השר גלנט ל-ynet: "לחסן קודם את המורים, אני מוכן להיות ראשון"
(צילום: אבי חי)

בבוקר חזרתם של תלמידי כיתות ז'-ט' לבתי הספר, שר החינוך יואב גלנט התראיין הבוקר (ראשון) לאולפן ynet, בירך על ההחלטה, וקרא לחסן תחילה את כלל המורים וצוותי ההוראה נגד נגיף הקורונה.
"זה יום חשוב, הבוקר למעשה אנחנו פותחים את כל מערכת החינוך", אמר גלנט. לדבריו, החזרה ללימודים לוותה בהתייעצות שקיים משרד החינוך עם צוותי מומחים, בין היתר בתחומי הרפואה. "יש לנו כיום כ-800 חולים בקרב כיתות א'-ו', וכ-800 חולים בכיתות ז'-י"ב, ההערכה היא כ-2,000 בכלל המערכת. העלייה היא מאוד מתונה ומקבילה לחלוטין לעלייה בתחלואה במגזר הכללי", אמר.
- במספרים האלה בקיץ בתי ספר וחטיבות שלמות נסגרו. זה לא קורה הפעם? "אנחנו מקיימים את ההליך באופן מאוד דיפרנציאלי. בכל פעם שיש חולה אנחנו סוגרים כיתה, מבודדים. אם צריך - סוגרים את כל השכבה, ונכנסים לתהליך של בדיקות. תוך 10 שעות אנחנו קוטעים את השרשרת ועורכים בדיקה מלאה. רוב הנדבקים נמצאים למשל במסיבות ימי הולדת מעורבבות מחוץ למערכת החינוך, או באירועים אחרים, ויש לנו הרבה חולים ששייכים בכלל לחטיבות הביניים ולתיכונים, שנדבקו טרם ההגעה שלהם לבית הספר. הם לא חלו במערכת החינוך".
5 צפייה בגלריה
חזרה ל לימודים תלמידים חטיבות ביניים בתי ספר בית ספר למידה פרונטלית כיתות ז' ט' משרד החינוך תחלואה קורונה
חזרה ל לימודים תלמידים חטיבות ביניים בתי ספר בית ספר למידה פרונטלית כיתות ז' ט' משרד החינוך תחלואה קורונה
תלמידי החטיבות חוזרים לכיתות
(צילום: יריב כץ)
הצהרת שר הבריאות לאחר ההחלטה על פתיחת בתי הספר

- הבטחת בריאיון כאן בעבר לערוך 10-15 אלף בדיקות ביום בכל מערכת החינוך ברחבי ארץ. זה התחיל? "אנחנו עורכים פיילוט בכ-10 מקומות בארץ, בשיטות שונות עם תל השומר, משרד הבריאות ועוד. התלות שלנו היא בתקציב - מדובר בסדר גודל של מיליוני שקלים לשבוע. נהיה מסוגלים לבדוק 15,000 מורים ואנשי סגל בכלל בהרבה מאוד בתי ספר בפרויקט הזה. אני מקווה שזה יתחיל לרוץ עוד שבועיים-שלושה".
- אתה אומר בעצם שצדקת, שבתי הספר בטוחים גם מול הביקורת והלקחים. "דבר אחד צריך להיות ברור - מערכת החינוך היא מערכת לוקאלית. כשיש תחלואה בעיר, היא מקרינה אל בית הספר אבל היא לא מגיעה מערים אחרות, הכול מקומי. אם העיר בטוחה, בית הספר בטוח, ואנחנו צדקנו לחלוטין. אנחנו רואים גם מה קורה באירופה - בכל המקומות שנמצאים בסגר משאירים את מערכת החינוך פתוחה, זה עניין של סדר עדיפות לאומי. אני גאה שסוף סוף הממשלה אימצה את הדבר".
- מה היחס שלכם במערכת החינוך כלפי החיסונים? "אני קורא לחסן את כל המורים ואנשי הסגל הרפואי בעדיפות ראשונה. יותר מזה, בשביל הדוגמה האישית אני מוכן להיות הראשון שיתחסן, וגם הראשון במדינת ישראל".
- כל המורים צריכים להתחסן בגל הראשון? "אני חושב שצריך לתת עדיפות. אני לא קובע מי נמצא איפה, אבל כל מי שעוסק בילדים, וחלק מהם בגילים מבוגרים, צריך להתחסן על מנת לשמור את מערכת החינוך פתוחה. צריך לחסן את כל המורים שלנו ואנשי הסגל על מנת שבתי הספר יהיו מקום בטוח".
גלנט ציין כי "בנושא זה אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם כל הגורמים, ונדון בו. נראה איזו עדיפות תינתן. מבחינתי חייבים לחסן תחילה את כל המורים ועובדי ההוראה ולאפשר למערכת הזאת לעבוד".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"מוכן לתת דוגמה ולהתחסן עוד לפני המורים". גלנט
(צילום: אבי מועלם)
נתניהו לקראת הגעת החיסונים: "רואים אור באופק"

