5 צפייה בגלריה
הגנים עדיין ריקים
הגנים עדיין ריקים
הגנים עדיין ריקים
כעס, בלבול וחוסר וודאות מול שאלת מועד פתיחת גני הילדים. הממשלה אמנם החליטה הלילה (ו') לסיים את הסגר המלא ביום ראשון הקרוב בשעה 07:00 בבוקר, אך לא סוכם דבר בעניין חידוש מסגרות החינוך לגילאי 6-0, והורים רבים שוב התעוררו לחוסר בהירות ונותרו ללא תשובות: מתי הילדים ילכו לגן והאם ניתן להיערך לחזרה לעבודה? בהחלטת הממשלה נכתב כי "חינוך לגיל הרך יסוכם בין משרדי החינוך והבריאות", אולם לפי שעה לא ברור מתי ייערכו שיחות, מה המתווה האפשרי ואם יוטלו מגבלות על פתיחה לפי רמת תחלואה ביישובים.
בדומה לסגרים הקודמים, גם הפעם ההורים, הילדים והגננות נותרו ללא מענה ברור, והפעם אף יותר לאור הנתון לפיו 44% מהמאובחנים אתמול הם בני פחות מ-19. אל ההורים הכועסים הצטרפה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, שתקפה: "שוב משאירים את ציבור המנהלים, הגננות, עובדי ההוראה, התלמידים וההורים בערפל".
חלק מההורים מצדדים בפתיחת גני הילדים והכיתות הנמוכות בכל מצב, אך אחרים כבר הודיעו שכך או אחרת אין בכוונתם לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך בשל החשש מהידבקויות. עם זאת, כולם מבקשים לקבל תשובה ברורה לגבי מועד החזרה.
5 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
יפה בן דויד
(צילום: הדר יואביאן)
"אנחנו בשידור חוזר", אמרה בן דויד, "זו כבר בפעם השלישית שחוזרים מסגר ולא יודעים לפי איזה פרמטרים מתקבלת ההחלטה. המנהלים ועובדי ההוראה שוב לא מקבלים זמן סביר להיערכות לפתיחת המערכת. אני אומרת בכל מקום כבר חודשים - ברגע שמכריזים על סגר על אנשי המקצוע לשבת ולגבש תוכנית חזרה לשגרה הדרגתית, תוכנית מוסכמת על כולם ושקופה לציבור שמותירה זמן היערכות סביר לכל מי שנמצא במערכת. לצערי שוב ושוב אנחנו עדים לניהול חובבני שפוגע במערכת החינוך כולה".


חיים ביבס ל-ynet: "לגבש רמזור מתחסנים, לא רק לפי תחלואה"
(צילום: שחר גולדשטיין)

יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיגל שפיץ טולדנו, התרעמה גם כן ואמרה: "שוב משאירים את ההורים ואת המערכת בחוסר ודאות עד לרגע האחרון. שוב ההורים נמצאים בחוסר וודאות ומחכים להודעה בדקה ה-90 אם יש מסגרות או לא, אם יוכלו לשוב לעבודתם ולפרנס את בני ביתם או לא. החיים בחוסר וודאות הם בלתי נסבלים", המשיכה, "מקבלי ההחלטות כנראה חוששים מתגובות. רק חבל שהם לא זוכרים שלפעמים לא לדעת גרוע יותר מאשר לדעת שאין מסגרות".
שפיץ טולדנו מתחה ביקורת: "משלת ישראל ובעיקר שר החינוך יואב גלנט שוב הוכיחו את אזלת ידם ואת חוסר היכולת הבוטה לקבל החלטות שאינן פוליטיות גרידא. להשאיר את ילדי ישראל בבית, ובייחוד את ילדי הגנים בגיל הרך שאצלם שיעורי תחלואה נמוכים במיוחד גם היום, זה לא רק חוסר אחריות אלא כישלון מוחלט של מערכת החינוך.
קשיים שחווים התלמידים מעניינים את מערכת החינוך כקליפת השום", המשיכה יו"ר הוועד, "ציון אפס במציאת פתרונות עבור כלל הגילים שנרקבים בבית כבר שנה שלמה. נמשיך לזעוק ולא נוותר כי כנראה שמצליח מי שצועק יותר חזק וחבל. לא יעלה על הדעת שמסחר יפתח לפני מוסדות חינוך וגם לא במקביל. מביך ומביש שממשלת ישראל פועלת פעם אחר פעם באותו אופן ומצפה לתוצאות שונות".
5 צפייה בגלריה
סיגל שפיץ טולדנו
סיגל שפיץ טולדנו
סיגל שפיץ טולדנו. "כישלון מוחלט של מערכת החינוך"
5 צפייה בגלריה
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
מירום שיף יו"ר הנהגת ההורים הארצית
"הגיע זמן לתוכנית ראויה, אי אפשר כך". מירום שיף
(צילום: בועז נובלמן)
יו"ר הנהגת ההורים הארצית , מירום שיף, הצטרף לביקורת. "קבינט הקורונה הגדיר אמש מחדש את סדרי העדיפויות. מסחר תחילה, והילדים? שיחכו", הוא אמר, "כך מתנהל קבינט ללא תוכנית יציאה, הכול בשליפה, באישון לילה. אי אפשר היה להחליט על ההקלות בסגר וגם על פתיחת מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות? בוודאי שהיה אפשר, אבל ילדינו לא נמצאים בסדר העדיפות של מקבלי ההחלטות. הילדים שהם עתיד המדינה לא עומדים מול עיניהם, הם כבר שנה בסגר. הגיע הזמן להציג תוכנית ראויה, ככה אי אפשר להמשיך להתנהל".

