(צילום: אביהו שפירא, שחר גולדשטיין)

בעקבות העלייה בתחלואת נגיף הקורונה החליטו שלשום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ להוביל את ישראל לסגר שלישי החל מיום ראשון הקרוב, וזאת כחודשיים בלבד לאחר תום הסגר השני שהוטל בחגי תשרי. אילו הגבלות כולל הסגר? עד מתי הוא יימשך? מה מטרתו? כיצד תפעל מערכת החינוך? אילו הקלות ניתנו לחג המולד? ומהן השאלות שעדיין נותרו ללא תשובות? ynet עושה סדר.

למה הוחלט על סגר שלישי?

המהלך יוצא לדרך בשל עלייה תלולה בתחלואה, עם יותר מ-3,000 חולים מאומתים בממוצע ביממה, יותר מ-90 חולים קשים שמגיעים מדי יום לבתי החולים, ועם יותר מ-500 חולים קשים המאושפזים במרכזים הרפואיים.

מתי יתחיל הסגר וכמה זמן הוא יימשך?

בדיון שהתקיים שלשום נקבע כי הסגר יחל ביום ראשון הקרוב ב-17:00. בשלב ראשון הוא יימשך שבועיים, וככל הנראה יוארך בשבועיים נוספים, אלא אם כן תושג המטרה: מספר נדבקים יומי קטן מ-1,000 ומקדם הדבקה נמוך מ-1.

מהן ההגבלות המרכזיות?

הסגר יהיה דומה לזה שהוטל על ישראל בחגי תשרי, ולפיו ניתן יהיה להתרחק מהבית עד 1,000 מטר, למעט מקרים חריגים ויציאה להתחסן. יוטל איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר למעט משפחה גרעינית. המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם פרט למשלוחים וללא איסוף עצמי (טייק אווי).
עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים. גם הפעם הסופרמרקטים ורשתות הפארם יישארו פתוחים.

מה בנוגע להתקהלויות?

תתאפשרנה התקהלויות של עד 20 בני אדם בשטח פתוח ועד 10 בחלל סגור. המספרים תקפים גם לבתי הכנסת.

איך תפעל התחבורה הציבורית?

התחבורה הציבורית תצומצם ותפעל במתכונת של 50% מנפח העבודה הרגיל. עיקר הצמצום יהיה ככל הנראה בתפוסה באוטובוסים, אף שעדיין לא ברור מי יאכוף את ההנחיה.
במשרדי הממשלה התקיים אתמול דיון בשאלה אם האוטובוסים הבינעירוניים יפעלו בסופי השבוע, ואם התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 22:00. בשלב זה מסתמן שהתשובה לכך היא חיובית.
4 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
התרחקות מהבית: במקרים חריגים או כדי להתחסן
(צילום: הרצל יוסף)

ניתן לצאת מהבית כדי להתחסן?

כן. גם בימי סגר יציאה עבור טיפולים רפואיים מוחרגת ולכן מותרת, וכך גם לגבי מתחסנים נגד הנגיף.

האם תותר פעילות ספורטיבית?

ספורט יחידני יותר ללא הגבלת מרחק (יוצאים וחוזרים הביתה, ללא רכב), כמו בכל הסגרים הקודמים.

איך תפעל מערכת החינוך?

לאחר שתחילה הוחלט כי גני הילדים וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ילמדו בסגר עד השעה 13:00, מה שעורר ביקורת וזעם בקרב הורים וגורמי חינוך, המתווה שונה - ואמש סוכם כי אלה ילמדו במתכונת רגילה, כולל צהרונים בגנים ובכיתות הנמוכות.
יש לציין כי גם במקרה שבו המוסד החינוכי מרוחק יותר מקילומטר מהבית, הורים יוכלו לאסוף את ילדיהם מהמקום.

מה לגביי "האיים הירוקים", אילת וים המלח?

