שידור חי מוועדת החינוך


יממה לאחר העימות החריג בין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו לבין חברי הכנסת - עוד עימות בין משרד הבריאות לח"כים. בדיון ועדת החינוך כעסה נציגת המשרד, ד"ר אפרת אפללו, על האמירות בדיון ואמרה: "עשינו פה מהלך - וגם על זה יש טענות?". צפו בשידור החי.
בתחילת הדיון בירך יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע (כחול לבן) על ההחלטה שמאפשרת לעד 15 תלמידים להיפגש בשטח פתוח. ד"ר אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, אמרה כי ההסבר הוא שיש כיתות של 45 ילדים, וניתן יהיה לחלק אותן לשלוש קבוצות. "את מכירה כיתות של 45 תלמידים", היא נשאלה - וענתה כן.
לאחר שספגה ביקורת על כך שאינה מכירה את הנושא, ביקשה ד"ר אפללו להגיב: "אנחנו שומעים את השטח, נותנים מענה נפשי לפגוש את המורה - וגם זה לא בסדר? למה תמיד יש טענות? למה לא להגיד לנו - כל הכבוד לכם?". יו"ר הוועדה דרש בעקבות זאת שתחזור בה מדברים אלו. "תפקיד הכנסת הוא לפקח על משרדי הממשלה", הזכיר.
הריאיון עם ח"כ שפע
(צילום: חגי דקל)

ד"ר אפללו: "למה תמיד יש טענות?"

3 צפייה בגלריה
ד"ר אפרת אפללו
ד"ר אפרת אפללו
ד"ר אפרת אפללו
(צילום: ערוץ כנסת)
מוקדם יותר היום התייחס שפע לסוגיית הקרבות הממושכים שהוא מנהל עם שר החינוך יואב גלנט ברקע חזרת הלימודים בכיתות הנמוכות ביום ראשון הקרוב. "סוף סוף, פעם ראשונה, שר החינוך גלנט התעורר והבין שהוא צריך להמשיך להיות הרגולטור, אבל חייב להפסיק להיות האופרטור", אמר ח"כ שפע בריאיון באולפן ynet. "משרד החינוך לא יכול לנהל את האירוע לבד".
העימותים בין השר הממונה על החינוך ליו"ר הוועדה המפקחת בכנסת נמשכים כבר חודשים ארוכים. אתמול, במהלך הדיון בקבינט הקורונה בנושא חידוש הלימודים בכיתות א'-ד', הביע שר החינוך גלנט את מורת רוחו על הודעה שפרסם ח"כ שפע בדבר כינוס הוועדה בראשותו לדיון על תלמידי כיתות א'-ב'. גלנט תקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ: "אנחנו ממשלה אחת או לא? תגידו לנציגים שלכם בכנסת שיירגעו", וגנץ השיב: "כדאי שתרגיע".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר החינוך גלנט. התעמת עם גנץ בעקבות ההודעה של ח"כ שפע
(צילום: אבי מועלם )
הבוקר אמר ח"כ שפע: "אני חושב שהתפקיד שלנו בכנסת ושלי בוועדת החינוך וגם כאיש חינוך, זה לוודא כל הזמן שקבינט הקורונה מקשיב לשטח, מבין את הצרכים של הרשויות המקומיות, מבין את הצרכים של המנהלים".
- וזה קורה? "אני שמח שראיתי אתמול את שר החינוך מתראיין ואומר 'שוחחתי גם עם הרשויות המקומיות'. גם אני כמובן שוחחתי אתמול עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ורבים אחרים. הם, ביחד עם מנהלי בתי הספר, צריכים לנהל חלק ממערכת החינוך הרבה יותר ממה שהיה עד עכשיו. הם יודעים מה קורה עם הילדים שלנו, המורות והמורים רואים את הצרכים הנפשיים, את ההרטבות בלילה, את אותן חרדות".
- בשבוע שעבר אמרת כאן "גלנט נכנס לשנת חורף". "אכן אמרתי שהוא היה בשנת חורף, אבל אני חושב שעכשיו הוא מתעורר ומבין, כמו שציינתי, שאפשר להיות רגולטור אבל אי אפשר להיות אופרטור. אי אפשר לנהל מערכת חינוך בשליטה מרכזית בתקופה כל כך דרמטית".
3 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
"המורות והמורים רואים את הצרכים הנפשיים". ח"כ שפע באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
- האם מה שיצא מהקבינט מקובל עליך? "מה שראינו אתמול זה שהקבינט שוב פעם הולך להחליט שילדי כיתות א'-ב' ילמדו רק חצי מהשבוע בלי לתת שום סמכויות לרשויות. הוצאתי אמירה בנושא, זה גם גרם לעימות סוער בקבינט בין גלנט לאנשים שלנו, ובני גנץ אמר לו, וטוב שכך, שיירגע. הכנסת היא הריבון ותפקידה לפקח על עבודת הממשלה, לשם זה נבחרתי.
"אתן לכם דוגמה. אני לא מסוגל להבין איך משרד הבריאות החליט, ודיברו איתי בבוקר בכירים בצוות של גמזו שההחלטה על 15 תלמידים בשטח פתוח אין לה שום היגיון מכיוון שלכולם מותר להיות ב-20. אני מברך על לימודים בשטח פתוח - בריאותית זה יותר טוב. אבל תראו את ההבדל הקטן. אם יש בכיתה 35 תלמידים ואתה מחלק אותם ל-15 אז יש לך שלוש קפסולות. אבל אם יאפשרו עד 18 או 19, כמו שמותר בכל המדינה, ויתרת על קפסולות. זאת החלטה שכרגע אני לא רואה בה שום היגיון".
- משרד החינוך יודע לכמה ילדים אין נגישות ל"זום"? "המספר הוא בין 150 אלף ל-300 אלף".
- צריך להגיד מספרים מדויקים. "אתה צודק. משרד החינוך מגיע לפני שבועיים ואני שואל אותם האם יש לכם מתווים להחזיר את התלמידים לבתי הספר והם אומרים לי 'אנחנו מוכנים לכל התרחישים'. יומיים אחר כך אני רואה שהם לא מוכנים לכלום. בשבוע שעבר דיברו על הגנים, עכשיו כולם דנו ב-א'-ד'. מי חוץ ממני ואולי עוד כמה אנשים מדבר על מה קורה עם כיתות ה'-י"ב? לפי החלטות הקבינט מדברים על עוד חודשיים-שלושה שהם יישארו בבית. זאת מציאות שאי אפשר לקבל אותה".