סמסטר נוסף מסתיים בזמן הקורונה ותוכנה חדשה לקיום בחינות מעוררת סערה: באוניברסיטת בר אילן, הפתוחה, והעברית ישתמשו בתוכנה חיצונית, שמשתלטת על המחשב, מצלמת ומקליטה את הסטודנטים בזמן מבחנים. המידע נשמר במערכת לפרק זמן מסוים. בחירה זו קוממה את הסטודנטים שטוענים כי פרטיותם מופרת וכי הם הופכים ל"חשודים פוטנציאליים רק משום שזזו בכיסא".
האוניברסיטאות דורשות מהסטודנטים להוריד למחשבם את תוכנת "תומקס" שבזמן המבחן משתלטת על המחשב ומונעת פתיחת קבצים שונים. התוכנה מתעדת דרך המצלמה את הסטודנט במהלך הבחינה, ובאמצעות בינה מלאכותית מסמנת למשגיחים על כל תנועה של הסטודנט שעלולה לעורר חשד להתנהגות פסולה במהלך הבחינה.
הסטודנטים טוענים שמדובר בתוכנה לא בטוחה, שפוגעת בפרטיות שלהם, ושמלווה בנהלים דרקוניים שאינם מתחשבים בנבחנים. לטענתם, הפניות של רבים מהם להנהלת אוניברסיטת בר אילן נדחו או לא נענו.
3 צפייה בגלריה
מבחן באוניברסיטת ת"א
מבחן באוניברסיטת ת"א
בחינה באוניברסיטת ת"א בסמסטר הקודם
"אנחנו מצפים למעט אמון", אמרה סטודנטית שנה א' באוניברסיטה. "זו מערכת שחודרת למחשב האישי, מנטרת אותך לכל אורך המבחן לפי הבעות פנים, שומרת את ההקלטה במחשבי החברה, ויש גם דרישות דרקוניות כמו לא ללכת לשירותים לכל אורך הבחינה. זה דורס כל זכות בסיסית שקיימת לנו".
"מלמדים אותנו על זכויות הפרט ואמון בסיסי, אבל האוניברסיטה פוגעת בזכויות הפרט שלנו", כעסה סטודנטית מהאוניברסיטה הפתוחה. "הפרטים והסרטון של הבחינה נשמרים במאגר ויש פגיעה בפרטיות. התוכנה גם לא מסננת רעשים וכל רעש לא 'סביר' ייחשב כפסילה. יש לי ילדים בבית - ברור שיהיו רעשי רקע בזמן הבחינה".
התאחדות הסטודנטים הארצית נאבקת בימים אלה למנוע את השימוש בתוכנה, אליה מתנגדים חלק מהמוסדות האקדמיים כמו הטכניון ואוניברסיטת תל אביב. "השימוש בתוכנה פוגע בפרטיות של הסטודנטים והופך רבים מהם לחשודים פוטנציאלים רק משום שבהו ימינה או למעלה, וכל תנועה לגיטימית בבחינה בכיתה נרשמת כחריגה בבית", אמרה יולי הלל, סגנית יו"ר התאחדות הסטודנטים.
3 צפייה בגלריה
יולי הלל, יו"ר התאחדות הסטודנטים
יולי הלל, יו"ר התאחדות הסטודנטים
יולי הלל, סגנית יו"ר התאחדות הסטודנטים
(צילום: יוני מלכא )
הלל הסבירה: "אם למשל אני מסתכלת ימינה בעיניים - זה חשד להעתקה. התוכנה גם בוחנת את קצב ההקלדה, כך שאם התעייפת זה יכול להתריע".
חשש נוסף של הסטודנטים הוא מפני חדירה למחשב וגניבת פרטים אישיים. "הצילום נעשה בבית, רואים את החדר, מתעדים פרטים אישיים כשהסטודנט מצטלם עם תעודת הזהות בכניסה ונחשף מידע אישי רגיש", הוסיפה. "ברגע שיודעים היכן אני גרה, פרטים אישיים - אפשר לגנוב ולהזדהות - זה מסוכן. אנחנו לא חושבים שיש לאוניברסיטאות כוונות זדוניות, אבל הם משאירים את התוכנה במחשב שלי ויש סיכוי שיפרצו אליו".