- מה יקרה אם יחסנו את כל המורים? מערכת החינוך תהיה בטוחה סופית? "ראשית, הם לא ימצאו בסיכון. הילדים ממילא לא נמצאים בסיכון גם אם הם מובילים את הדברים. המצב של המורים הוא אחר, בגלל הגיל שלהם. היה לנו מקרה לאחרונה שבו מנהל נדבק והדביק מורים, והמורים מדביקים את הילדים".
- יש הרבה חשש בציבור כלפי חיסונים. איך תשכנע אלפי מורים להתחסן? "קודם כל אני אומר להם - אני הולך להתחסן ראשון. דוגמה אישית, תסתכלו עליי. דבר שני, אני חושב שדרך הסברה נכונה אפשר להתקדם".
- לא בדקתם עדיין כמה התנגדות יש לחיסונים במערכת החינוך. "אני מניח שהדבר המרכזי, באופן טבעי, יהיה ההסתכלות של אנשים על מה שקורה במקומות אחרים בעולם. כשמחסנים באנגליה ובמקומות אחרים, אנשים יסתכלו על זה. המושג 'דוגמה אישית' הוא מרכזי בהנעת אנשים. אני אומר כאן למורי ישראל - לפני שאני תובע מכם להתחסן, אני מוכן להיות הראשון".
- אם יהיה סגר שלישי, לפי הנתונים כרגע מערכת החינוך תישאר פתוחה? "אני מקווה שלא יהיה סגר שלישי. בכל מקרה, מערכת החינוך בנויה היום כך שהיא יודעת לתת פתרון דיפרנציאלי לכל עיר ולכל בית ספר ואפילו לכל כיתה. תשאל אותי על תלמיד במקום מסוים ואני אספר לך מי נדבק, מתי, איפה הוא יושב, מה קרה במשפחה שלו ומה הציונים שלו. יש לנו את כל המידע על 2.5 מיליון תלמידים ועוד על 200,000 מורים".
5 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר תחנת קצרין
אכיפת הסגר תחנת קצרין
"גם בסגר -על בתי ספר בערים ירוקות לפעולף
(צילום: דוברות המשטרה )
- יש סיכוי שאתה, שר החינוך, תאפשר את סגירת מערכת החינוך שוב? "אני מזכיר שההחלטות לא מתקבלות בחינוך".
- מהי עמדתך? "עמדתי היא שבכל מקום שהוא ירוק ושאין בו תחלואה ושכמות החולים החדשים בו היא מאוד נמוכה - חייבים לשמור על המערכת פתוחה. מדובר ברוב הארץ. הבעיה שלנו כיום היא בעיקר באזור הצפון, במגזר הערבי".

"איזנקוט הוא איש ראוי"

ברקע הבחירות המתקרבות, שר החינוך ממפלגת הליכוד התייחס לחיבור האפשרי בין יו"ר תל"ם משה (בוגי) יעלון לבין רמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט שנחשף ב-ynet. "אף פעם לא התעסקנו באופן שבו השמאל מחלק את הקולות שלו", אמר גלנט בתשובה לשאלה אם הדבר מטריד אותו או גורמים במפלגתו.
- יעלון ואיזנקוט הם שמאל? "אנחנו הימין, מפלגת השלטון והמפלגה שמובילה את הימין. אם אתה לא בימין ואתה מתנגד שלנו - אתה בשמאל".
- מה אתה חושב על כניסת הרמטכ"ל לשעבר למערכת הפוליטית? "שאפתנות פוליטית היא דבר חיובי".
- הוא איש ראוי? "בהחלט. וזה מקדם את המדינה".
- למה אתם לא קוראים לו לבוא לליכוד? "אני לא מסרב לשום דבר. יש תהליך של כניסה לליכוד, מי שרוצה - ברוך הבא".
- כלומר, מבחינתך איזנקוט יכול להגיע לליכוד. "בהחלט, זו מפלגה עממית".
5 צפייה בגלריה
בוגי יעלון וגדי איזנקוט
בוגי יעלון וגדי איזנקוט
ירוצו ביחד? בוגי יעלון וגדי איזנקוט
(צילום: מוטי קמחי, יריב כץ)
גלנט נשאל אם לדעתו אנחנו אכן צועדים לקראת בחירות רביעיות. "אני מקווה שלא, מצד שני - זה לא רק שהאקדח מונח על השולחן אלא שגם נורתה ממנו יריית חימום. תראו מה קרה למפלגה הזאת, לכחול לבן. הם גם נמצאים בממשלה, הם גם משתתפים בדיונים, הם גם מצביעים נגד הממשלה והם גם לא עוזבים אותה. זה כאוס מוחלט. שיחליטו מה הם רוצים".
- אתה לא חושב שצריך להעביר תקציב ל-2021? "אני משוכנע שצריך להעביר תקציב ל-2021, אבל אני רואה שבינתיים כחול לבן הצביעו נגד הממשלה וקראו להפלתה".
- אבל אתם לא מבטיחים לגנץ את הרוטציה, למה? "לא רק שזה הובטח, אלא זה הוסכם, נחתם ועבר בחקיקה".
-אתה סומך על רה"מ שיפנה את בלפור ואת לשכת ראש הממשלה בנובמבר? "אני מציע לזכור את הסיטואציה - שתי מפלגות נכנסו, אחת עם 36 מנדטים, אחת עם 15. עכשיו, זאת עם ה-15, אחרי שהיא נכנסת לתוך הממשלה היא כל הזמן דורכת על האצבעות של המפלגה הגדולה, לא נותנת לראש הממשלה לעבוד. לא ממנים וועדה שתקבע איך נעשים המינויים, לא מאפשרים להעביר תקציב, ובסוף גם מצביעים נגד הממשלה שהם יושבים בה ולא עוזבים אותה. זה נראה לי מאוד מוזר".