4 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
הספירה נמשכת
(צילום: יריב כץ)
ynet מביא את סיפורם של הנוסעים שנותרים מנותקים. איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, החליטה לוותר על הרכב הצמוד שהגיע לה כחלק מתנאי ההעסקה ולהסתמך על התחבורה הציבורית כדי להוות דוגמה בארגון ששואף לשמירה על הסביבה. את נסיעותיה מביתה בחיפה למשרד בתל אביב וליתר היחידות הפרוסות ברחבי הארץ היא מבצעת בתחבורה הציבורית והרכבת בפרט.
"אני מסתדרת עם שימוש מאד מועט ברכב פרטי, אבל הקורונה החזירה את התחבורה הציבורית לשנות ה-90", היא אומרת, "הקו של תל אביב-חיפה הוא אחד החזקים והפופולריים של הרכבת. הרב קו הוא סמל הסטטוס שלי וראוי שיותר בכירים מקרב מקבלי ההחלטות יסעו בתחבורה ציבורית, לא נסיעות ראווה אלא נסיעות אמת. מי שעושה זאת יודע מה לעשות לשיפור התחבורה הציבורית ובטוח לא היו עוצר אותה ב-20:00 בערב כפי שנעשה עם הרכבת כעת".
לדבריה "אחרי שהייתה התקדמות מסוימת, מאז תקופת הקורונה התחבורה הציבורית הוחזרה למצב של שנות ה-90, פגיעה נוראית. הרכבת הייתה מושבתת כשלא ברור למה. אחרי זה כשהרכבת חזרה התחילו בכל מיני סגירות תחנות וקווים ושיגעו לנו את השכל והרכבות היו צפופות גם כתוצאה מזה. אם אני מגיעה מפגישה בדרום לתל אביב אחרי 20:00, הנסיעה לחיפה הופכת לגיהינום כי הרכבת סגורה ואז אני צריכה להיכנס לתחנה המרכזית ולהגיע לקומה 7 בשעת חושך וזה מפחיד".
"המדרגות הנעות לא עובדות", היא מסבירה, "וצריך לעבור בגרמי מדרגות מטונפים ומסריחים. אם במקום זאת רוצים לעלות באחת התחנות בדרך המחזות קורעי לב: האוטובוס מלא בגלל תקנות הקורונה ואנשים מבוגרים עומדים בתחנה ופשוט בוכים ומספרים שמחכים שם שעה וחצי. היה מקרה אחד שנהג חיכה רבע שעה שמישהו ירד. מה זה הדבר הזה? דוחקים אותנו להחזיק רכב וזה מנוגד לכל אינטרס לאומי. המדינה הצפופה במדינות המערב ובלי תחבורה ציבורית נורמלית? אנחנו נחנק".
ב-25 בספטמבר הודיע משרד התחבורה שבעקבות החלטת הממשלה על סגר שני, השירות הבינעירוני יופסק בסופי השבוע ולכן גם פעילות הרכבת הופסקה. עם סיום הסגר הודיע המשרד שהאוטובוסים הבינעירוניים ישובו לפעילות מלאה גם בסופי השבוע, אלא שבאותה הודעה צוין ש"הרכבת תפעל בימי ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופי שבוע". עוד נכתב כי התחבורה הציבורית תחדל לפעול בשעה 22:00, אך מאז המשרד האריך את השעות לשעות הפעילות הרגילות והחריג מכך גם את הרכבת. בפועל, הרכבות האחרונות יוצאות בערך בשעה 20:00.
4 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת נתניה. קו תל אביב-חיפה נסגר עד 2023
(צילום: עידו ארז)
ברקע של סדרת הכתבות על העדר שירותי הרכבת בערבים ובסופי השבוע, במשרד התחבורה גיבשו תכנית חלקית ומחוררת להחזרת פעילות הרכבת החל מחודש מארס. מהמידע שהגיע לידי ynet, עולה שקו חיפה-תל אביב יישאר סגור עד שנת 2023, קו הרצליה-ירושלים יישאר אף הוא סגור עד להודעה חדשה וללא צפי לפתיחתו וקו הנגב המערבי מאשקלון לערי השרון ייפתח רק בחודש ספטמבר הקרוב, אז כבר יונע באמצעות חשמל. לעומת אלו אחרים ייפתחו לתנועת נוסעים כמו קו באר שבע-תל אביב, רכבת העמק, קו נהריה-חיפה, קו כרמיאל-חיפה וקווים נוספים.
