אלפי בולגרים הפגינו אמש מחוץ לבניין הפרלמנט בסופיה, באחת ההפגנות הגדולות ביותר בגל מחאה שנמשך כחודשיים. הם דורשים את התפטרותו של ראש הממשלה בויקו בוריסוב.
במהלך ההפגנה הלילית במרכז העיר החלה קבוצה קטנה של מפגינים להשליך זיקוקים וחומרי נפץ לעבר השוטרים שהקיפו את בניין הפרלמנט. המשטרה השתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר את הקהל, וחסמה את הכיכר בין הפרלמנט למשרדי הממשלה וללשכת הנשיא.
6 צפייה בגלריה
בולגריה סופיה עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט
בולגריה סופיה עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט
עימותים מחוץ לבניין הפרלמנט
(צילום: AP)

מפקד המשטרה בסופיה אמר היום לכתבים ש-80 שוטרים נפצעו בעימותים אמש ו-126 בני אדם נעצרו. לפי המשטרה בין העצורים יש 62 אוהדי כדורגל חוליגנים עם עבר פלילי. לפי מפקד המשטרה "הסובלנות" למפגינים כלפי הסתיימה. אחרי העימותים הלילה פינתה משטרת סופיה את אוהלי המחאה במרכז העיר.
עוד לפני המהומה אמש פרצו עימותים בין שוטרים למפגינים שהשליכו ביצים, תפוחים ואשפה לעבר השוטרים וטלטלו ניידות משטרה. לפי המשטרה בסופיה כ-100 שוטרים נפגעו מגז המדמיע שבו השתמשו המפגינים. גורמים במערכת הבריאות אמרו שקרוב ל-200 איש נזקקו לטיפול רפואי בעקבות המחאה האלימה אתמול, בהם 120 שוטרים.

המחאה מול בניין הפרלמנט אתמול הייתה בפתיחת מושב החורף של הפרלמנט, שחבריו חזרו מחופשת הקיץ. היום שבו המפגינים לרחובות. מנהיגי המחאה קראו להפגנה לא אלימה, ואמרו שמי שתקפו את השוטרים הם פרובוקטורים.
המפגינים בבולגריה קראו ל"התקוממות לאומית גדולה" בעקבות תוכנית הממשלה להגיב להפגנות בניסוח חוקה חדשה. המפגינים מאשימים את ראש הממשלה בוריסוב, שזו הקדנציה השלישית שלו, ואת התובע הכללי איוון גשב בכישלון במאבק בשחיתות שפוגעת בשלטון החוק ומחזקת את הטייקונים בבולגריה – המדינה הענייה ביותר באיחוד האירופי.

6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב
ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב
ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב
(צילום: AP)
נשיא בולגריה רומן ראדב אמר שהתפטרות ראש הממשלה בויקו בוריסוב ושריו היא הדרך היחידה לסיים את המשבר. בנאום בפרלמנט קרא הנשיא לממשלה של בוריסוב להתפטר ודרש מחבריה לבטל את התוכנית לחוקה חדשה. "האנשים לא יצאו לרחובות בגלל שאין חוקה חדשה, אלא בגלל היעדר מוסר בהנהגה, בגלל השחיתות והשחיקה של מעמד המדינה", אמר הנשיא.
בכירים במפלגת השלטון של בוריסוב, מפלגת מרכז ימין, אמרו שבכוונתם לסכל כל דיון על התפטרות אפשרית. המפלגה מסרה שאם הממשלה תתפטר ניתן יהיה להדיח כל ממשלה עתידית "באמצעות נציגים מהעולם התחתון".