ישראל תקפה ספינת ביון איראנית? סיקור באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

שלושה ימים לאחר החבלה בספינת הביון האיראנית בים האדום – פעולה שלפי דיווח בארה"ב בוצעה על ידי ישראל – גם באיראן כיוונו אמש (ה') אצבע מאשימה לעבר ירושלים, אך גם לוושינגטון שהכחישה כל מעורבות בפעולה הזו. במקביל, בתקשורת האיראנית פורסמו תמונות המתעדות את חדר המנועים המוצף בספינה "סאביז", שהותקפה מול חופי אריתריאה.
דובר הכוחות המזוינים האיראניים, אבו-אלפדל שקארג'י, אמר לאתר "ספוטניק" כי איראן לא מאשימה את מדינות המפרץ בפגיעה ב"סאביז" השייכת למשמרות המהפכה. לדבריו, "אין ספק" שלארה"ב ולישראל יש יד בתקיפה זו. הוא הוסיף כי התגובה לתקיפה תגיע – לאחר בירור מעמיק של הנסיבות שמאחוריה.
5 צפייה בגלריה
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינה איראנית הותקפה בים האדום
ספינת הביון וחדר המנועים המוצף
(צילום: FleetMon, AP)
5 צפייה בגלריה
נזק בספינה איראנית בתקיפה שיוחסה לישראל
נזק בספינה איראנית בתקיפה שיוחסה לישראל
האיראנים טענו שהנזק קל, אבל לפי הדיווחים השונים הספינה שותקה
(צילום: AP)
ספינת הביון הותקפה לפי הדיווחים ביום שלישי בבוקר. לפי האיראנים היא ניזוקה ממוקשים ימיים שהוצמדו אליה. ברשת "אל-ערבייה" הסעודית דווח שחיילי "קומנדו ישראלי" הם אלה שהדביקו את המוקשים, ובהמשך אמר גורם אמריקני לעיתון "הניו יורק טיימס" שישראל הודיעה לארצות הברית כי היא עומדת מאחורי התקיפה של הספינה. על פי אותו גורם, שצוטט בעילום שם, ישראל קראה לתקיפה "פעולת תגמול בעקבות תקיפות איראניות קודמות על כלי שיט ישראליים".
באיראן טענו שלשום כי נגרם לה נזק משני בלבד, אך לפי הדיווחים השונים היא נפגעה בצורה חמורה בהרבה מאשר ספינות אחרות שלפי פרסומים זרים ישראל פגעה בהן מפני שהבריחו נפט או נשק לסוריה וללבנון. לפי רשת "אל-ערבייה" הסעודית, הפגיעה היא מתחת לקו המים, אך לא גרמה לטביעת הספינה אלא לשיתוקה.
לפי טהרן הספינה שנפגעה פועלת לסייע "בהגנה מפני התקפות פיראטיות" באזור, אולם על פי דיווחים בתקשורת הבינלאומית בחודשים האחרונים, נראה כי "סאביז" משמשת את משמרות המהפכה כסוג של בסיס ימי קדמי – לטובת ריגול ומודיעין. פרשן ynet לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי כבסיס ימי צף, היו ל"סאביז" שתי מטרות עיקריות: לאבטח את השיט האיראני בים האדום ולאפשר לסירות המהירות ולקומנדו הימי של משמרות המהפכה לתקוף כלי שיט אזרחיים או צבאיים באופן המשרת את האינטרסים של איראן.
5 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
הספינה "הליוס ריי" שבבעלות איש עסקים ישראלי, והנזק שנגרם לה. מלחמה כבר לא כל-כך חשאית בים
(צילום: Aurora Intel)
5 צפייה בגלריה
 הספינה האיראנית "סאביז" הותקפה סמוך לחופי אריתריאה. מפת המזה"ת
 הספינה האיראנית "סאביז" הותקפה סמוך לחופי אריתריאה. מפת המזה"ת
הספינה האיראנית "סאביז" הותקפה סמוך לחופי אריתריאה. מפת המזה"ת
כך למשל, הסירות המהירות שנמצאות על הספינה, ושאותן משיטים אנשי משמרות המהפכה, מספקות הגנה למכליות נפט איראניות או לספינות נשק איראניות השטות דרך תעלת סואץ אל הים האדום כדי להבריח את מטענן לסוריה וללבנון. האיראנים יודעים שהאמריקנים וישראל נוכחים באזור ולכן הם מאבטחים את הספינות שלהם באמצעות כלי שיט מהירים הנמצאים על "סאביז".
