, כבר הזהירו כי ייתכן שיידרשו כמה ימים לספירת כל ההצבעות שיגיעו בדואר, דבר שעשוי להוביל לכמה ימים של חוסר ודאות בכל הנוגע לתוצאות הבחירות במקרה שהן יהיו תלויות במדינות הללו.