כתב אישום מתוקן בתיק 4000 הוגש היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים בידי פרקליטות מיסוי וכלכלה. זאת בהתאם להנחיית השופטים - שקיבלו את בקשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' - והורו למחוק מכתב האישום את כל הביטויים המתייחסים ל"ראש הממשלה ומשפחתו", ולהתייחס לראש הממשלה בלבד.
כתב האישום המתוקן כולל פירוט של 315 אירועים קונקרטיים שכוללים דרישות מאתר וואלה להיטיב את הסיקור של נתניהו ובני משפחתו. לטענת הפרקליטות, מבין כ-230 דרישות, קיימות אינדיקציות למעורבותו של ראש הממשלה בכ-150 דרישות עבורו ועבור בני משפחתו.
לפי כתב האישום המתוקן, הפניות כוללות דרישות להטיב את הסיקור התקשורתי של נתניהו ובני משפחתו, להגדלת זמן החשיפה של ידיעות חיוביות או מחיקה, דרדור או שינוי כותרות של ידיעות שליליות על נתניהו או בני משפחתו, דרישות לסיקור שלילי של יריבים פוליטיים, דרישה למנוע שידור ראיון שנערך עם נתניהו וכיוצא בזה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
בנימין נתניהו שאול אלוביץ
בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'. כתב אישום מתוקן בתיק 4000
(צילום: אוראל כהן, חים צח , לע"מ)
הפרקליטות נדרשה לפרט בכתב האישום את ה"מתת" שנתניהו קיבל מאתר וואלה, וכך מובאות דוגמאות לבקשות של ראש הממשלה ורעייתו שרה להתערבות בפרסומים באתר סביב סיקורן של פרשות שבהן הם היו מעורבים: סיקור בדיקות שנעשו בקשר להוצאות הנאשם נתניהו ובני משפחתו במעון ראש הממשלה; תלונות של עובדי מעון ראש הממשלה כלפי שרה נתניהו ותביעות שהוגשו על ידי עובדי המעון; חקירות פליליות נגד הנאשם נתניהו או רעייתו; ומעורבות הנאשם נתניהו בפרשת רכש הצוללות מגרמניה.
מכתב האישום המתוקן עולה עוד כי חלק מהבקשות של ראש הממשלה נגעו לפרסומים נגד יריביו. כך למשל היו דרישות בעניין העלאת פרסומים בנוגע לתמיכת נפתלי בנט בציפי לבני ושלי יחימוביץ' - דרישה שהועברה באמצעות זאב רובינשטיין לשאול אלוביץ'.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ח"כ בנט. לפי האישום, נתניהו דרש להעלות פרסומים על תמיכתו בלבני ויחימוביץ'
(צילום: מוטי קמחי)
נתניהו היה מעורב גם בדרישה להעלות כתבה על עבודתה של גילת בנט, רעייתו של נפתלי בנט, במסעדה לא כשרה. כמו כן צוין כי נתניהו היה מעורב בדרישה להעלות פרסום על השתתפות אביו של בנט בהפגנות נגד יצחק רבין.
ביוני 2015 נתניהו היה מעורב בדרישה לפרסום גינוי לסרטון שפרסם אסף הראל. בינואר 2016 דרש נתניהו לפרסם סקר מנדטים שלפיו הליכוד שומר על כוחו, כחלון מתרסק ולפיד מתחזק, אך אלוביץ' סירב כדי לא להרגיז את כחלון, שכיהן כשר האוצר באותה תקופה.
דרישות אחרות נגעו לפרסומים על עבודתו של נתניהו כראש ממשלה, שכללו בקשות להבליט פרסומים חיוביים ולהסתיר כתבות ביקורתיות. הדרישות כללו פרסום נאומו של נתניהו במעמד חתימה על הסכמי גג בבאר שבע, ולפרסם מאמר על הטיפול המוצלח של נתניהו במשבר עבודות הרכבת.
5 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל סגר חג המולד קורונה
קנצלרית גרמניה מרקל. הכתבה דורדרה עד להסרתה המלאה
(צילום: AP)
לפי כתב האישום המתוקן, בפברואר 2016 הועברה דרישה להסרת כתבה הנוגעת לביקורת שהושמעה בגרמניה שלפיה הנאשם נתניהו עיוות את דברי הקנצלרית אנגלה מרקל. הכתבה דורדרה עד להסרתה המלאה במעורבות בני הזוג אלוביץ'- אך כתב האישום לא מפרט את מעורבותו של נתניהו.
במאי 2016 נתניהו היה מעורב דרישה לפרסום כתבה על הכללתו ברשימת עשרת הגברים הנערצים בארה"ב, ולאחר שהדרישה לא נענתה - חודשיים לאחר מכן הועברה דרישה נוספת מדובר המשפחה דאז ניר חפץ לשאול אלוביץ' - והפעם נענתה.

דרישה של נתניהו הבן

ביוני 2016 דרש יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, לשפר את סיקור הסכם הפיוס עם טורקיה. הדרישה הועברה מנתניהו הבן באמצעות חפץ לנאשם אלוביץ'. באוגוסט 2016 הגיעה דרישה מסביבת נתניהו להסרת פרסום שנוגע לכעס של משפחות שכולות על כך שהוא מונע ועדת חקירה בעניין מבצע צוק איתן.
