שנתיים וחצי לאחר מותו הטרגי של סמל ניב לובטון ז"ל - טענות חוזרות נגד המשטרה הצבאית על הפעלה מסוכנת של חיילים כסוכנים: משפחתו ועורך דינו של רב-טוראי ג' מבסיס של חיל האוויר בצפון, התלוננה בפני הפרקליטות הצבאית ואגף כוח אדם על פגיעה נפשית והתעמרות מסוכנת בחייל על ידי גורמי מצ"ח, באופן שהוביל אותו למצוקה נפשית חריפה ולמחשבות אובדניות.
לפי התלונה שהועברה לפני כחודש לפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק ולראש אגף כוח האדם אלוף יניב עשור, רב"ט ג' נדרש תחת לחץ נפשי של חוקרי מצ"ח להפוך למודיע משטרתי בכך שילשין על חברו לבסיס.
הדרישה, כך נטען, הועברה לאחר יום ממושך ומתיש של חקירה בנושא אחר שממנו ג' זוכה: הוא עוכב אז לבסיס המשטרה הצבאית ג'לאמה בצפון בטענה שעישן ג'וינט. ג' הכחיש זאת ובדיקת שתן שמסר אף יצאה תקינה. הוא הושאר עד שעת לילה מאוחרת בבסיס, בתנאים מינימליים, ותוך לחצים מצד החוקרים לגייסו כמקור.
"לקראת חצות, כשהיה עייף ותשוש וסירב להיות מקור, החוקרים פשוט זרקו אותו החוצה מהבסיס והוא עמד בתחנת אוטובוס רעב ולבדו, כשאין כבר תחבורה ציבורית ואין מי שידאג להחזירו לבסיס. הוא הזעיק את חברו שיבוא לאסוף אותו וחזר למחנה כשבר כלי, וכך הוא מאז", טענו קרובי המשפחה, שהזכירו כי בכך לא הופקו לקחי הפרשה של לוחם גבעתי מינואר 2019.
סמל לובטון, ששם קץ לחייו בסמוך לבסיסו, עשה זאת בעקבות הלחץ שהפעילו עליו רכזי מודיעין במצ"ח שרצו להפוך אותו למקור מודיעיני. בלקחים בעקבות מותו של לובטון צוין בין היתר כי גיוס חייל כמקור יתבצע במשורה, תחת תנאים מיוחדים, ורק אם מדובר במקרה פלילי חמור שמצדיק זאת, כמו למשל חשד לעבירות משמעותיות כסחר בסמים או בנשק, גניבה בהיקף גדול ועבירות מין.
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
סמל ניב לובטון ז"ל
משפחתו של רב"ט ג', טוענת כי בכך לא הסתיים הטיפול הלקוי של הצבא: לאחר ששב לבסיסו, מפקדו התעמר בו חרף מצוקתו הנפשית, וכאשר הביע חשש כי ישים קץ לחייו הוא נשלח לקב"ן עם נשקו האישי, מבלי שזה יילקח ממנו - אקט שמחויב בנוהלי האובדנות בצה"ל.
"צה"ל הודיע רק לאחרונה שהופקו הלקחים מפרשת לובטון ז"ל, ששונו שיטות פעולה וחודדו דרכי הפעולה", כתב בתלונתו עורך דינו של החייל, אלוף-משנה במיל' רן כהן רוכברגר, שהיה בעבר הסנגור הצבאי הראשי ומשמש כיום כראש המחלקה הפלילית במשרד ליבליך-מוזר-גליק.
כהן רוכברגר הוסיף: "מסתבר שפעילות פסולה ממשיכה להעמיד בסיכון חמור חיילי צה"ל. כשהוא עייף ומותש, הוא הוכנס לשיחה עם מפעיל בשם 'חזי', שאמר לו שהוא יודע את כל מה שהוא עושה ואוכל.
"ג' נפחד, וזכה להרצאה על חשיבות שיתוף פעולה, כולל דברי פיתוי ועזרה מול המפקדים. ואז ג' הופקר, והוצא מהבסיס ללא ארנק ובלי רכב, אחרי שהבהיר כי אינו רוצה לקחת חלק כמקור של מצ"ח. בימים שלאחר מכך המשיך מסע הלחצים על ג', כולל ממפקד בסיס ג'לאמה, ובשתי פגישות שבהן הבהיר ג' ל'חזי' כי זה לא בשבילו וביקש שיניח לו. הלחץ לא פסק וג' נאלץ למסור מידע נוסף על חיילים".
4 צפייה בגלריה
שרון אפק ויניב עשור
שרון אפק ויניב עשור
אלוף אפק ואלוף עשור
(צילום: יריב כץ, דובר צה"ל)
עוד ציין פרקליטו של החייל בתלונה כי "לאחר הפעלה אסורה שנמשכה 4 ימים, ג' התמוטט ואמר למפעילו שהוא שוקל לפגוע בעצמו. רק אחר כך הגיעו גורמי מצ"ח לביתו של ג', הודיעו לו שההפעלה מבוטלת והציעו לו עזרה נפשית. לאחר מכן ג' חזר לבסיס, קיבל 'גימלים' נפשיים, אך הוא חווה התקף חרדה נפשי נוסף".