"מציאות בלתי אפשרית, לא יודעים איך להיערך"

ציפי גדייב, אם לשני ילדים מקריית אונו, סיפרה על התחושות הנגזרות מהמצב. "עצוב ששוב לא מיידעים אותנו, והמידע שאנחנו כן מקבלים הוא לא ברור. אנחנו לא יודעים מתי פותחים את הגנים, בראשון, שני, מועד אחר. כבר הבטחנו בעבר לילדים שהם חוזרים והם התאכזבו, ולכן הפעם החלטתי לא להגיד להם כדי לא לאכזב אותם. אנחנו צריכים ללכת למקומות העבודה ולא יודעים איך להיערך".
5 צפייה בגלריה
משפחת גינת מירושלים
משפחת גינת מירושלים
משפחת גינת מירושלים. "נוכל לקחת את הילדים לעשות גוונים או מניקור. אבסורד"
גם היא ביקרה את אופן קבלת ההחלטות ואת סדרי העדיפויות: "ביום ראשון בבוקר נוכל לקחת את הילדים למספרה לעשות גוונים בשיער או סתם להסתפר, ללכת לקוסמטיקאית לפדיקור ומניקור ולמסאז' אם ירצו. נוכל לטייל בפארק לאומי, בצימרים, לקנות פלאפל או פיצה. אבסורד".
חיה גינת מירושלים, אם לארבעה ילדים ששניים מהם לומדים בגנים, סיפרה גם כן על הרגשת התסכול. "התעוררנו לחוסר וודאות בנוגע למה שנעשה ביום ראשון, אנחנו לא יודעים איך להיערך. אני עובדת חיונית, בעלי עובד מהבית ככל האפשר, עם הילדים, ובהתאם לצורך אנחנו מביאים בייביסיטר או מתאמים עם העבודה. אנחנו לא יודעים מה לעשות עכשיו, במצב הזה. הילדים שואלים מתי הם חוזרים ואין לנו תשובה. אנחנו לא רואים את הסוף".

44% מהמאובחנים בני פחות מ-19, מקדם ההדבקה עלה ל-1

לפי משרד הבריאות, 7,168 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-81 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 8.8% - הנתון הנמוך ביותר בימים האחרונים. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,649 חולי קורונה, 1,040 מהם במצב קשה. 307 חולים מחוברים למכונות הנשמה. 5,019 חולי קורונה נפטרו מאז פרוץ המגפה, 46 מהם אתמול.
בדו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר צוין כי מקדם ההדבקה בישראל עלה בחזרה ל-1, כלומר שכל חולה קורונה מדביק אדם אחד - ומכאן שהתחלואה תישאר גבוהה. לפי אגף המודיעין בצה"ל, 44% מהמאובחנים אתמול היו בני פחות מ-19 וזאת על אף שמערכת החינוך סגורה כבר קרוב לחודש. מנגד, 6.2% מסך הנדבקים שאובחנו אתמול הם בני יותר מ-60.