הפגיעה בספינה נראית בשלב זה כעליית מדרגה במלחמה הימית-חשאית שמתנהלת לפי פרסומים זרים בין ישראל לאיראן. בחודש שעבר טענו בישראל כי איראן עמדה מאחורי שיגור טיל לעבר ספינת המכולות "לורי" שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי אודי אנג'ל, במהלך שיט בים הערבי. חודש לפני כן הותקפה ספינה ישראלית נוספת בבעלות איש עסקים ישראלי, רמי אונגר. הספינה "הליוס רי" נפגעה אז מפיצוץ במהלך שיט באזור מפרץ עומאן. בשני המקרים לא נגרם נזק חמור ולא היו נפגעים.
מנגד, גם ישראל הואשמה כמה וכמה פעמים בתקיפה של ספינות ומכליות איראניות. העיתון "ניו יורק טיימס" סיפק לאחרונה הצצה למה שהגדיר כ"מלחמת הצללים" בין ישראל לאיראן שמתנהלת בים, ובה תואר פיצוץ שהחריד בחודש שעבר את האונייה האיראנית "שאהר א-קורד" בעת שהפליגה כ-80 ק"מ ממערב לישראל. עשן היתמר מאחת ממאות המכולות על האונייה שנשאה כנראה נשק בדרך לסוריה. בכיר ישראלי טען כי הפעולה הזו הייתה תגובה לתקיפה של האונייה "הליוס ריי".
נתניהו במסר לארה"ב: "הסכם עם איראן לא יחייב אותנו"
(צילום: מזמור הפקות)

לפי הדיווח של רונן ברגמן וכתבים נוספים, מאז 2019 תקפו כוחות שייטת 13 של חיל הים לפחות עשר ספינות סוחר איראניות – כך אמרו ל"טיימס" בכיר אמריקני ובכיר ישראלי לשעבר. רוב הספינות האיראניות העבירו נפט ושתיים מהן העבירו נשק. תקיפות הספינות במזרח הים התיכון ובים האדום נעשית כחלק מהמאמץ לצמצם את ההשפעה האיראנית במזרח התיכון.
בפרשנות שלו הסביר רון בן ישי כי לתקיפה הישראלית לכאורה של ספינת הביון האיראנית יש גם מסר ברור לאמריקנים, על רקע ההשפעה הדלה שיש לירושלים על הממשל החדש בארה"ב בראשותו של ג'ו ביידן. התקיפה, נזכיר, התרחשה ממש במקביל לשיחות הגרעין הלא-ישירות בין טהרן לוושינגטון בווינה, שצפויות להתחדש היום.
שלשום, בטקס ב"יד ושם", ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר העביר מסר ברור לאמריקנים, כשאמר כי "הסכם עם איראן שיסלול את דרכה לנשק גרעיני לא יחייב אותנו כהוא זה". לדברי נתניהו, "ההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה, עם משטרים קיצוניים כאלה, שווים כקליפת השום". הוא הוסיף כי "יש רק דבר אחד שיחייב אותנו: למנוע ממי שחותר להשמידנו לבצע את זממו".
על רקע המתיחות בחזית הימית, גם התקיפות האוויריות המיוחסות לישראל בסוריה נמשכות. שלשום בלילה דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית "סאנא" כי ישראל תקפה יעדים בדרום דמשק. בתגובה שיגרו הסורים טילי נ"מ, שלפי דיווחים אחד מהם התפוצץ באוויר בשטח דרום-לבנון סמוך לגבול עם ישראל ועורר בהלה בקרב תושבים באצבע הגליל.
גורם צבאי סורי אמר ל"סאנא" כי ארבעה חיילים סורים נפצעו בתקיפות, אולם מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם – ארגון אופוזיציה שמושבו בבריטניה – דיווח אתמול בבוקר כי בתקיפה נהרגו לפחות שלושה בני אדם שזהותם לא ידועה. לפי הדיווח, בתקיפה נפגע יעד צבאי השייך למיליציות הכפופות לאיראן באזור דמשק. לפי גורמים ששוחחו עם מרכז המעקב, בתקיפה נהרס מחסן אמצעי לחימה באזור א-דימאס שככל הנראה משמש את ארגון חיזבאללה. כמו כן, נגרם נזק לרכוש.
פורסם לראשונה: 23:31, 08.04.21