לוחמת מג"ב שירתה אל המחבלים משחזרת את רגעי האש
(צילום: דוברות המשטרה)

שלושת המחבלים שהיו מעורבים בפיגוע ליד מחסום סאלם היו בדרכם לפי ההערכות למרכז הארץ, שם תכננו לזרוע הרג בפיגוע ירי המוני. שלושתם היו מצוידים בתת-מקלע קרלו (קרל גוסטב מאולתר). למערכת הביטחון לא היה מידע מקדים על השלושה, בני 21 בערך. הם עלו על מיניבוס של שוהים בלתי חוקיים שנשא לוחיות רישוי ישראליות כדי להגיע למרכז הארץ ונבלמו במהלך מבצע ההיערכות של החטיבה המרחבית מנשה בתפר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
הפיגוע ליד ג'נין: המחבלים נורו בידי כוח מג"ב וצה"ל
(צילום: יוסי בר לב, אנשי הדממה)

לוחמי החטיבה עצרו שני מיניבוסים עם שב"חים והם הובלו למוצב סאלם. בעודם יושבים סמוך לש"ג, כאשר התקרבו אליהם הבודקים, פתחו המחבלים באש. כוח מג"ב הגיב באש, חיסל שניים ופצע אחד באורח אנוש. ההערכה היא כאמור שהיו בדרך למרכז הארץ. צה"ל ומג"ב ממשיך בהיערכות מיוחדת לחגים ולכן המוכנות גבוהה מאוד. הכוחות ערוכים במבצע לאיתור שוהים בלתי חוקיים מתחילת הרמדאן. לא היה מידע מודיעיני על המיניבוס שבו נסעו ובשלב זה של החקירה עולה כי הנהג לא ידע שהסיע מחבלים. קיימת הערכה כי הימים הקרובים יהיו מאתגרים בשל יום ירושלים ולילת אל-קאדר המציין את סיום הרמדאן.
לפי מקורות פלסטינים, מבצעי הפיגוע בסאלם הם אחמד בשיר פוקהא, בן 19 מהכפר שוויכה ליד טולכרם, עבדאללה חאלד דעיבס, בן 20 מאותו הכפר ומוחמד איימן פתחי בן 20 ממחנה הפליטים בטולכרם. לא ידוע בינתיים על שיוך של מי מהם לארגון כלשהו.
על האירוע פיקדה סמ"ש ש', בת 20 ממושב ליד באר שבע, שמשרתת במג"ב שנה וחצי. היא סיימה את קורס המפקדים לפני כחודשיים ושובצה בפלוגת מג"ב כ"ג שתופסת את גזרת ג'נין. "השתתפתי בפעילות מבצעית כמפקדת הכוח, אני והצוות שלי באבטחת שב"חים. במהלך אבטחת השב"חים מחוץ לבסיס זיהיתי שלושה מחבלים חמושים יוצאים מתוך השב"חים ובעצם מתחילים לירות לעבר הכוח", שחזרה המפקדת.
"בזמן הזה אני והכוח שלי דורכים את כלי הנשק, מתחבאים מאחורי מחסות ומתחילים לירות לעברם. במהלך קרב היריות שמענו כדורים שורקים לנו מעבר לראש, פוגעים בבטונדות. שמחה שהאירוע הזה נגמר כמו שהוא נגמר, בלי פצועים ובלי הרוגים מהצד שלנו. זה יכול היה להיגמר באסון הרבה הרבה יותר חמור. אני והצוות שלי יודעים שבתור לובשי המדים, הגנו על האזרחים שלנו ועל תושבי המדינה. מקווה שזה יהיה האירוע האחרון ושלא נדע עוד אירועים כאלה".
5 צפייה בגלריה
  שניות לאחר הפיגוע: המחבל הפצוע מסומן בעיגול ולצדו המחבלים שחוסלו
  שניות לאחר הפיגוע: המחבל הפצוע מסומן בעיגול ולצדו המחבלים שחוסלו
שניות לאחר הפיגוע: המחבל הפצוע מסומן בעיגול ולצדו המחבלים שחוסלו
(צילום: AFP)
מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן שהגיע לזירה אמר: "פעלתם בצורה מקצועית ונחושה, חתרתם למגע והבאתם לסיום מהיר של האירוע, כל זאת ללא נפגעים לכוחותינו. זה מסוג האירועים שהיו יכולים להיגמר באסון כבד ואתם אלו שמנעתם אותו. הצלתם חיי אדם וזה בדיוק מה שמצופה מלוחמי ולוחמות מג"ב. מעריך ומוקיר את פועלכם היום. יישר כוח".
גם אלוף פיקוד המרכז, תמיר ידעי, הוזעק למקום. "נמנע פיגוע גדול הודות לפעילות חדה, נחושה ותפקוד קרבי ומקצועי של לוחמי מג"ב", אמר ידעי. "פעילות זו הינה חלק ממבצע רחב במרחב התפר בחודשים האחרונים, ששיאו ברמאדן, בו כוחות החטיבה המרחבית ״מנשה״ סיכלו באמצעות מודיעין איכותי ותגבור כוחות חדירות רבות לשטח ישראל".