לדברי גורמים במשרד, הסיבה לסגירה המוחלטת של קו חיפה-תל אביב בסופי השבוע ובערבים עד לשנת 2023 נובעת מכך שבחודש אפריל יחלו עבודות במקטע שבין נתניה לחוף דור ולכן לא ישתלם להפעיל את הרכבת עם הסעות בין מוקדי העבודות, כפי שנהוג היה לעשות בעבר, וחלופה של נסיעה באוטובוס תהיה מהירה וכדאית יותר. הבעיה: פתרון האוטובוס לא מתאים לנוסעים רבים וכפי שמתארת איריס האן, השירות בהם נמוך באופן משמעותי וכרוך בהצטופפות או המתנה של זמן רב בתחנות.
ברכבת מנצלים את סגירת המסילות לצמצום העיכובים המשמעותיים בעבודות חשמול המסילות ומכשירים נהגים לביצוע הדרכות על הקרונועים החדשים שיונעו באמצעות חשמל. פרויקט החשמול אמור לשדרג את השירות לנוסעים, אלא שהוא נעשה באיחור משמעותי. לפי דו"ח מבקר המדינה, שפורסם באוקטובר האחרון, רכבת ישראל פועלת כדי להחליף את מערך רכבות הדיזל המזהם ברכבות חשמליות כבר משנת 2000. המהלך צפוי להביא לקיצור זמני הנסיעה, להגדיל את מספר הרכבות ברשת, לשפר עמידה בלוחות הזמנים ולצמצם תקלות. על פי הדו"ח, 12.1 מיליארד שקלים הוקצבו לפרויקט, אך נכון לסוף 2019 רק 31 אחוזים מהתקציב נוצלו.
4 צפייה בגלריה
איריס האן
איריס האן
איריס האן. "דוחקים אותנו להחזיק רכב וזה מנוגד לאינטרס הלאומי"
בשנת 2013 נקבע שהפרויקט יושלם עד 2019, אך הוא נדחה וכעת מועד הסיום המשוער הוא 2025 - שש שנים איחור. בדו"ח הקודם, שהכין מבקר המדינה בנושא ב-2017, העריכו ברכבת ישראל שהפרויקט יושלם בשנת 2021. לאחר מכן נקבו במועד מאוחר הרבה יותר - 2030.
חלק מהעיכובים בשנים האחרונות נובעים מסכסוך משפטי שנוצר מול החברה שמבצעת את החשמול ומהצעת הרכבת לשלב קבלנים נוספים. לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש של הרכבת, מיכה מייקסנר, הושגה פשרה עם החברה המבצעת ותאריך היעד נקבע לשנת 2025.
גם אומדן העלויות של פרויקט החשמול תפח מ-11.9 מיליארד שקלים ב-2014 ל-12.4 מיליארד ב-2019. על פי מבקר המדינה, לדחיית הפרויקט יש גם עלויות אחרות בסך מאות מיליוני שקלים מדי שנה. "עיכובים בפרויקטים עלולים לגרום לפרויקט לאבד את כדאיותו ולהביא לשינויים בתעדוף מרכיביו", כתב המבקר.
עד לסיום הפרויקט, מקטעים רבים צפויים להסגר, אך מבחנה של הרכבת לא יהיה רק בעמידה בלוחות הזמנים - אלא גם ביכולתה לספק במקביל שירות הולם לציבור הנוסעים שרבים מהם נסמכים עליה.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: שחר גולדשטיין)
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: רשת המסילות הקיימת אינה מאפשרת לבצע עבודות פיתוח תשתית וחשמול תוך כדי קיום נסיעות רכבת ולכן על מנת למזער את הפגיעה בציבור הנוסעים הוחלט לבצע את העבודות בשעות הערב המאוחרות ובסופי שבוע, שעות פעילות בהן יש מיעוט משתמשים ביחס לפעילות השוטפת. עבודות חשמול המסילות, צפויות להתמשך עד לשנת 2025.
בהתאם לביקוש נוסעי התחבורה הציבורית, הוחלט לתגבר את שירות האוטובוסים. כמו כן, החל מחודש מרץ הרכבת תשוב לפעילות חלקית והודעה מפורטת בנושא תובא לידיעת הנוסעים בהקדם.