האו"ם מזהיר כי מכלית הנפט הנטושה שעוגנת מול חופי תימן ועליה יותר ממיליון חביות של נפט גולמי עלולה להתבקע או להתפוצץ ולגרום לאסון סביבתי גדול לבעלי החיים בים האדום, למפעלים להתפלת מים ולנתיבי שיט בינלאומיים. המורדים החות'ים בתימן, השולטים באזור שבו עוגנת הספינה, אינם מאפשרים לפקחי האו"ם לבקר בה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
לפי מסמכים פנימיים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות AP, מי ים כבר חדרו אל תא מנועים במכלית, שלא עברה עבודות תחזוקה כבר חמש שנים. המים גרמו נזק לצינורות ומגבירים את הסיכוי שתטבע. חלודה מכסה כעת חלק מהמכלית, וגז שאמור למנוע מהמכלים בה לצבור גז דליק דלף החוצה. מומחים קובעים כי כעת אי אפשר עוד לבצע עבודות תחזוקה בספינה, משום שהנזק שנגרם לה בלתי הפיך.
האו"ם מנסה כבר שנים לשלוח פקחים כדי להעריך את הנזק על הספינה, FSO Safer ולבחון דרכים להבטיח אותה על-ידי פריקת הנפט ממנה וגרירתה למקום מבטחים. אלא שדיפלומט אירופי, גורם בכיר בממשלת תימן והחברה שבבעלותה הספינה אומרים שהחות'ים מתנגדים. לדברי הדיפלומט, המורדים מתייחסים לספינה כאל כלי הרתעה "כאילו יש להם נשק גרעיני". "הם אומרים את זה בגלוי לאו"ם", סיפר, "הם אומרים 'אנחנו רוצים להחזיק בספינה כדי שיהיה לנו קלף נגד הקהילה הבינלאומית אם נותקף'".
מומחים מותחים ביקורת הן על החות'ים והן על האו"ם, וטוענים כי שני הצדדים אינם מבינים לגמרי את גודל המשבר סביב הספינה הנטושה. איאן רלבי, מייסד I.R. Consilium המתמחה באבטחה ימית, אמר לסוכנות הידיעות AP שמאמצי האו"ם לשלוח צוות להעריך את המצב בספינה חסרי תועלת. לדבריו, מה שהספינה צריכה כעת הוא צוות הצלה. "חבל שהם בזבזו כל כך הרבה כסף וזמן על המבצע חסר התועלת הזה", אמר רלבי.
רלבי, שהרבה לכתוב על פרשת המכלית, טען בשיחה עם AP כי בהתחשב בירידה במחירי הנפט, העלות של מבצע לניקוי הנזק הסביבתי שייגרם מפיצוץ בספינה או מדליפה ממנה תהיה גבוהה בהרבה משוויו של הנפט על כלי השיט. למרות זאת, החות'ים מסרבים לחזור בהם מדרישותיהם, שאחת מהן היא קבלת כסף בעבור הנפט שעל המכלית.
מוחמד עלי אל-חות'י, מנהיג המורדים החות'ים, מאשים מנגד את ארה"ב ואת סעודיה, וטוען שאלה לא אפשרו למורדים למכור את הנפט. בפוסט שפרסם ב-18 ביוני כתב כי אם יהיו השלכות הרסניות כלשהן, שתי המדינות הללו יהיו אחראיות לכך.
בלי תחזוקה מ-2015
המורדים החות'ים, הזוכים לתמיכת איראן, שולטים בנמליה של תימן בים האדום, בהם נמל ראס עיסא, כשישה קילומטרים מהמקום שבו עוגנת האונייה. הם מנהלים מלחמה נגד ממשלת תימן המוּכּרת על-ידי רוב העולם, ממשלה הנתמכת על-ידי קואליציה צבאית בראשות סעודיה וארה"ב. הנשיא העומד בראש הממשלה הזו, עבד ראבו מנסור האדי, שוהה בגלות בסעודיה, וממשלתו מפולגת ובלתי-יציבה.
המכלית שצפה בים האדום יוצרה על-ידי חברה יפנית בשנות ה-70 ונמכרה לממשלת תימן בשנות ה-80 כדי לאחסן עד שלושה מיליון חביות של נפט שנשאב משדות הנפט במאריב, מחוז במזרח תימן. אורכה של האונייה 360 מטרים, ויש בה 34 מכלי אחסון.
מלאכת התחזוקה השנתית של האונייה הופסקה לחלוטין ב-2015, ואנשי הצוות שלה – למעט עשרה – הורדו ממנה אז אחרי שהקואליציה הסעודית הטילה מצור יבשתי, ימי ואווירי על תימן. לאחר מכן פתחה הקואליציה במבצע הפצצות נרחב נגד המורדים החות'ים באזורים שאלה כבשו בתימן, בהם הבירה צנעא.
מלחמת האזרחים המתנהלת מאז בתימן גרמה הרס אדיר ברוב האזורים שבהם שולטים החות'ים, ובשל קרבתה של מכלית הנפט לנמל חודיידה, שעליו נלחמים שני הצדדים במלחמת תימן, יש חשש הולך וגדל שפגז או כדור תועה יפגע בכלי השיט ויגרום לפיצוץ אדיר או לדליפת נפט לים האדום.
אסון בכל רגע, תצילו את תימן
בשנתיים האחרונות השמיעו ממשלת תימן הגולה, האו"ם ודיפלומטים מערביים אזהרות ולחצו על החות'ים להבטיח את שלומה של המכלית, אבל אחרי שבתחילה הסכימו החות'ים לאפשר לפקחים לבקר בה, בהמשך חזרו בהם. מנהיגים בכירים של החות'ים נוהגים להשמיע הצהרות ציניות כלפי אזהרות הקהילה הבינלאומית.
"חיי החסילונים (שרימפס) יקרים לאו"ם ולבעלי בריתו יותר מחיי האזרחים התימנים", כתב מוחמד עלי אל-חות'י בפוסט שפרסם בטוויטר ב-25 במאי. "אולי זה כי הם דואגים לספינות חיל הים שלהם או לנוכחות הישראלית בים האדום? למה המכלית מסוכנת יותר מהמצור ומהמתקפות של ארה"ב, בריטניה, סעודיה, האמירויות ובעלות בריתן על בני אדם?".
גורמים מזהירים כי תקלה ב-FSO Safer עלולה להוביל לאסון מעשה ידי אדם שיהיה גדול פי ארבעה מדליפת הנפט באסון אקסון ולדז שאירע ב-1989, מאסונות הנפט הגדולים בתולדות ארה"ב. באסון ההוא נפלטו ממכלית של חברת הדלק אקסון כ-300 אלף חביות של נפט גולמי למפרץ הנסיך וויליאם באלסקה. נזק אדיר נגרם לבעלי החיים ולדייגים באזור.
לקריאה נוספת: בדלנים כבשו את "איי הגלפאגוס של תימן"
גורם רשמי בחברת הנפט הממשלתית בתימן האחראית על המכלית FSO Safer מזהיר כעת כי דליפה דומה מול חופי תימן עלולה להחמיר עוד יותר את המשבר ההומניטרי של המדינה. "האסון עלול לקרות בכל רגע", אמר. "תצילו את תימן מאסון נורא שהולך ומתקרב, אסון שרק יכביד את הנטל על תימן לעשרות שנים, יגזול מאלפי בני אדם את מקורות המחיה שלהם ויהרוג המוני בעלי חיים בים האדום".