אין החרגה: איי התיירות יופסקו לפעול החל מיום ראשון. מדיניות הפיצוי למי שהזמינו חופשה באיים הירוקים - וזו התבטלה בעקבות הסגר - תלויה במדיניות של המלון הספציפי. פיצוי זה יכול לנוע בין קבלת זיכוי מלא על החופשה שלא התממשה או זיכוי חלקי, ועד לאפשרות של מימוש החופשה במועד אחר.
4 צפייה בגלריה
אדם מחופש ל סנטה קלאוס לקראת חג המולד ב עין בוקק ב ים המלח
אדם מחופש ל סנטה קלאוס לקראת חג המולד ב עין בוקק ב ים המלח
סנטה קלאוס בים המלח. ביטול האיים הירוקים
(צילום: AFP)

מה יקרה בנתב"ג ומה דינם של החוזרים מחו"ל?

בתקופת הסגר יפעל נתב"ג במתכונת מצומצמת, בין היתר בשל העובדה שישראלים רבים ביטלו את יציאתם לחופשה בחו"ל עקב החלטת הקבינט לשלוח את כל החוזרים ארצה לבידוד במלוניות. עוד לפני הסגר הייתה התנועה בנמל דלילה יחסית, ורוב הטיסות פעלו בקו תל אביב-דובאי, עם כמות של כ-4,500 נוסעים (הלוך וחזור) מדי יום. כעת צפויים המספרים לצנוח משמעותית.
בשלב זה אין החלטה ממשלתית על ביטולי טיסות, כך שלפי שעה למעוניינים תהיה אפשרות לצאת מהארץ ולחזור אליה גם בימי הסגר. לפי החלטת הקבינט שנכנסה לתוקף, במשך השבועיים הבאים כל הנוסעים שינחתו בישראל יילקחו עם הגעתם למלוניות בידוד של פיקוד העורף, שם הם יצטרכו לשהות 14 יום. אם יעברו שתי בדיקות קורונה שליליות - הם יוכלו לצאת מבידוד תוך 10 ימים.
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
עומסים בנתב"ג. ישירות למלונית בידוד

מה יקרה בחג המולד?

קבינט הקורונה אישר הקלות מיוחדות לקראת חג המולד. משעה 17:00 אתמול ועד היום ב-20:00 תותר תפילה של עד 100 איש בשטח פתוח. בחלל סגור תותר כניסה של עד עשרה אנשים לכל פתח במבנה עם כמה כניסות, ולא יותר מעשר קבוצות. כך גם ב-7-6 בינואר, אז מצוין "חג ההתגלות" שמקורו בנצרות האורתודוכסית, וב-18-19 בינואר, אז מציינים הארמנים את החג.

כמה זה עולה לנו?

לפי מחקר של המכון הכלכלי-חברתי "מאקרו" בניהולו של ד"ר רובי נתנזון, סגר שלישי צפוי לעלות למשק 26.8 מיליארד שקלים, וזאת גם אם הוא יימשך רק שבועיים-שלושה. לדבריו, היציאה מכל סגר היא הדרגתית ונזקיו נמשכים עוד שבועות רבים לאחר מכן, בעוד שהנזק המיידי יסתכם בכ-16.2 מיליארד שקלים ובתקופת היציאה הוא יגיע לכ-10.6 מיליארד שקלים נוספים.

השאלות הפתוחות

פיצויים לבעלי עסקים: אחת השאלות המרכזיות שנותרו ללא מענה בשלב זה קשורה לפיצויים לבעלי העסקים והעובדים שנפגעו כלכלית, וצפויים להיפגע עוד יותר בסגר הצפוי. נכון לשעה זו עדיין לא גובש מתווה פיצויים לגביהם ולא ברור אם יהיה כזה בכלל.
טיפול בילדים בביתם: לפי ההנחיות שהייה של אדם בבית שלא שלו היא אסורה, ומכאן עולה השאלה - האם מטפלת שתפקידה לשמור על ילד בבית יכולה להמשיך לעבוד כרגיל? נכון לעכשיו לא ברור אם הדבר יתאפשר.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתי בלומנטל, סיון חילאי ואסף זגריזק
פורסם לראשונה: 23:34, 24.12.20