4 צפייה בגלריה
אליעזר גולדברג קובי שבתאי
אליעזר גולדברג קובי שבתאי
ניצב שבתאי והשופט בדימוס גולדברג
(צילום: דניאל אליסטר)
השופט בדימוס אליעזר גולדברג, ראש הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, הביע הסתייגות ממינויו של ניצב קובי שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. במקביל להחלטת הוועדה לאשר את מינויו של שבתאי, ציין השופט גולדברג במכתבו לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כי "סבורני כי בנסיבות האמורות לא ניתן לומר קטגורית כי לא נמצא פגם בטוהר מידותיו של המועמד".
במכתב הנימוקים שבגינם הוחלט לאשר את שבתאי למפכ"ל הבא של המשטרה, התברר כי הוועדה בדקה שתי סוגיות: הראשונה - החזרתו של עוזרו ויד ימינו של שבתאי למשטרה למרות שהוגש נגדו כתב אישום בגין מעשה מגונה. שבתאי, כותב השופט גולדברג, הסביר כי "עמדתו בדבר החזרת מי שנחשד בעבירה נבעה מתוך הכרות הנסיבות המקלות של המקרה".
4 צפייה בגלריה
הפרוטוקול
הפרוטוקול
"השוטרת הונחתה לעשות כן על ידי המועמד". הנימוקים של השופט בדימוס גולדברג בפרוטוקול הוועדה
בעניין הוצאת המידע ממערכות המשטרה שהועבר לידי גורם אזרחי, כתבו חברי הוועדה כי "מידת חומרתה עולה על יתר התגובות שהגיעו לוועדה, נוגעת למידע שנתן שבתאי, על פי הנטען, לניצב משטרה בדימוס מתוך מידע שבמערכת 'עין הנץ' של המשטרה – על אף שהדבר אסור על פי נוהלי המשטרה".
חברי הוועדה ציינו כי המידע שהשוטרת שהעבירה לניצב בדימוס גבי גל, בהוראתו של שבתאי, כלל גם פרטים על כלי רכב שהועברו לקו הירוק. לפי הוועדה, מדובר ב"מידע שגבי גל היה מעוניין בו בהיותו בכיר בחברה המחזיקה בבעלותה צי רכב גדול".
4 צפייה בגלריה
הפרוטוקול
הפרוטוקול
מתוך הפרוטוקול: הנימוקים של השופט בדימוס גולדברג
הנושא נחקר כזכור במח"ש והועבר לבדיקה של קצין בודק בדרגת ניצב. וכך כותבים חברי הוועדה: "בבירור זה אמר המועמד כי בשום שלב לא נתן אישור חופשי להשתמש במערכת המשטרתית. ייתכן שנתן אישור לסייע לניצב בדימוס כפי שנתן אישור לאיתורן ולפוינטר ולכל מי שהחזיק צי רכב.
"כן הוסיף שלא נתן בשום שלב אישור נקודתית לסייע לשום גורם בהוצאת מידע מהמערכות המשטרתיות ובכלל זה לגבי הניצב בדימוס". שבתאי אף הציע לחברי הוועדה לעבור בדיקת פוליגרף כדי לסתור את עדותה של השוטרת.
המפכ"ל המיועד שבתאי
(צילום: עידו ארז)

בנוגע לקצין הבודק קבע השופט גולדברג: "יצוין כי ממלא מקום סגן המפכ"ל דאז (אלון לבבי. א"ס), שעליו היה לברר את הנטען נגד שבתאי, פגש את שבתאי ואת מחליפו וקיבל את גרסאותיהם, ואלם הוא לא פגש בשוטרת". בסיום קבע כאמור השופט גולדברג בהתייחסו לניצב שבתאי: "סבורני כי בנסיבות האמורות לא ניתן לומר קטגורית כי לא נמצא פגם בטוהר מידותיו של המועמד".
מנגד, שלושת חברי הוועדה האחרים (נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, טליה איינהורן ומשה טרי) קבעו: "דעתנו שלא נפל שום פגם במעשיו של המועמד והוא גם עבר בהצלחה בדיקת פוליגרף שעסקה בין היתר בהעברת מידע שלא כדין לגורמים בלתי מורשים".
בהודעת הוועדה בנוגע לאישור מינויו של שבתאי צוין: "החלטת הוועדה שהתקבלה ברוב קולות היא כי אין פגם בטוהר המידות של המועמד, ולא בטוהר המידות שבשיקולי השר לביטחון הפנים למנותו". חברי הוועדה ציינו כי הם דנו בהתנגדויות שהעביר עו"ד פיני פישלר בנוגע למינוי שבתאי. פישלר, בניגוד לעבר אגב, לא זומן להעיד בפני חברי הוועדה.
4 צפייה בגלריה
אוחנה וניצב שבתאי
אוחנה וניצב שבתאי
ניצב שבתאי לצד השר אוחנה
שבתאי (56), נשוי ואב לשלושה, מכהן כיום כמפקד משמר הגבול. הוא התגייס למשטרה לפני כ-30 שנה לתפקיד לוחם בימ"מ. מאז שירת בשורת תפקידים ובהם מפקד תחנה, ומפקד של שני מרחבים. ב-1995 הוענק לו עיטור המופת של המשטרה וב-2004 עיטור האומץ על פעולותיו המבצעיות. הוא בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.
השר לביטחון הפנים אוחנה הודיע לפני שבועיים על בחירתו בשבתאי על פני שני המועמדים האחרים - ניצב בדימוס יורם הלוי ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד. "ניצב שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל ניסיון עשיר ועטור צל"שים. הוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה", אמר עליו אוחנה.
במקביל אישרה הוועדה המייעצת למינויים את מינויה של גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שירות בתי הסוהר. הוועדה הגיעה להחלטה כי אין פגם בטוהר המידות של פרי, ולא בטוהר המידות שבשיקולי השר לביטחון הפנים למנותה. החלטה זו התקבלה פה אחד. המינויים של שבתאי ופרי יועברו לאישור סופי בממשלה.