2 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נשיאת העליון חיות
(צילום: אורן בן חקון)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות החליטה לאמץ המלצות רבות של הוועדה שבחנה את הטיפול של מערכת המשפט בנפגעי עבירות מין, והורתה למנות בתוך חודשים איש קשר מיוחד בכל בית משפט בארץ שיסייע לנפגעי העבירות ולמשפחותיהם וילווה אותם. היא החליטה גם על מינוי מומחה ארצי לנושא.
איש הקשר יהיה הכתובת עבור נפגעי העבירה ומלוויהם לאורך כל ההליך הפלילי – והם יוכלו לקיים עימו קשר מהיר וישיר בנוגע למועדי הדיון. בנוסף, הוא יוסמך לתאם סיורי הכנה בבתי המשפט במקרה שנפגעי העבירה מעוניינים בכך ויוכל לסייע בליווי של משמר בתי המשפט ובתיאומי חדרי המתנה.
2 צפייה בגלריה
השופטת בדימוס ברלינר. עמדה בראש הוועדה הממליצה
השופטת בדימוס ברלינר. עמדה בראש הוועדה הממליצה
השופטת בדימוס ברלינר. עמדה בראש הוועדה הממליצה
(צילום: יאיר שגיא)
החלטת נשיאת העליון באה בהמשך להמלצות הוועדה לבחינת הטיפול בעבירות מין לאורך שרשרת האכיפה, שבראשה עמדה נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס, השופטת דבורה ברלינר. הוועדה עצמה התבקשה בין היתר למפות קשיים שנפגעי עבירות מין חווים במערכות האכיפה ובהליך השיפוטי, ולגבש פתרונות שיתנו מענה לצורכיהם.
במכתב ששלחה לברלינר, ציינה חיות כי ההמלצות הנוגעות למערכת בתי המשפט צפויות לצאת לפועל כבר בתוך חודשים ספורים. לעת עתה הונחו עלוני מידע מעודכנים על זכויות נפגעי העבירות במזכירויות בתי המשפט.
גם המרכז להכשרת שופטים נערך להגברת ההכשרות לשופטים בנושא, בהתאם להמלצות הוועדה. במסגרת זאת, יורחבו התכנים בהשתלמויות השנתיות שעוברים השופטים ויתווספו להן תכנים העוסקים בטיפול בנפגעי עבירות מין, טיפול בנאשמים ובמעגלים נוספים ועוד. המרכז פועל גם לבניית ימי עיון ממוקדים בנושא.
לצד זאת, חיות החליטה לא לאמץ כמה המלצות של הוועדה, או לאמצן בחלקן. לדוגמה, היא החליטה שלא להקים מחלקות מיוחדות לעבירות מין בבתי המשפט. "אני סבורה כי יישום יעיל של המלצות הוועדה צפוי להביא לשיפור האופן שבו חווים נפגעי עבירות מין את ההליך הפלילי על כל שלביו ללא הקמת מחלקות ייעודיות", כתבה במכתבה.
היא גם החליטה לדחות את ההמלצה לשמיעת עדות נפגע עבירה בגיר בתוך תקופת זמן של חצי שנה מרגע הגשת כתב האישום, בשל המתנה למחקר על משמעויות הנוהל.