פרופ' לוי בראיון לאולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

היעד של מנכ"ל משרד הבריאות: שלושה מיליון מחוסנים עד 23 במרץ 2021, מועד הבחירות המסתמנות. פרופ' חזי לוי אמר הבוקר (ג') בראיון לאולפן ynet כי את היעד הזה, ואולי אף יותר, ניתן יהיה להשלים אם תהיה היענות גבוהה מצד הציבור הישראלי. בכל מקרה, הוא סבור, בין 2 ל-3 מיליון יחוסנו עד אז, באופן שישפיע באופן "דרמטי" על התחלואה בישראל ועל יום הבחירות – אם אכן יהיו כאלה, כפי שכך נראים פני הדברים.
"בלי קשר לבחירות, אני אשמח מאוד שהציבור ייענה ושנוכל לחסן לפחות כשלושה מיליון ומעלה עד התאריך הזה – כדי למנף בכלל את נושא החיסון לאוכלוסיית ישראל ולהחזיר את השגרה ככל שאפשר בתנאי קורונה", אמר פרופ' לוי. הוא הביע ביטחון בראיון הבוקר כי ניתן יהיה לנהל בצורה יעילה את משבר הקורונה גם בתקופת בחירות, אך הודה כי מדובר ב"אתגר לא קטן". לדבריו, "הקושי הוא לא בבחירות אלא בהיעדר תקציב. אנחנו פועלים להעברת תקציב לבתי החולים ולניהול המגפה, נמשיך לעשות את הדבר הזה ונמשיך את הטיפול במגפה ומתן החיסונים וכל הנדרש".
1 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
"קצת סבלנות, ונוכל לחסן את כולם בלי הפרעה". פרופ' חזי לוי
(צילום: עידו ארז)
בנוגע למבצע החיסונים המתנהל כעת נשאל מנכ"ל משרד הבריאות על העומס העצום שעמו מתמודדים מוקדי קופות החולים, ותלונותיהם של אזרחים רבים המתקשים לקבוע תור למתן הזריקה. "החיסון התחיל לפני יומיים, אנחנו בראשית המבצע. תוך כדי הקופות בונות עוד אתרים, והדברים יסתדרו", מבטיח פרופ' לוי. "יחד עם הקופות נצליח להגיע ליותר מ-60 עד 70 אלף מחוסנים ביממה. קצת סבלנות – הדברים האלה מתהווים תוך כדי". הוא ציין כי ביום הראשון למבצע החיסונים כבר חוסנו יותר מ-10,000 איש.
מה יקרה למוקדים כשיפתחו אותם לכל האוכלוסייה? "נפתח את המוקדים לכולם כשנהייה ערוכים לקבל את כולם. הרבה יותר מוקדים, יותר מחסנים ובעיקר יותר חיסונים במעלה הרכבת האווירית שמביאה את החיסונים ארצה. אם לא יחולו שינויים חלילה, הדברים האלה ייבנו במהלך השבוע".
-כרגע יש מספיק חיסונים לכמה זמן? "עד סוף החודש נקבל מיליונים של חיסונים, ונוכל לחסן את האנשים ללא הפרעה".
-אבל כרגע מי שקבע תורים לא צריך לחשוש שלא יקבל שתי מנות חיסון? "לא צריך לחשוש".
מנכ"ל משרד הבריאות הצהיר בראיון, פעם נוספת, כי לפי שעה אין עדות לכך שהמוטציה החדשה בנגיף הקורונה, המתפשטת כעת בבריטניה ובמדינות נוספות, עמידה בפני החיסונים שפותחו. "אנחנו יודעים שהזן המוטנטי עובר הרבה יותר מהר ומדביק יותר בני אדם, בסביבות ה-70-60% יותר, ראו את זה בבריטניה ובעוד מקומות. לא צריכה להיות היסטריה מטיב המחלה, היא אינה אלימה יותר בוודאות, זה מה שיודעים כרגע. אין גם מידע על כך שהחיסון אינו יעיל כנגד הזן המוטנטי, אז לפי המידע כרגע הבעיה היא שיעור המעבר שלו מאדם לאדם, הדבקה גבוהה ולכן אני לא רואה מקום להיסטריה ואנחנו מטפלים בעניין".
החשש מהמוטציה בנגיף הקורונה. סיקור באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

- המוטציה כבר בישראל? "המוטציה כפי שהיא מתפשטת לא רק באנגליה אלא בעולם בהחלט יכולה להגיע עם נוסעים שבאו לישראל. אנחנו לא מוצאים אותה עדיין בישראל, אבל ייתכן שהיא כבר נמצאת כאן. לכן יינקטו כל ההגבלות בשדה התעופה על מנת לצמצם ולמנוע ככל שניתן. מזרים וגם מישראלים שחוזרים ארצה: ליצור בידוד, בדיקות וריצוף גנטי".
פרופ' לוי הדגיש כי הבידוד הכפוי מיום רביעי בשעה 22:00 לכל מי ששב ארצה במלוניות ממשלתיות ולא בבית הפרטי נועד כדי להבטיח שהבידוד מיושם בפועל. "למדנו רק לפני זמן קצר שכשני שליש מהשבים לא שועים להוראות הבידוד ולא נמצאים בבידוד, וכעת במצב שבו אנחנו רוצים להגביל את הזן המוטנטי אנחנו רוצים להכניס אנשים לבידוד כדי לוודא שהבידוד הזה נערך", אמר.
בנוגע למצב התחלואה – כאשר אתמול נרשם שיא במספר הנדבקים ליממה מאז היציאה מהסגר השני, עם 3,594 נדבקים חדשים – וההגבלות הנדרשות על מנת להתמודד עמה, אמר פרופ' לוי: "אנחנו בהחלט במצב תחלואה שדורש מאיתנו תגובה נאותה על מנת לבלום את העלייה הזאת". לדבריו, "אני לא בטוח שריסון מהודק כפי שהוצע יצליח להתמודד עם העלייה הזאת – ייתכן שנצטרך לדבר על סגר".
-אתה יודע להעריך מתי? "לא, אני מקווה שביום, יומיים הקרובים".
-היום תתקבל החלטה על סגר? "לא. אמרתי שהקבינט יתכנס על מנת לדון ברצינות במצב התחלואה שהולך וגואה".
-מה תהיה משרד הבריאות? "אנחנו המלצנו גם על ריסון מהודק וגם על סגר, אני מניח שריסון מהודק כבר לא ייתן את מה שמצופה. צריך לדבר על סגר ולגדוע את המחלה בעודה באיבה".