סגן שר הבריאות מהליכוד בריאיון ל-ynet, היום
(צילום: ליהי קרופניק, משי בן עמי)

שמונה ימים לבחירות הרביעיות, סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) חושב שייתכנו גם בחירות חמישיות. היום (ב') בריאיון לאולפן ynet הוא תקף את יריביו הפוליטיים: "לפיד, גדעון ובנט, יש כל מיני רוטציות שם. בנט הוא התקווה החדשה של לפיד, והם יישבו ביחד. הכוונה שלהם היא לייצר אלטרנטיבה, יש שם 'מטבוחה שקשוקה'".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"אם לא יהיו הפתעות, הקורונה מאחורינו". ח"כ קיש
(צילום: ליהי קרופניק )
- יש עתיד מודעים לכך שעם 20 מנדטים הם לא ירכיבו את הממשלה וייתכן שרה"מ יהיה ימין-ימין, אולי סער. "באמת יכולה להיות ממשלת ימין בראשות נתניהו, והיא תהיה ממשלת ימין-ימין על מלא. ממשלה שבה לפיד, עם ה-20 פלוס מנדטים שלו, נכנס יחד עם חלקי מפלגות יותר קטנות של אנשי ימין - אני לא אומר שהם לא אנשי ימין אבל הוא יכתיב את המדיניות - הם לא יוכלו לעשות שום דבר.
"אנחנו רוצים להוביל את נושא הסדרת ההתיישבות הצעירה", אמר קיש, "ואת זה נעשה בממשלת ימין יום אחרי הקמת הממשלה. בנט, כמה שירצה לעשות את זה, לפיד יגיד לו 'נייט, לא'. בעצם זה ליברמן - הוא יסרב ובזה נגמר הסיפור".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
"בין סער, לפיד ובנט יש רוטציות, 'מטבוחה-שקשוקה'"
(צילום: קובי קואנקס)
- לפיד היה שותף בכיר בממשלה שלכם לפני כמה שנים. "מה שקרה אז הוא שבנט בברית האחים דאג להכניס את לפיד כשר אוצר, ולי נראה שהולכת להיות ברית אחים של 'מנסים להיות ראשי ממשלה'. המדיניות תישאר אותו דבר, אם אתה חזק בליכוד אתה מוביל ממשלה יציבה במדיניות ימין אמיתית. הצבעה אחרת לעומת זאת תייצר ממשלה שבה לפיד הוא הדומיננטי, הוא מכתיב את המדיניות". - לפיד, בנט, סער זה אותו פתק? מי שמצביע לבנט מצביע לפיד וחוזר חלילה במה שאתה מכנה "שקשוקה"? "אני חושב שכן, זה הניתוח שלי. יש אפשרות לבחירות חמישיות, גם אם אף אחד לא רוצה את זה. יש אפשרות לממשלת ימין יציבה בראשות נתניהו, שכמובן אני תומך בה, ויש אפשרות של לפיד, גדעון ובנט עם כל מיני רוטציות. מוביל הדגל באותה קואליציה יהיה לפיד, זה ברור".
- אם לפיד היה מוכן להיכנס תחת רה"מ נתניהו, לא הייתם לוקחים את זה? "בקואליציה יש כמות של ידיים. הליכוד, עם סדר גודל 30, הוא הדומיננטי והמשמעותי. האלטרנטיבה הבאה הופכת להיות לפיד עם 20 פלוס מנדטים. אם הוא מצטרף ל-60-50 מנדטים של הימין זה אירוע אחד, אם הימין עם 10 מנדטים מצטרף אליו, זה אירוע אחר".
4 צפייה בגלריה
"אמירה לא מוצלחת". על השרה מירי רגב
"אמירה לא מוצלחת". על השרה מירי רגב
"אמירה לא מוצלחת". על השרה מירי רגב
(צילום: הדר יואביאן)
- הבעיה היא לא לפיד, אתה מודה שהייתם לוקחים אותו לקואליציה שלכם, הבעיה היא הרכב הקואליציה. "אנחנו נכווינו מלפיד. אז לא הכרנו אותו, הוא היה שר אוצר כושל, אנחנו לא רוצים אותו בקואליציה וזו שאלה לא רלוונטית. עקרונית אני מסביר שיש מבנים של קואליציה והשאלה היא מי דומיננטי. היינו עכשיו בקואליציה פריטטית וראינו שזה לא הגיוני".
- השרה רגב אמרה "מי שלא מצביע ליכוד הוא מיזנתרופ". מה דעתך? "אני לא חושב שזאת אמירה מוצלחת, ואני חושב שהיא התנצלה".

