3 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
הלוחם ניב לובטון, ששם קץ לחייו
צה"ל ופרקליטות המדינה יערערו לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר, רב-סרן גלעד פרנקן. ההליכים ננקטו על רקע מותו של הלוחם ניב לובטון, ששם קץ לחייו בעקבות הלחץ שהפעילו עליו רכזי מודיעין במצ"ח שרצו להפוך אותו למקור מודיעיני.
הקראת כתב האישום נגד רכזי המודיעין
(צילום: מוטי קמחי)

מדובר צה"ל נמסר כי בצבא החליטו להגיש את הערעור לאחר התייעצות בראשות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. נמסר כי הרמטכ"ל הדגיש כי הוא "מייחס חשיבות גדולה לאחריות המפקדים ודורש מהם לממש אותה בגישה מרחיבה וכוללת". הערעור יוגש בימים הקרובים.
לובטון שם קץ לחייו בינואר 2019, לאחר ששני רכזי מודיעין במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) הצליחו באמצעות לחץ כבד, איומים ומניפולציות לגרום לו למסור שמות של חבריו שהשתמשו במריחואנה. הלוחם חזר בו והודיע לאחד הרכזים כי הוא מתחרט. לובטון סיפר לרכז כי הוא נמצא במצוקה כבדה, והפגין סימני אובדנות, אך שני הרכזים לא דיווחו על כך לאיש. לבסוף הוא יצא מן הבסיס עם נשקו האישי ושם קץ לחייו.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
עמד בראש ההתייעצות שבה הוחלט לערער. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
לפני כחודש הפך בית המשפט באופן חריג את החלטת הרמטכ"ל להדיח מכל תפקיד פיקודי את מפקד מצ"ח באר שבע, רס"ן פרנקן, ולעכב את קידומו. פרנקן עתר נגד החלטת הרמטכ"ל, שלא קיבל את ערעורו של מפקד מצ"ח, אלוף-משנה יובל יאמין, על החלטתו של ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, לנקוט צעדים חריפים נגדו.
הדחת מפקד מצ"ח באר שבע הייתה חלק משורת צעדים פיקודיים שננקטו נגד מפקדים במשטרה הצבאית ובבית הספר למקצועות החי"ר, אף שלחלק מהם לא הייתה אחריות ישירה למקרה. במסגרת הצעדים נרשמו נזיפות פיקודיות למפקד הקודם של מרחב דרום במצ"ח, קצין בדרגת סגן אלוף, וכן מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, בשל תפקודם בחיפושים אחר הלוחם. כתבי אישום הוגשו נגד שני רכזי המודיעין לבית הדין הצבאי, בגין עבירות של ידיעות כוזבות, אי-קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת.
3 צפייה בגלריה
החייל
החייל
ניב לובטון ואביו ערן
הבוקר נחשפו ב"ידיעות אחרונות" פרטים חדשים על פרשת התאבדותו של הלוחם. נוסף על הכשלים החמורים באופן גיוסו של הלוחם כמודיע וההתעלמות של מפעיליו ממצוקתו הקשה, הפרסום הבוקר הציג שרשרת של מחדלים, היעדר אחריות פיקודית ומה שנראה כניסיון חמור של טיוח.
בין היתר נחשף כי אחד מרכזי המודיעין שהפעילו לחץ על לובטון קודם לתפקיד בכיר יותר של מפקד צוות מודיעין, על אף שלא עבר את ההסמכות הנדרשות ולא סיים את הליך החניכה והחפיפה. שלושה שבועות אחרי ההתאבדות נשלח הרכז למבחן הסמכה כדי להכשיר בידעבד את קידומו - אך הוא נכשל במבחן.
לאחרונה נחשף ב-ynet כי לפני כמה חודשים מתח ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז בדיון סגור ביקורת חריפה מאוד על מצ"ח והפרקליטות הצבאית בעקבות פרשת לובטון. "הפרקליטות הצבאית הם כולם עבריינים. מאפיה אחת גדולה. צריך לסגור את היחידה הזו", אמר האלוף. "הם שקרנים ומזייפים עובדות ומספרים סיפורים שלא היו ולא נבראו".