גורם צבאי בכיר: "הימים הקרובים מועדים להתלקחות"

צה"ל ערוך עם כוחות מתוגברים – מאז תחילת הרמדאן הכוחות תוגברו בשניים וחצי גדודים נוספים וביחידות מובחרות. גורם ביטחוני בכיר מעריך שהאוכלוסייה הפלסטינית בגדה, כרגע לפחות, אינה מראה סימנים של נכונות להיענות להסתה מצד החמאס והג'יהאד האיסלאמי ולבצע פיגועים והפרות סדר המוניים. אבל, מוסיף אותו גורם צבאי בכיר, "כל אירוע עכשיו, בעיקר אם יתרחש בירושלים, עלול להדליק תבערה גדולה". להערכתו, הימים הקרובים - עד למעשה יום שלישי בשבוע הבא - מועדים להסלמה והתלקחות, בעיקר אם יהיו אירועים אלימים ואם יהיו קורבנות בנפש בירושלים.
5 צפייה בגלריה
תמיר ידעי בזירת הפיגוע בסאלם
תמיר ידעי בזירת הפיגוע בסאלם
אלוף פיקוד המרכז תמיר ידעי בזירת הפיגוע בסאלם
ביום ראשון יחול לילת אל-קאדר שבו לפי המסורת המוסלמית קיבל מוחמד את הקוראן ושבו מתגשמים מאווייהם של המאמינים המוסלמים, ומיד למחרת לילת אל קאדר חל יום ירושלים. כלומר רצף של תאריכי אזכור וציון דתיים ולאומיים שמייצר פוטנציאל נפיץ ביותר.
להערכת גורמי מודיעין, ברצועת עזה אין רצון להסלים כרגע את המתיחות ולהיגרר לסבב לחימה עם ישראל. חמאס והג'יהאד האסלאמי מעוניינים לצבור יוקרה וכוח פוליטי ביהודה ושומרון אבל אינם רוצים להגביר את מצוקתם של תושבי עזה. לכן הם מאפשרים לגורמי טרור ברצועה לשחרר קיטור באמצעות בלוני נפץ ותבערה שמשוגרים אל יישובי עוטף עזה.
5 צפייה בגלריה
רובי הקרלו ששימשו את המחבלים בפיגוע ליד ג'נין
רובי הקרלו ששימשו את המחבלים בפיגוע ליד ג'נין
הרובים המאולתרים בזירה
(צילום: דוברות המשטרה)
אבל אם יהיו אירועים בירושלים כמו למשל ההתפרעויות והירי שהיו אתמול באזור שכונת שייח ג'ראח ושכונת שמעון הצדיק, אזי עשויים גם העזתים להצטרף בירי רקטות. כרגע, נראה שהם מפגינים איפוק. סביר להניח שלפיגוע שסוכל היום במחסום סאלם תהיה השפעה מרסנת, למרות שמעריכים כי יהיו עוד ניסיונות ספונטניים של פלסטינים מהגדה לבצע פיגועים.
מאז גל הטרור הספונטני ב-2015 צה"ל והשב"כ שיכללו מאוד את מערכי איסוף ועיבוד המודיעין ביהודה ושומרון ועובדה זו ניכרת בשטח. האירוע במחסום סאלם מבהיר לתושבי הגדה כי השב"כ, צה"ל, מג"ב והפיקוד של צה"ל בגדה ובירושלים ערוכים היטב וכי הסיכויים שלהם להוציא פיגוע לפועל ולהצליח במזימתם אינם גבוהים.
פורסם לראשונה: 14:59, 07.05.21