בהמשך, לפי התלונה, כאשר ג' ניסה לחזור לשגרת השירות בבסיס, מפקדו הקצין הרבה לצעוק עליו חרף מצוקתו הנפשית והוא התמוטט פעם נוספת. "מאז, הוא סובל מנדודי שינה, תיאבון ירוד, מחשבות טורדניות ודיכאון קשה".
בסיכום התלונה נטען כי רצף התנהלות גורמי מצ"ח והבסיס זועק מ"חוסר מקצועיות, התנהלות נפסדת ורשלנית שעלולה לגבות חיי אדם. מראש לג' היה רקע מורכב וידוע ולכן לא היה צריך בכלל לנסות ולגייסו כמקור. הוא התחנן שיפסיקו בלחצים הבלתי נסבלים שהופעלו עליו".

"ילד פצוע שלא מצליח להתמודד עם המערכת הצבאית"

אביו של החייל הוסיף בשיחה עם ynet: "שלחתי בן מלא שמחת חיים לצבא כדי לתרום והיום יש לי ילד פצוע שלא מצליח להתמודד עם המערכת הצבאית ועם עצמו. אנו משפחה שכולה שרוצה את בנה בחזרה כפי שהצבא קיבל אותו.
"החקירה החלה בכלל לאחר התערבות שלי בגלל התנהלות הקצין שמפקד על בני. הוא נתקף בהיסטריה ובפאניקה ותחילה הסתיר גם מאיתנו את מצוקתו. איך אפשר היה להמשיך לתת לו לשרת כרגיל ולשמור עם נשקו כאילו כלום. מילד שאהב לצאת וליהנות במסיבות הוא מרבה להישאר בבית. רק אם מישהו מת אז נותנים את הדין?".
4 צפייה בגלריה
אל"מ (במיל') עו"ד רן כהן
אל"מ (במיל') עו"ד רן כהן
עו"ד כהן רוכברגר
(צילום: יגאל דוד חכמון)
בצה"ל דחו את מרבית טענות המשפחה, ובתשובה שמסר לה ראש אכ"א נטען כי בתום חקירתו בחשד לשימוש בסמים, ג' ביקש למסור מיוזמתו מידע מפליל על גורם אחר: "הוא ביקש שעדותו לא תהיה גלויה ולכן הופנה לגורם מודיעיני של מצ"ח, לאחר שנבדק בהתאם לפקודות. קצין המודיעין הפסיק הפגישה לאחר שראה כי ג' עייף וג' גם הודיע שייאסף ע"י חברו מהבסיס.
"ג' גם עדכן את גורמי מצ"ח שהגיע לביתו בשלום ומצבו טוב. בפגישה הראשונה לאחר מכן עם המפעיל לא הופעלו לחצים על ג'. המפעיל נסע לג' לאחר שזה הביע מצוקה, המקרה דווח מיד למפקדי המעיל והובהר לג' שהוא לא ישמש כמקור. גורמי מצ"ח פעלו כנדרש ובהתאם לכללים".
עו"ד כהן-רוכברגר השיב לאכ"א כי "אין בתגובתכם שום נטילת אחריות על התנהגות פסולה ולא הפקת לקחים וגם לא התייחסות לעובדות שאין חולק עליהם. ג' מכחיש את ממצאי התחקיר כאילו גורמי מצ"ח יזמו את סוף המפגש הראשון והם כלל לא דאגו לחזרתו הביתה בבטחה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "האירוע תוחקר בזמן אמת ובאופן יסודי על ידי מפקדים בכירים במשטרה הצבאית, עוד בטרם קבלת פנייה בנושא. מהתחקיר עלה כי בסיום חקירתו ביקש החייל למסור מידע מפליל ונבחנה אפשרות לגייסו כמקור של מצ"ח. מיד לאחר שהחייל גילה מצוקה נוצר עמו קשר, גורמי מצ"ח פגשו בו והסיעו ליחידתו, שם פגש במפקדיו אשר הפנו אותו לטיפול של קב"ן.
"בתחקיר לא נמצא כי נפל פגם בהתנהלות גורמי מצ"ח. מענה מפורט בנושא נמסר לבא כוחו של החייל. התקבלה פנייה נוספת אשר נבחנת בימים אלה, ותיענה כמקובל. יחידת מצ"ח ערה לרגישות הנדרשת בהפעלת מקורות, ופועלת תוך הקפדה על הנהלים המקצועיים בנושא. כל אירוע מתוחקר באופן יסודי ונלמדים ממנו לקחים להמשך".
גורמים צבאיים הוסיפו: "החייל מלווה על ידי גורמי בריאות הנפש לאורך הדרך. זמן קצר לאחר האירוע, הוחלט כי החייל לא יחזיק בנשקו האישי. החייל שובץ מחדש לתפקיד לבקשתו, המשיך בשירות בתפקיד זה למספר חודשים עד שביקש לעבור תפקיד. בימים אלו נבחנת בקשתו של החייל לשיבוץ מחדש".