נתניהו, כך נטען, היה מעורב בכמה דרישות לפרסום נגד העיתונאי רביב דרוקר: בדרישה לפרסום כתבה על חשיפת העיתונאי אראל סג"ל ביחס לדרוקר, פרסום סקר שלפיו מרבית הציבור מאמין לנאשם נתניהו ולא לעיתונאי רביב דרוקר, והצנעת מאמר דעה שלפיו המלחמה של הנאשם נתניהו בתקשורת אינה משרתת את בוחריו.
הפרקליטות נדרשה לפרט את סוגי הבקשות של נתניהו עצמו אל הזוג אלוביץ', בניגוד לעמדתה - שטענה שאין צורך לפרט כל מקרה ומקרה מאחר שמדובר ב"שיטה" ו-"היענות חריגה" לבקשות נתניהו ומשפחתו.
כעת ארבעת הנאשמים - נתניהו, הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס - אמורים להגיש את המענה לכתב האישום ב-11 בינואר. הדיון עצמו יתקיים יומיים לאחר מכן, ב-13 בינואר, בנוכחות הנאשמים.
5 צפייה בגלריה
עיקרי האישום תיק 4000
עיקרי האישום תיק 4000
(צילום: אוהד צויגנברג, אוראל כהן)
נזכיר כי בהחלטה שניתנה לפני כשבועיים, כתבו שלושת שופטי ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן, עודד שחם ומשה בר-עם, כי "יש לעשות הפרדה בכתב האישום בין נאשם 1 (נתניהו, י.פ) לבין בני משפחתו, שאינם נאשמים, הן בפירוט הדרישות המיוחסות לכל אחד מהם, והן בפירוט ה'מתן' שניתן, על פי הנטען, לכל אחד מהם. ככל שטענת המאשימה, בסעיפים השונים של כתב האישום, היא כי דרישות של בני המשפחה וקבלת טובות הנאה על ידיהם נעשו בידיעת הנאשם, עליה לציין זאת במפורש בכתב האישום".
הנחיה דומה ניתנה גם בנוגע לזוג אלוביץ' - בית המשפט הורה לפרט את טובות ההנאה שהתקבלו במסגרת היחסים בין הזוג לבין נתניהו ומשפחתו ולמחוק ביטויים 'כלליים'.
5 צפייה בגלריה
רבקה פרידמן-פלדמן משה בר-עם עודד שחם שופטים הרכב בנימין נתניהו בית משפט מחוזי ירושלים
רבקה פרידמן-פלדמן משה בר-עם עודד שחם שופטים הרכב בנימין נתניהו בית משפט מחוזי ירושלים
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
שופטי ההרכב כתבו: "על המאשימה למסור פירוט של טובות ההנאה שעל פי הנטען ניתנו ונלקחו כשוחד ופירוט הזמנים, ככל שהללו ידועים. כן יש לפרט, ככל שהדבר ידוע למאשימה, באמצעות מי פעלו הצדדים. בתוך כך, אין מקום להכללות והיעדר פירוט תחת ביטויים כ'בין היתר'; 'לרבות'; 'דרישות משמעותיות'; 'פרשות שונות'; 'עובדים אחרים ללא פירוט; 'גורמים שונים' ללא פירוט, 'גורמים מטעמו ללא פירוט, וכיו"ב".
מלבד הבקשות בנוגע לתיקון כתב האישום, קיימות עוד כמה סוגיות בנוגע לחומרי החקירה הנמצאות במחלוקת.
הפרקליטות צריכה להעביר לסנגורי נתניהו את אישורי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתיחת החקירות בתיקים 1000 ,2000 ו- 4000 בתוך שבעה ימים. כמו כן, הזוג אלוביץ' הגיש לבית המשפט העליון ערר על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה את בקשותיהם לקבל חומרי חקירה, מאחר שהם אינם רלוונטיים.
מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "התפוצץ הבלון של תיק 4000. הפרלקיטות בקושי הצליחה למצוא 10 פניות תקשורתיות של רה״מ לוואלה ב-4 שנים, ממוצע של פנייה אחת בחצי שנה, בשעה שבתקופה זו נכתבו על רה״מ בוואלה כ-10,000 כתבות".
"זה חלקיק מזערי ממספר הפניות של פוליטיקאים אחרים למו״לים, עורכים וכתבים. כל שאר הפניות התקשורתיות שהפרקליטות מציינת הן פניות שגרתיות מטעם הדוברות, כגון דיברור נאומו של רה״מ בקונגרס נגד הגרעין האיראני או דברור ביקוריו המדיניים ביפן".
"באופן אבסורדי הפרלקיטות מגדירה פעולות דוברות שגרתיות אלה כפעולות פליליות. נחשף הבלוף והתברר שלא היו פניות חריגות מצד רה״מ ולא הייתה היענות חריגה מטעם וואלה".
"מעניין לראות כמה פעמים פנו היועמ״ש והפרקליטות לכתבי משפט מסויימים, עורכים ומו״לים ב-4 השנים האחרונות. ושיא האבסורד - בשום מקום בעולם לא הוגש כתב אישום נגד איש ציבור בגלל סיקור תקשורתי. זה מה שקורה כשמנסים בכל דרך לתפור תיק לראש ממשלה חזק מהימין".