3 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
ישראלים שנחתו מארה"ב. ארכיון
(צילום: נדב אבס)
אלפי ישראלים שמתגוררים בארצות הברית טוענים כי עקב השינוי במדיניות רשות האוכלוסין וההגירה נוצר עומס אדיר על הקונסוליות הישראליות - מה שגרם לכמעט קריסה של מערך השירות הקונסולרי לישראלים שמבקשים לרשום את ילדיהם כישראלים או להנפיק לעצמם דרכון חדש.
מעבר לתלונות בקבוצות הפייסבוק של הישראלים בחו"ל, שעוסקות בחוסר היכולת להגיע לחתונות של קרובי משפחה ולבקר הורים מבוגרים, לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet הגיעו תכתובות של מאכערים שנכנסו לתוך הוואקום ומציעים אישורי כניסה חריגים לארץ תמורת אלפי דולרים.
"אני מגיש ומזרז לך את הבקשה", כתב אחד מהם לישראלית שמתגוררת בארה"ב. "אם יש משפחה בארץ זה 2,500 דולר. את מקבלת אישור כניסה לארץ למחזיק דרכון אמריקני וזה לוקח בין 48-24 שעות". בתשובה לשאלה דרך איזו קונסוליה זה נעשה השיב המאכער שמדובר בקונסוליה ישראלית, אך לא ציין איזו. עוד ציין כי אם לאזרח האמריקני אין משפחה ישראלית, מחיר ה"אישור" יעלה לא פחות מ-10,000 דולר. "לא יכול לרדת דולר", טען.
בתכתובת אחרת ביקש המאכער 7,000 דולר והסביר את הלחץ הרב בביקוש להגיע לארץ לקראת ל"ג בעומר ושבועות. "את יכולה לדבר עם אנשים שמכירים אותי", אמר המאכער. "אנשים שעשיתי להם, רבנים שעשיתי להם גם. אחרי שבועות זה יירגע. ישראל לא רוצה ש'חוצניקים' יגיעו".

3 צפייה בגלריה
מאכערים מציעים לישראלים אישורים
מאכערים מציעים לישראלים אישורים
התכתבות עם אחד המאכערים
לפי חוק האזרחות, ישראלי שנולד לו ילד בחו"ל מחוייב להסדיר את מעמדו ולרשום אותו כאזרח ישראלי. במשך שנים נהגו הישראלים להתחכם ולנצל את העובדה שנושאי דרכונים אמריקניים יכולים להיכנס לארץ ללא ויזה - וכך היו מכניסים את ילדיהם לארץ. מדי פעם היו ננזפים בביקורת הגבולות ומקבלים אזהרה על כך שהם צריכים להסדיר את מעמדם.
עם סגירת השמיים לזרים, ישראל אפשרה לילדי ישראלים שמחזיקים דרכונים אמריקניים להיכנס עם לארץ עם אישור עלייה מיוחד למטוס. בשבועות האחרונים, בהוראות רשות האוכלוסין, הקונסוליות הודיעו שהדבר לא יתאפשר יותר. "אישור חריג יינתן רק במקרים מיוחדים כמו למשל מוות של בן משפחה מקרבה ראשונה – מקרים אחרים לא יאושרו", ציינו.
בעקבות שינוי המדיניות, אלפי ישראלים לא יכולים להגיע לארץ - וכאשר הם פונים לקונסוליות הם מקבלים מענה אחרי 10-7 ימים עם מועד לתור בעוד 4-2 חודשים. "זה מטריף את הישראלים, אנשים מקללים את המדינה וזה יוצר אנטגוניזם", סיפר משה, ישראלי שמתגורר בפלורידה. "יש אנשים שהשקיעו אלפי דולרים בארגון מסיבות בארץ, שלחו הזמנות לחתונות ועכשיו לא יכולים להגיע לשמחות שלהם. חוסר התחשבות מוחלט".
משה הדגיש כי הבעיה היא לא בקונסולים אלא בהנחיות של רשות האוכלוסין: "רק בקונסוליה במיאמי קיבלו ביום אחד 2,150 מיילים מישראלים שביקשו לרשום את הילדים שלהם או לחדש דרכון. הקונסולית נאלצה לפתוח את הקונסוליה במוצאי שבת ועבדה עד 23:00 בלילה. אין להם כוח אדם ואין להם כלים להתמודד עם העומס הזה. יש מחאה והתמרמרות הן בקרב הקהילה הישראלית והן בקרב הקהילה האמריקנית. התורים מתמשכים, אין מענה לטלפונים וההתנהלות מתבצעת רק במיילים".
3 צפייה בגלריה
מאכערים מציעים לישראלים אישורים
מאכערים מציעים לישראלים אישורים
10,000 דולר עבור כניסה לארץ: "לא יכול לרדת דולר"
גם בקרב זוגות מעורבים שאחד ההורים לא מוכן לרשום את הילדים כישראליים התעוררה הבעיה. גלית, תושבת אטלנטה, סיפרה כי המצב החדש תפס אלפי ישראלים לא מוכנים: "יש ישראלים שקונים כרטיסי טיסה ולא יודעים בכלל שאי אפשר להיכנס לארץ. החופש הגדול ועונת החתונות בפתח - ופתאום אנשים מגלים שהם לא יכולים להגיע לארץ. זה נכון שיש חוק וצריך לרשום ילדים, אבל מה לעשות שהקונסוליות לא ערוכות להתמודד עם העומס? שימצאו פתרון זמני כדי להקל".
מעבר לעומסים על הקונסוליות, הישראלים מוצאים את עצמם מתמודדים עם דרישות ביורוקרטיות מופרכות. נשים ישראליות שילדו בארה"ב ומבקשות לרשום את הילד כישראלי נדרשות להביא הוכחות לפרי בטנן: מי שבנה נולד אחרי -1 בינואר 2005 מחויבת להביא צילום של בדיקת האולטראסאונד מהשליש השלישי של ההריון או טביעות אצבע של הילד, וכן להציג אישור מבית החולים, מהרופא המיילד, ולהראות תעודת לידה ותעודת נישואים עם חותמת אפוסטיל. בכמה מהמקרים סיפרו הישראליות שהמרפאות שבהן ילדו לפני 15 שנה כבר הספיקו להיסגר - ואין עם מי לדבר.
ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "מאז שהוחלט כי הקונסוליות יטפלו בפניות הישראלים המבקשים להגיע לארץ בתקופת הקורונה, נציגויות ישראל מוצפות במאות ואלפי פניות ביום. למרות הכמות העצומה של הפניות, הנציגויות מטפלות בכל אחד מהפונים על מנת לסייע לאזרחי המדינה הנמצאים בחו"ל במקצועיות ובמהירות האפשרית ומקווים לטפל בהקדם בפניות הממתינות לטיפולנו".