3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
אילוסטרציה חייל חיילים צה"ל קצין סגן-אלוף סגן אלוף סא"ל
ארכיון
(צילום: Shutterstock)
למרות החלטת החשב הכללי, צה"ל מתעלם מההנחיות ומממן הוצאות לנציגיו בחו"ל, קייטנות לילדים של משרתי הקבע ומרכז סיוע לאנשי הקבע בעשרות מיליוני שקלים: במשרד האוצר טוענים כי בצבא לא ממלאים בשבועות האחרונים אחר שורת החלטות שהתקבלו בוועדת החריגים של החשב הכללי, בעקבות בקשות לתקצוב פרויקטים וסובסידיות שלא עוגנו בהסכמי שכר או לא בוצעו בעבר.
כמעט מדי שבוע מגיש הצבא בקשות לסדרה של הוצאות כספיות בעקבות התקציב ההמשכי שנובע מהמשבר הפוליטי. בהיעדר תקציב מדינה משרדי הממשלה מתוקצבים בנוסחת אחד חלקי 12, בהתאם להוצאות בשנה שעברה. החשב הכללי, שדן בבקשות הרבות שהצבא מעביר לאור הכאוס התקציבי, מאשר את מרבית הבקשות החיוניות לצרכים מבצעיים ולצורכי קיום כמו מזון, דלק והובלות.
בחודש האחרון אף פורסם ב"כלכליסט" כי החשב הכללי סירב לממן לצבא סבסוד של 600 שקל לקייטנות לכל ילד של אנשי הקבע, לאחר שהטבה דומה בוטלה ליתר עובדי המגזר הציבורי בשל משבר הקורונה. בצה"ל התעקשו להעביר בכל זאת את הסכום, שמגיע לכ-20 מיליוני שקלים, ומנהלים מאבק עיקש בנושא.
אלא שמבדיקת ynet עולה כי לפחות בשתי בקשות נוספות הצבא התנהל באופן דומה: החשב הכללי דחה את הבקשות שהוגשו לוועדת החריגים להוצאות משפחתיות לעשרות נציגי צה"ל בנספחויות הצבאיות ברחבי העולם, הטבה שחורגת מהסכמי שכר אך ניתנה לאורך השנים ו"חתמה קבע", וכן דחה בקשה להקים מרכז מידע והכוונה לבני משפחה של אנשי הקבע. עם זאת, באוצר אישרו להקים מרכזי מידע והכוונה לחיילים בודדים. עלות הסעיפים הללו מוערכת ב-30 מיליון שקלים לפחות, וצה"ל, לפי משרד האוצר, "צפצף" על דחיית הבקשות, הקים את שני המרכזים ומימן את ההוצאות המשפחתיות לנציגיו בשגרירויות שברחבי העולם.
יצוין כי מדובר בהטבה שלא קיימת ליתר עובדי משרד החוץ בנציגויות הישראליות, וכוללת, בין היתר, מימון קורסי עברית לילדיהם של אנשי הקבע בנספחויות.
3 צפייה בגלריה
קייטנה בבית ספר בשדרות
קייטנה בבית ספר בשדרות
בצבא מתעקשים על מימון קייטנות למרות הקיצוץ במגזר הציבורי. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
גורמים המעורבים במגעים שבין צה"ל לאוצר טוענים כי בשיא המשבר הכלכלי-רפואי, לא יהיה זה הוגן שילדים של נגדים וקצינים בבסיסים עורפיים כמו הקריה ייהנו מהטבת הקייטנות בזמן שרופאים במערכת הציבורית, מורים ושאר עובדי המגזר הציבורי לא מקבלים את הסבסוד. גורמים כלכליים הסבירו כי החוק הקיים מעניק אפשרות להתנהל כך תקציבית לתקופה מוגבלת של משבר פוליטי או בחירות, אך לא למה שנראה כשנה שלמה ללא תקציב מדינה - ולכן מרווח הטעות הוא אפסי, ולא ניתן לאשר הוצאות שאינן חיוניות ממש.
ממסמכים שהגיעו לידי ynet עולה כי אנשי החשב הכללי קבעו שסבסוד הקייטנות אינו רכיב בשכר אלא הוצאה בתחום הרווחה, ולכן צה"ל אינו שונה משאר זרועות הממשלה שלעובדיהן בוטלה השנה ההטבה. בחשב הכללי אף טענו בפני צה"ל כי ההוצאות המשפחתיות לאנשי הקבע שבחו"ל מועברות להם ללא האישורים המתאימים, וכי פעילות הצבא בנושא היא בניגוד מוחלט להחלטות ועדת החריגים, "דבר שאינו תקין ולא ניתן להשלים עימו", כלשונם.
