שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין קבע הערב (ראשון), לאחר התייעצות עם אנשי המקצוע במשרדו, על פיילוט לקיצור ימי הבידוד מ-14 ימים ל-12 ימים. זאת ככל הנראה בכפוף לבדיקות לאבחון הנגיף. אם התוכנית תצליח, במשרד ישקלו אף לקצר את הבידוד לעשרה ימים.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
(צילום: לע"מ)
אנשי המקצוע במשרד יגבשו את המתווה המדויק בימים הקרובים, והפיילוט צפוי להיערך במשך החודשיים שנותרו עד סוף שנת 2020. אדלשטיין הסביר כי "המטרה שלנו היא לאפשר מקסימום חופש במינימום סיכון לבריאות הציבור".
על פי המתווה המסתמן, השחרור מהבידוד המקוצר יהיה בכפוף לביצוע בדיקות לקורונה. טרם נקבע אם המבודדים יחויבו בשתי בדיקות או בבדיקה אחת ומה יהיו הימים שבהם יידרשו להיבדק. ללא בדיקות ייאלצו המבודדים להשלים 14 ימי בידוד כפי הנהוג עד כה.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
פרופ' גמזו
(צילוםף לע"מ)
יש לציין כי בשבוע שעבר הכריז פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי בכוונתו לקצר את תקופת הבידוד לעשרה ימים, אך עמדתו לא התקבלה. בתדרוך לתקשורת הבהיר גמזו: "אנחנו רוצים לקצר את הבידודים וקיבלנו החלטה לקצר אותם לעשרה ימים". גמזו הסביר כי "זה אומר שתי בדיקות, האחת כבר בכניסה לבידוד, השנייה ביום השלישי עד החמישי ובדיקה נוספת ביום תשיעי עד עשירי". עם זאת, גמזו הבהיר אז כי "זה עדיין לא מאושר". בהמשך הוסיף כי "ההחלטה המקצועית התקבלה".
אחד המכשולים בפני קיצור ימי הבידוד הוא הצורך בתוספת של מאות אלפי ערכות לבדיקות קורונה, שכן המהלך יחייב את מי שירצה בקיצור הבידוד בביצוע לפחות בדיקה אחת. זאת, בניגוד למצב כיום שבו אין כלל צורך בביצוע בדיקות במשך תקופת הבידוד.
3 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
צבי האוזר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בתוך כך, לאחרונה נפגשו פרופ' גמזו וגורמים מקצועיים במשרד עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ). בהתאם לאיומים קודמים של האוזר, בפגישה נמסר לגורמים המקצועיים כי אם תקופת הבידוד לא תקוצר - גם תוקפם של איכוני שב"כ, שנמצאים בסמכות הוועדה, לא יוארך.
"‏טוב מאוחר מאשר אף פעם", אמר האוזר הערב. "‏אני מברך את משרד הבריאות שקיבל את ההחלטה הנכונה והמתבקשת לקצר את ימי הבידוד ביומיים. האוזר הוסיף כי "אני מקווה שעם הצלחת הפיילוט יקוצר הבידוד לעשרה ימים. אמשיך להיאבק בכל דרך כדי שהממשלה תקבל רק החלטות הגיוניות במאבק העיקש על הקורונה".