2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה זונה זונות
אילוסטרציה זונה זונות
יוכלו לצאת לדרך חדשה
(צילום: גיל נחושתן)
נשים עם רישום פלילי שנחלצו ממעגל הזנות יוכלו לבקש חנינה. יוזמה חדשה של שדולת הנשים והארגונים "אחותי" ו"ארגמן" תאפשר לנשים שהצליחו להימלט ממעגל הזנות, אך הרישום הפלילי שעומד לחובתן עומד בדרכן, למחוק את עברן ולזכות בעתיד טוב יותר.
אותן נשים יוכלו להגיש בקשה לחנינה מבית הנשיא וממשרד המשפטים - שפרסמו קול קורא בנושא בעקבות פניית השדולה לבית הנשיא שנעשתה בשיתוף ארגוני שורדות זנות "ארגמן" ו"אחותי".
"יש חוסר ניכר במעני השיקום לנשים בזנות", כתבו בשדולת הנשים לבית הנשיא ביולי האחרון, "אנחנו מאמינות שתהליך שיקומי שבמסגרתו מוצע מחיקת רישום פלילי לנשים בזנות, לצד הגדלת סל המענים הגמיש, יהיה צעד חשוב במסגרת תהליך בניית אמון מול המערכת - ואף יהווה תמריץ בעבור חלק מהנשים לפנות למסגרות השיקומיות".
בשדולה התייחסו בין היתר למכשולים שבהם נתקלות הנשים הללו, שמתקשות למשל למצוא את עצמן במעגל התעסוקה בשל עברן ורישומן הפלילי. רבות מהן חוות תסכול רב מהמצב הקיים, לאור העובדה שאין חוק האוסר על זנות - שאליה הן פנו בייאוש כמפלט אחרון - אולם הן הורשעו בסעיפים שונים.
2 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
יוזמת החנינה לבית הנשיא. ראובן (רובי) ריבלין
(צילום: חיים הורנשטיין )
בעקבות הפנייה, ולאחר תהליך ממושך של כל הארגונים הנוגעים בדבר, פרסמו בית הנשיא ומשרד המשפטים את הקול הקורא שלפיו כל שורדת זנות שהורשעה בבית המשפט, ויש לה תיק פלילי, תוכל להגיש בקשת חנינה משני הגופים הללו - "לשם הסרת חסמים ליציאה ממעגל הזנות ומתן אפשרות להשתלבות בעולם התעסוקה", לשון המכתב.
מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, עו"ד דנה מיטב, מסרה בעקבות הדברים: "המדינה מכירה עכשיו במורכבות שבה מצויות נפגעות מעגל הזנות, שיש להקל עמן, להסיר מהן את הקלון הציבורי ולעודד אותן לפנות לסיוע. משברים כלכליים מובילים לכניסת נשים חדשות לעולם הזנות והמין, עם הידרדרותן למעגל העוני. נקיטה בצעד כה חשוב מצד בית הנשיא יסייע להימנע מן הסכנות המצויות בעולם הזנות ומהיקלעות למעגל זוועות שקשה מאד לצאת ממנו".
ד"ר נילי גורין מתנועת אחותי אמרה כי " אנו מברכות על הצעד הזה אך מדובר רק בהתחלה, שכן למאות נשים יש רישומים במשטרה שגם אותם יש לבטל. אנחנו נמשיך במאבק למחיקת כלל הרישומים הפליליים ולקדום זכויותיהן של עובדות המין ושורדות הזנות".
גל אמת, ששרדה בעצמה את עולם הזנות ופעילה חברתית ב"ארגמן", הסבירה על חשיבות המהלך: "משמעות היוזמה הזו לא קשורה רק בהיבט השיקומי, אלא זה צעד שנשים מכלל האוכלוסייה הזו ראויות לו. מרבית התיקים של נשים שורדות זנות כוללים עבירות רכוש קטנות, התערטלות בציבור, הפרעה לסדר ושידול. מדובר בעבירות פליליות שאם מסתכלים עליהן בהקשר רחב יותר, מבינים שאלו נשים שנמצאות במצב שלא מאפשר להן דברים אחרים.
"הורדת התיק הפלילי תאפשר להן לקבל עבודה, לפנות ללימודים אקדמיים, לעשות ביטוחים, לקבל דירות ועוד הרבה דברים שלא ניתן לעשות כיום עם תיק פלילי", הוסיפה.
אף שלאמת אין רישום פלילי, היא חוותה התמודדות עם חיים בעוני ובשולי החברה. "זה לכשעצמו מספיק, אז אני יכולה רק לדמיין איך אלו שכן מחזיקות בתיקים פליליים מתקשות להתמודד עם המציאות הזאת", היא הוסיפה, "כשמסירים מעלייך את המכשול הזה, את יכולה להמשיך בחיים שלך וללכת בדרך אחרת. הצעד הזה מעניק בעצם את הבחירה לקחת את החיים שלך למקום שאת רוצה".