בצבא, מנגד, דוחים את הטענות ואומרים כי אנשי הקבע המשרתים בשגרירויות בחו"ל מנתקים את חייהם וחיי משפחתם מהשגרה בארץ לתקופת קדנציה מוגבלת של שנתיים-שלוש בחו"ל - ואז שבים להמשך השירות הצבאי בישראל. זאת, בניגוד לעמיתיהם האזרחים שנשארים באופן קבוע בתפקידם בחו"ל. לכן, טוענים בצה"ל, לאורך השנים ולפי כל דין, הנספחים מקבלים סיוע בהוצאות ההתאקלמות למשפחתם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל, חלק מהמשרתים בחו"ל הם קצינים קרביים, בהם מח"טים ומפקדי אוגדות, שעברו לחו"ל לתפקיד מטה ובעקבות כך שכרם נפגע. בצבא מתעקשים שהתשלום הנוסף הוא השלמת שכר. באשר לסוגיית הקייטנות טוענים בצה"ל כי אנשי הקבע נדרשו להחזיר בגל הראשון של המגפה (בחודשים מרץ-אפריל) אלפי שקלים שנועדו למימון עלות הגנים הפרטיים לילדי המשרתים בשל הסגר.
בנוגע למרכזי המידע והליווי אמרו כי מדובר בפרויקט שתוכנן בשנים האחרונות, ופתיחתו הוקדמה בכמה חודשים בשל המשבר. לפי הצבא, אלו שני מרכזי מידע וליווי שהוקמו בתוך אולם קיים וישן בבסיס תל השומר, כדי להכווין חיילים בודדים ובני משפחתם במהלך המגפה ואחריה, וכן מרכז צמוד לבני משפחה של 1,500 אנשי קבע קרביים בלבד, שנדרשים לסיוע בזמן שאב או אם המשפחה עסוקים ביחידתם הקרבית. "עם אותם קבלנים ועל אותה תשתית הקמנו את שני המרכזים", הסבירו בצבא.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל פועל וימשיך לפעול על פי הנהלים והחלטות ועדת החריגים, ואין בנושאים המפורטים הפרה של נהלים והחלטות אלו. באשר לטענה על השתתפות בתשלומי הקייטנות - הסדר ההשתתפות בתשלומי קייטנות עבור המשרתים בצה"ל שונה מהנהוג בשירות המדינה, והוא מבוסס על הסכמות בין משרד האוצר לבין צה"ל לאורך השנים. כך, צה"ל משתתף בתשלומים בגין קייטנות לילדי משרתי הקבע עבור חודש אחד בלבד מבין חודשי הקיץ, ולהבדיל ממקומות תעסוקה אחרים במגזר הציבורי, ההחזר הוא כנגד הוצאה בפועל בלבד.
"בנוסף, ההנחיה שהעביר משרד האוצר אינה חלה על משרתי הקבע בצה"ל, שכן התשלום עבור קייטנות בצה"ל נכלל בחלק היחסי של ההוצאה המותרת במסגרת התקציב המאושר בשנת 2020. באשר למימון קורסי עברית לילדי אנשי הקבע בנספחויות, לא מוכרת הטענה על הטבה שאינה מעוגנת בהסכם התקציב וחורגת מהנחיות ועדת החריגים.
"באשר לטענה על הקמת המרכזים - עת הקמת המרכז לחיילים הבודדים, שאושרה בוועדת חריגים, התמודד צה"ל לראשונה עם התפשטות נגיף קורונה והשלכותיו. לצד הצורך המובן מאליו לטפל באוכלוסיית החיילים הבודדים דווקא בתקופה זו, גם הצורך בשמירה על כשירותו המבצעית של צה"ל בכלל וביחידות הקצה המבצעי בפרט הוביל לשהות ממושכת של המפקדים הלוחמים ביחידות, שעה שמשפחותיהם התמודדו עם קשיים נוספים כמו העדר מסגרות לילדים או פיטורי בני זוג. המצב 'הוליד' צרכים חדשים של משפחות המפקדים הלוחמים ולכן, ללא חריגה ממסגרת התקציב שאושרה, הוחלט לתעל את המשאבים הקיימים גם למשפחות המפקדים הלוחמים על בסיס המתחם ששופץ למרכז החיילים הבודדים".