אין לימודים ב-23 רשויות "אדומות"
(צילום: אלכס בורטמן)

אחמד אלאסד, ראש המועצה המקומית לקיה בנגב, התייחס הבוקר (יום ג') להחלטה שקיבל קבינט הקורונה שעות ספורות לפני פתיחת השנה החדשה למנוע היום לימודים ברשויות שמוגדרות "אדומות". בריאיון לאולפן ynet אמר אלאסד "עד 23:00 בלילה פרסמנו שאנחנו פותחים את בתי הספר בשכונות שבהן אין תחלואה".
כפי שעלה מדבריו של ראש המועצה, קבינט הקורונה הכריע רק אמש אם לקבל את הצעתו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו למנוע לימודים ברשויות שבהן נתוני התחלואה בקורונה גבוהים, או לחלופין לצדד בעמדתו של שר החינוך יואב גלנט שתמך בחזרה ללימודים באותן רשויות.
בסופו של דבר הצביעו השרים פה אחד בעד סגירת מוסדות החינוך ב-23 רשויות שמוגדרות "אדומות". החלטת הקבינט תקפה עד יום חמישי - אז יתכנסו השרים שוב וידונו אם להטיל סגר על חלק מאותן רשויות. בכל מקום שבו יוטל סגר לא יהיו לימודים.
אלאסד, ראש מועצת לקיה שנמנית עם הרשויות ה"אדומות", אמר הבוקר: "לצערי אנחנו היום יישוב 'אדום'. מפרוץ המגפה שמרנו על עיר 'ירוקה'. לפני עשרה ימים התגלו אצלנו שמונה חולים מאומתים. כרגע יש אצלנו 206 חולים, מתוכם 150 נשים, וזה מסביר את הסיבה לפרוץ המגפה. הקבינט קיבל החלטה שהוא סוגר אז אנחנו לא רוצים לקחת סיכון, כראש רשות לא אקח על עצמי את האחריות".
- למה הפכתם ליישוב "אדום"? "בגלל החתונות והאירועים. אנשים זלזלו, לא שמרו על מרחק וקיימו חתונות במקומות מאוד צפופים. נשים באות לחתונות מאופרות והן לא רוצות לקלקל את השמחה ולשים מסכה, והנה אנחנו היום עם משפחות שלמות שחולות בבית, הורים וילדים".
- וההחלטה על הלימודים תוציא אותם קצת מהאדישות? "התחושה של אנשים היא 'לי זה לא יקרה'. אנשים לא שמרו וגם אין אכיפה מספקת. עכשיו פיקוד העורף נכנס לתמונה ואנשים מתחילים להבין אחרת. הרשות נטולת אמצעים ולא יכולה לעבור את זה לבד. בגלל שלא היו הגבלות אנשים חולים לא הולכים להיבדק ומעדיפים לעבור חמישה ימים בבית.
"אני מקווה שביום ראשון נחזור באופן חלקי לבתי הספר, אין שום סיבה לא לפתוח בחלק מהשכונות את הלימודים אפילו כבר היום. יש לנו שכונות שלמות שנקיות מקורונה. אני מעריך שביום ראשון נפתח את הלימודים בשישה בתי ספר".
הריאיון עם ראשי הערים של כפר יונה וראשון לציון
(צילום: אלכס בורטמן)


שושי כחלון-כידור, ראש העיר כפר יונה שמוגדרת לפי הפרמטרים של פרופ' גמזו "ירוקה", אמרה הבוקר: "כל תלמידי העיר מגיעים היום למוסדות החינוך, אין ממני מאושרת. אנחנו מקפידים על ההנחיות, הגל הראשון עזר לנו להיות עיר 'ירוקה' כי הציבור לקח מאוד ברצינות את ההנחיות.
"זה לא קל לאכוף את כל נושא ההנחיות, לא נעים לתת דו"ח על מסכה במרחב הציבורי. אנחנו מגבירים את ההסברה, אני באופן אישי מעלה כל שבוע פוסט עם הנתונים ומבקשת את שיתוף הפעולה של התושבים. אני נותנת דוגמה אישית, מסתובבת עם מסכה, ומשתדלת להיות בכל נקודת זמן בקשר עם גורמי האכיפה ולפזר התקהלויות. גם הציבור עצמו מדווח על התקהלויות".
2 צפייה בגלריה
בית ספר נטעים, בית חורון
בית ספר נטעים, בית חורון
פותחים שנה בבית חורון
(צילום: נדב אבס)
גם ראשון לציון מוגדרת "ירוקה". ראש העיר רז קינסטליך אמר: "יש לנו כרגע בסך הכול כ-260 חולים, אנחנו עושים הכול בשביל לשמור. אנחנו דואגים למרחבים הציבוריים, מעבירים מסרים איך לשמור ויש לנו ציבור שכן מקשיב ושומע ולא מגיע לאירועים המוניים".
- כיצד מוודאים התנהלות נכונה? "החברה לביטחון שלנו מסתובבת כל הזמן בעסקים, מתריעה בפני אנשים לשים מסכה. אין לראש העיר מטה קסמים, הכול עניין של הסברה ואכיפה. אנשים יותר מקשיבים ואני שמח שאנחנו מוגדרים עיר 'ירוקה', זה לא קל".