מלבד ההקלה שתאפשר הסרת מסכות במרחב הפתוח, ביום ראשון הקרוב תיפרד מערכת החינוך מהזום ותחזור ללימודים בכיתות במתכונת מלאה, ללא קפסולות. התלמידים, המורים והמנהלים הביעו התרגשות לקראת החזרה, אף שהמתווה שפרסם משרד החינוך מאפשר לבתי הספר להתארגן עד יום ראשון הבא, 25 באפריל, מועד שבו כל המוסדות יהיו מחויבים לחזור ללימודים מלאים.
המתווה לחזרה ללימודים מלאים כולל את ביטול המגבלות על מעבר אנשי צוות בין הכיתות והקבוצות, וביטול המגבלות על מעבר תלמידים בין כיתות וקבוצות גם בצהרונים. הפטור מעטיית מסכה בשטח פתוח יחול כמובן גם במסגרות החינוך, ובשיעורי חינוך גופני. עם זאת, התלמידים עדיין יתבקשו לשמור על כל הנחיות משרד הבריאות - ובהן הקפדה על היגיינה, שמירת מרחק ככל האפשר, ועטיית מסכות במקומות סגורים.
המתווה, שגובש בתיאום עם משרד הבריאות, כולל גם כללי התנהגות בהסעות, סדר פעולות בעת גילוי חולה מאומת במוסד החינוכי ועוד. במסגרת המתווה ילמדו מהגנים עד התיכונים בכיתות מלאות ובמתכונת לימודים רגילה, לרבות כל הפעילויות ותוכניות הלימודים המשלימות, במשך שישה ימים בשבוע.
מלבד ביטול המגבלות על מעבר בין כיתות, יחזרו צהרוני ניצנים בגני הילדים ובכיתות א'–ג' לפעול בקבוצות, וניתן יהיה לקיים פגישות מקצועיות במוסד החינוכי בהרכב של עד 50 משתתפים.
"אני מאושרת שעשו הכול כדי לאפשר לנו להרוויח כל יום שאפשר ויודעת שהחזרת תהיה קצת שונה ואולי מאתגרת, אבל למרות החששות אני יודעת שאני וחבריי הולכים למצות את מעט הזמן שנותר לנו על ספסל הלימודים ובהפסקות כדי להשלים חומר לימודי וליהנות מכל רגע בין כותלי בית הספר", אמרה עדי קהתי, תלמידת כיתה ז' בחטיבת הביניים המדרשה לאומנויות, מדעים ומנהיגות חברתית דרכא בניצן.
חברתה אורית וקנין, גם היא תלמידת כיתה ז', הוסיפה כי אף שכיף להעביר את היום בבית וללמוד מרחוק, אין תחליף אמיתי ללימודים בבית הספר. "אני בטוחה שכך זה גם עבור המורים", אמרה. "אנחנו חוזרים לבית הספר בהתרגשות גדולה לפגוש את החברים, המורים ולחזור לשיעורי ספורט וליהנות מהמעט שנותר מהשנה".
אלעד מגן, תלמיד כיתה ט' בחטיבת הביניים אורט חקלאי בפרדס חנה-כרכור, הודה למורים על היענותם לקיום הלמידה מרחוק, אבל הדגיש כי "מחשב לא יכול להחליף את הלוח או את הכיתה עצמה. הלמידה בבית הספר עדיפה ונוחה לרוב התלמידים. בזום יש הרבה הסחות דעת ואי אפשר להתרכז, וגם אי אפשר לשכוח את החלק החברתי".
גם רוי פרץ, תלמיד כיתה ח' באותה חטיבה, סיפר על הציפיות לחזור. "גילינו דרכים חדשות להתמודד עם הלימודים ועם חיי החברה, וכעת אנחנו נמצאים על סף חזרה לשגרה. החזרה מבורכת, אבל היא מגיעה עם קשיי הסתגלות כמו עמידה מחודשת בזמנים ושיעורים וימים ארוכים יותר. אבל אני מאמין שלמרות הקושי, התוצאה תהיה נהדרת. בלמידה מרחוק לא תמיד הבנו הכול דרך הזום. המורים הבינו את המצב והיו בשבילנו, גם בזומים נוספים שלא נכללו במערכת וגם בשיחות טלפון".
ויקי פרץ, אם לשלושה ילדים בכיתות ו', ח' וי', בירכה על החזרה ללימודים מלאים בכיתות ואמרה כי מדובר בסיומה של שנה מלאת חוסר ודאות. "זה מרגיש מאוחר מדי ומעט מדי", הוסיפה. "אנחנו לא ממשיכים מאותה נקודה שבה הכול נעצר. לא מבחינת תלמידות והרגלי למידה, ולא מבחינה חברתית ורגשית. זה דורש היערכות מחודשת".
לדברי מיטל הולנד, מנהלת המדרשה לאומנויות, מדעים ומנהיגות חברתית דרכא בניצן, "החזרה תאפשר לנו לחזק את קשרינו עם התלמידים, להשלים את התכנים הלימודיים ומפות פערים ולהחזיר את היציבות הרגשית לילדים ואת ההורים למעגל העבודה".
גם הרב ישראל אוחיון, ראש ישיבת אמית שדרות, בירך על החזרה לכיתות. "עשינו הכול כדי שהלמידה מרחוק תהיה מוצלחת, אבל אין ספק שחזרה למתכונת נורמלית ורגועה תתרום להתקדמות", אמר. "את הלקחים שהפקנו מהקורונה בפן המקצועי והחברתי נשמר גם לשנים הבאות".
משרד החינוך מאפשר למנהלי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות (ז' עד י"ב) גמישות ניהולית שתאפשר צמצום פערים רגשיים, חברתיים ולימודיים, באמצעות מספר רחב של אפשרויות, בהן: למידה פרטנית, קבוצתית ומשולבת.
הלמידה המשולבת יכולה להתבצע, בין היתר, במרחבים פתוחים בתוך בית הספר ומחוצה לו, באמצעות למידה דיגיטלית או במתכונת של למידה מרחוק בשיעור של עד 20% משעות הלימוד השבועיות או בהיקף של עד יום למידה שבועי.