משטרת יוון עצרה סורי בן 27, ששהה יחד עם אשתו וילדיו במחנה פליטים באתונה, בחשד שמדובר בפעיל של דאעש. הרשויות חושדות שהוא לקח חלק בכמה מההוצאות המחרידות להורג שביצע ארגון הטרור, בתקופה שבה שלט על שטחים נרחבים בסוריה ובעיראק.
לפי המשטרה היוונית, ה"פליט" הגיע למדינה במרץ 2018, ונעצר הבוקר (ה') בעקבות קטטה שפרצה אתמול במחנה הפליטים. הרשויות ציינו כי נתפסו ברשותו "תיעודים דיגיטליים" של מעשי הזוועה שלו, שאותם בוחנים כעת החוקרים.
3 צפייה בגלריה
מחנה פליטים ב אי לסבוב יוון
מחנה פליטים ב אי לסבוב יוון
מחנה פליטים באי לסבוב, יוון. צפיפות והצתות
(צילום: AP)
"החשוד מואשם בחברות בארגון טרור והשתתפות במעשי טרור, כולל מספר מעשי רצח מכוונים", מסרה המשטרה, שציינה כי מעצרים מסוג זה של מבקשי מקלט הינם נדירים. שמו של החשוד לא נחשף, וכך גם לא מיקומם או הזמנים שבהם בוצעו לפי החשד מעשי הרצח. הוא יובא בהמשך לדיון בעניינו בפני שופט.
יוון, נזכיר, מהווה את אחד מנתיבי ההגירה המרכזיים לאירופה מהמזרח התיכון ומאפריקה. במקביל להודעה היום על מעצרו של הפליט החשוד כמחבל דאעש, הממשלה באתונה הבטיחה היום לבנות מתקני קליטה חדשים למהגרים ומבקשי מקלט ולקצר את משך השהות של מהגרים הנקלטים באיים היווניים, שם המחנות צפופים ביותר והתושבים המקומיים מתנגדים לנוכחות המהגרים. המתיחות באיים התפרצה לפני כחודשיים, כאשר מהגרים הציתו את המחנה הגדול ביותר באי לסבוס, שנשרף כליל.
3 צפייה בגלריה
מחנה פליטים ב אי לסבוב יוון
מחנה פליטים ב אי לסבוב יוון
צניחה של 90% בשטף המהגרים, בגלל הקורונה והגברת האכיפה בים
(צילום: AP)
לפי הרשויות היווניות, השנה חלה צניחה דרמטית במספר המהגרים המגיעים לשטחה. במשרד ההגירה מציינים כי מספר הנקלטים בין מאי לספטמבר צנח ב-90% לעומת המספר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. השנה הגיעו ליוון בתקופה זו 4,345 מהגרים או מבקשי מקלט, לעומת 44,348 באותם חודשים בשנה שעברה.
לצניחה הזו, לפי היוונים, תרמו המגבלות שהוטלו ברחבי העולם עקב מגפת הקורונה, אך היא נובעת גם מהרחבת הפעילות האקטיבית שלהם לחסימת דרכי הגישה של המהגרים, בין היתר בים האגאי. ראש הממשלה היווני קיריאקוס מיצוטאקיס הגדיר את קטיעת "שטף המהגרים" כיעד מרכזי.
3 צפייה בגלריה
 קטינים ב מחנה פליטים ב אתונה יוון ארכיון 2016
 קטינים ב מחנה פליטים ב אתונה יוון ארכיון 2016
שבועות בתא המעצר, בגלל שאין הורים. דו"ח אירופי נגד יחסה של יוון למהגרים
(צילום: AP)
במקביל, היום פורסם דו"ח חמור של המרכז "הארגון האירופי למניעת עינויים" על יחסן של הרשויות היווניות למהגרים ולפליטים. בדו"ח נטען כי התנאים שעמם מתמודדים הפליטים "אינם אנושיים" ו"משפילים". מחברי הדו"ח ביססו אותו על ביקור שלהם ביוון במרץ, בתקופה שבה אתונה חסמה את גבולותיה עם טורקיה כדי למנוע כניסת מהגרים ממנה, אחרי שנשיאה רג'פ טאיפ ארדואן הודיע כי יאפשר לפליטים בשטחו לזרום לאירופה.
בדו"ח נמתחה ביקורת גם על נוהל שבמסגרתו נערים וילדים שמגיעים ליוון ללא הוריהם או אחראי מבוגר ונלקחים למעצר. לפי סוכנות הידיעות AP, מאות קטינים הוכנסו כך לתאי מעצר משטרתיים וצפופים, ושהו בהם לעתים שבועות ארוכים.
שר ההגירה היווני נוטיס מיטאראצ'י הודיע היום כי הממשלה תפסיק את הנוהל הזה. דובר הממשלה היוונית, סטליובס פטסאס, נשאל על הטענות הנוספות בדו"ח ומסר כי התנאים במחנות המהגרים מאז הביקור שערכו מנסחי הדו"ח השתפרו משמעותית. הוא הזכיר את הירידה החדה במספר המהגרים החדשים, ואמר שאלפים מועברים כעת מהאיים היווניים ליבשה. "הוכחנו שאנחנו יכולים לפעול, למרות לחץ רב, ביעילות רבה יותר", הוא מסר. "וזה מה שנמשיך לעשות".