גם הסטודנטים שלא ייבחנו באמצעות התוכנה החדשה באוניברסיטת בר אילן זועמים על ההנחיות שפרסמה האוניברסיטה לקראת תקופת המבחנים. במסמך שהופץ לסטודנטים בבר אילן בשבוע שעבר נכתב כי אותם סטודנטים צריכים לסרוק עם המצלמה את החדר ב-360 מעלות לפני הבחינה ולהציג תעודה מזהה.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
(צילום: דנה קופל)
עוד נכתב כי במהלך הבחינה "המשגיח יוכל להכניס אתכם לחדר זום נפרד ולבקש מכם לשתף מסך או להפנות מצלמה נוספת למסך כדי לוודא שלא פתחתם קבצים או אפליקציות אסורות". כמו כן, נכתב שמרבית הבחינות ייערכו במגבלת זמן של שעתיים, שבהם לא יורשו הנבחנים לגשת לשירותים, פרט למקרים חריגים.
התאחדות הסטודנטים הארצית גיבשה מסמך עקרונות שכולל בין השאר התייחסות למידתיות ולפוטנציאל הפגיעה. "כולם מבינים שבמציאות משתנה ולא יציבה כפי שאנו חווים כרגע נדרשים שינויים שלא תמיד נוחים לנו. בד בבד, בשינויים מרחיקי לכת יש לבחון את כל השיקולים, ובעיקר לוודא את מידתיות הפעולה על המשתמשים".
"משום שמדובר בתוכנות שמצלמות, מקליטות ושומרות מידע אישי רב על המשתמשים, ויש חשש לפגיעה בפרטיות ובאבטחת המידע האישי של הסטודנטים - פתרון זה אינו מידתי ויש לבחון חלופות אחרות שנותנות מענה לסוגיית טוהר הבחירות, מבלי לסכן את הסטודנטים", נכתב במסמך.
בתוך כך, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים והמועצה להשכלה גבוהה מגבשים בימים אלה מסמך שיכלול דגשים והמלצות להגנת הפרטיות בבחינות מרחוק.
מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "כחלק מההיערכות לתקופת הבחינות, ההנהלה החליטה על פיילוט לבחינת מערכת לניהול בחינות מקוונות של חברת 'תומקס' הישראלית, מערכת המבוססת על בינה מלאכותית ונועדה לסייע לאוניברסיטה להעריך את הסטודנטים לפי יכולותיהם ולמנוע העתקות. הפיילוט שהחל בנובמבר נוהל עד כה בהצלחה עם מאות סטודנטים שהורידו את התוכנה למחשב הביתי ונבחנו דרכה. לכן, בתקופת הבחינות הקרובה השימוש במערכת הורחב וכרבע מהסטודנטים באוניברסיטה צפויים להיבחן בה.
"הם יוכלו להיבחן ללא הפרעות וניתן להמשיך ולכתוב את הבחינה גם אם נפל האינטרנט או החשמל. תהליך בחינת המערכת והטמעתה מלווה על-ידי היועצת החיצונית של האוניברסיטה בנושא הגנת הפרטיות, חברת פריימסק, והיא בטוחה יותר לשימוש מהמערכות הקיימות. מדובר בחברה ישראלית אמינה שעובדת עם האוניברסיטאות למעלה מעשור והוכיחה יכולות טכנולוגיות מתקדמות".
מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה כי "הקורונה הביאה למוסדות האקדמיים אתגרים, בהם קיום בחינות מרחוק שיאפשרו שמירה על טוהר הבחינות, ומצד שני הגנה על הפרטיות. השגחה מקוונת היא פתרון מקובל במוסדות רבים בארץ ובעולם, והיא תיעשה בהתאם לכללי הרשות להגנת הפרטיות. אנחנו משקיעים מאמצים להבטיח שהפרטיות לא תיפגע".
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: במספר קטן של בחינות, סטודנטים בתחומים של מדעים מדויקים התבקשו להתקין את התוכנה. השימוש בה אינו כולל את החלק של ניטור הסטודנט. לכל הסטודנטים בבחינות אלו ניתנת האפשרות לבוא להיבחן בקמפוס.