יצרנית גלידות בדנמרק החליטה להסיר את השם "אסקימו" מארטיק מתוצרתה, בשל החשש שהוא פוגע בבני העמים החיים באזור הארקטי ומכונים על-ידי רבים אסקימואים או אסקימוסים.
החברה, Hansens Floedeis שמה, הודתה כי עד כה התנגדה לשינוי שמו של הארטיק "אסקימו", אבל אחרי שבחנה את העניין לעומק החליטה לבחור לו שם אחר. היא הסבירה שכעת הצטבר ידע רב יותר בסוגיה ומתנהל דיון נרחב יותר בכל הקשור ליחס מבזה ולאי-שוויון כלפי בני מיעוטים וקהילות ילידים.
המונח "אסקימו", ובעברית "אסקימואי" או "אסקימוסי", היה מקובל בעבר לתיאור בני עמים ילידים מכל רחבי האזור הארקטי, שמספרם נאמד ב-140 אלף. בשנות ה-70 החלו חלק מבני העמים האלה למתוח ביקורת על השימוש במונח.
איה קמניץ' לרסן, פוליטיקאית המייצגת את גרינלנד בפרלמנט של דנמרק, הסבירה: "למונח 'אסקימו' יש משמעות משפילה עבור רבים מתושבי גרינלנד, כך שאני חושבת שאך טבעי להפגין כלפינו כבוד". חברת הפרלמנט אמרה שמשמעות המונח "אסקימו" היא "אדם שאוכל בשר נא". יצוין כי זו תיאוריה שיש לגביה מחלוקת. כך או כך, יש הטוענים כי כובשים שהגיעו לאזור הארקטי השתמשו בשם "אסקימו" ככינוי גנאי לילידים בתקופה שבה הרגו בהם וניסו להשמיד את תרבותם.
חלק מבני העמים שנודעו בעבר כאסקימואים מכונים כיום אינואיטים, ושם זה נחשב לשם התקין-פוליטית שלהם. בגרינלנד, שאותה מייצגת קמניץ' לרסן בפרלמנט, חיים כ-55 אלף בני אדם, רובם אינואיטים. מהמאה ה-18 עד ל-1953 הייתה גרינלנד קולוניה של דנמרק, ואילו כיום היא טריטוריה דנית הנהנית מאוטונומיה נרחבת.
"אסקימו ענק" יישאר
בשבוע שעבר הודיעה יצרנית הגלידות Hansens Floedeis בעמוד הפייסבוק שלה: "אחרי שקיימנו דו-שיח ובחנו את הדברים הבנו בבירור שאנשים מרגישים שהשם 'אסקימו' מזכיר זמנים של השפלה ושל יחס לא צודק – וזה דבר שלא הבאנו בחשבון קודם לכן".
יצרנית גלידות אחרת, דרייר, כבר הסירה בחודש שעבר מאחד ממוצריה שם שכלל את המילה "אסקימו" כדי לא לפגוע בעמים החיים באזור הארקטי. מדובר במוצר שנמכר מאז 1920.
חברת הפרלמנט קמניץ לרסן בירכה על הצעדים האלה וקראה לחברות נוספות לנהוג כך, אבל כבר עתה יש בהן כאלו שמסרבות. יצרנית הגלידות הדנית Premier Is הודיעה כי היא מתכוונת לשמור על שמו של מקל הגלידה המצופה-שוקולד שלה "קאמפה אסקימו" (אסקימו ענק).
החלפת השמות בגלידות הדניות באה בשעה שעוד ועוד חברות ברחבי העולם מחליפות שמות של מותגים כדי לא להיות מזוהות עם רעיונות גזעניים וקיבוע של דעות קדומות. בארה"ב, למשל, החליטה החברה המשווקת את סירופ המייפל "הדודה ג'מיימה", שקיים כבר יותר מ-130 שנה, להסיר ממנו את דמות האישה השחורה ולהחליף בהמשך את השם. זאת על רקע מחאת ג'ורג' פלויד.