"אם לא יהיו הפתעות, הקורונה מאחורינו"

סגן שר הבריאות הסביר את תמיכתו בפתיחת עולם האירועים, אחרי שהתנגד לה, ונשאל אם יש לכך קשר לבחירות.
"אני הייתי עם עמדות הדרג המקצועי כל הזמן, וכשהדרג המקצועי אמר לעצור ולסגור - הייתי שם על מלא כי זאת האחריות שלנו וזה לא משנה. כשאותו דרג אומר שקמפיין החיסונים הוא הצלחה כבירה, שישראל היא מודל עולמי לחיקוי ורוצה לפתוח, אז אני שם. מה קרה? אי אפשר לשנות את העמדות בהתאם למציאות?
"אמרתי תמיד שאנחנו מנהלים את המגפה לפי מה שאנחנו רואים בשטח, ואנחנו רואים הצלחה עצומה גם ירידה בתחלואה בכל הפרמטרים. אז עכשיו נעצור את הכלכלה? ההיפך. היעד כעת הוא להזניק את הכלכלה ונתניהו אמר לי בצורה מפורשת, שכמו שהוא היה אובססיבי להביא חיסונים, עכשיו הוא יפתח את הכלכלה בכל הכוח. ניסינו לעשות את זה אפילו לפני הבחירות, כי אני חושב שזאת משימה לאומית".
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
יפעת שאשא ביטון באולפן ynet
"אתגר הדיפרנציאציה נשבר לראשונה בוועדת הקורונה". שאשא ביטון
(צילום: קובי קואנקס)
- דרג מקצועי גם אמר שאולי כדאי להאט קצב עם פתיחת המועדונים. אולי האצנו לקראת הבחירות? "נשמעו טענות דומות גם בשלב פתיחת התו הירוק. התוכנית הזאת הוצגה כחודש לפני כן, אז חד וחלק - הכול נעשה בתיאום עם הדרגים המקצועיים".
- אבל יש הבדל בין מסעדות לבין מועדונים. "פתחנו את המסעדות והתחלואה בירידה, כולל היום, גם במספר מאומתים, גם באחוזים, גם בתחלואה קשה. בכל פעם ששאלו אותי על הכלכלה, אמרתי 'חבר'ה, כשהתחלואה עולה אי אפשר לעשות את זה', אבל שהתחלואה יורדת וההצלחה לנגד עינינו, אז האחריות שלנו היא לשחרר את הכלכלה, לא לעצור סתם".
- אפשר להכריז שהאירוע מאחורינו? "הפתעות בקורונה תמיד יכולות להגיע. אבל כן, אם לא יהיו הפתעות. אני לא רואה שום סגר בעתיד אלא אני רואה אותנו יוצאים מזה בכל הכוח. ישראל תהיה הכלכלה הראשונה לזנק ביציאה מהמגפה. עם זאת, נצטרך להמשיך להתחסן ולעבוד לפי התו הירוק".
פרופ' אש: "נגיע לחסינות עדר בקיץ"
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)

- ישראל חצתה את רף 6,000 הנפטרים. הייתם יכולים לעשות דברים קצת אחרת? "ברור שכשמסתכלים אחורה ומנתחים אפשר לומר את זה. אנחנו לומדים, מתחקרים. אני זוכר למשל את התסכול שהרגשתי שרצינו לנהל אירוע דיפרנציאלי בסגרים, לפתוח רק חדרי כושר ומסעדות, ובגלל לחצי לוביסטים בוועדת הקורונה הפילו לנו את זה ואז התגלגלו לסגר שני.
"היו דברים שתסתכלו אותי ולא עבדו מספיק טוב, נושאים מגזריים כמו חתונות פיראטיות. היו אירועים מאוד קשים, אבל בתמונה הכללית ישראל נמצאת במקום מצוין, מכל הפרמטרים, אם משווים אותה לדמוקרטיות מערביות. אנחנו בתמותה נמוכה, בכלכלה עם פגיעה נמוכה. ברור שנפגענו, הייתה מלחמת עולם שלישית, אבל אם הייתי תושב שבא מהחלל והייתי יכול לבחור מדינה - הייתי בוחר בישראל".
- מה הייתה הטעות הכי גדולה? "אני חושב שזו הייתה יכולת הניהול הדיפרנציאלית, זה אתגר גדול במדינת ישראל שנשבר לראשונה בוועדת הקורונה".
- אז הטעות הכי גדולה היא של יפעת שאשא ביטון? "הייתה לה תפיסה מסוימת שהוכחה כשגויה, אני חושב שגם התפיסות שלהם לגבי החיסונים".
- הוועדה הזו סיימה לעבוד בערך באוגוסט, הגלים המרכזיים היו דווקא לאחר מכן. "נכון. ברגע שהבנו שיש שם אירוע פוליטי לעומתי, והוא בלתי נשלט, היה ברור שאין טעם ללכת לשם. מאז אנחנו באירוע אחר, אבל היא יצרה איזה סימן דרך שמאוד הפריע לניהול השוטף של הממשלה והפך אותו בהרבה יותר מורכב.
"למרות המורכבות הזאת, הגענו למצב מצוין. אנחנו יוצאים החוצה", המשיך קיש, "אם לא יהיו הפתעות - ושלא יגידו 'נגמר' כי אנחנו עדיין צריכים להיות זהירים - ואם נמשיך בחיסונים, ישראל תהיה המדינה הראשונה שמנצחת את הקורונה".
חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון מסרה בתגובה: "דבריו של קיש הם המשך תרבות השקר של נתניהו ואנשיו וחוסר היכולת שלהם לקחת אחריות על כישלונם בניהול המשבר. הטיפול הדיפרנציאלי נמנע בממשלה על-ידי נתניהו, שגלגל מעל לחודש את תכנית הרמזור של פרופ' גמזו ובסוף לא קיים אותה. מי שלא יודע לקחת אחריות לא ראוי להיות מנהיג".