דני לימור על סערת השכל והשוטרת בריאיון ל-ynet
(צילום: נדב אבס)

דני לימור, איש המוסד שפיקד על מבצע להעלאת יהודי אתיופיה, התייחס הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet לאמירתו של תא"ל במיל' אמיר השכל לפני כחודש וחצי נגד שוטרת ממוצא אתיופי, שתיעודה הופץ אתמול, ואמר: "התגובה הראשונית שלי הייתה 'גועל נפש', אבל אני לא רוצה להיות שותף לאיזשהו עליהום על הבחור, הוא גם התנצל".
1 צפייה בגלריה
אמיר השכל פונה לשוטרת ממוצא אתיופי
אמיר השכל פונה לשוטרת ממוצא אתיופי
התקרית בסוף אוגוסט, מתוך התיעוד
לפי התיעוד, ב-20 באוגוסט השכל צולם במהלך פינוי שלו ושל פעילים נוספים מאזור מתחם בלפור, לקראת הפגנת תמיכה בנתניהו, "כשהוא פונה לשוטרת ממוצא אתיופי ואומר לה: "את לא מתביישת? אני הבאתי את ההורים שלך, אנחנו הבאנו את ההורים שלך".
לאחר שהופץ התיעוד אמר השכל בתגובה מטעמו ומתנועת המחאה "אין מצב" כי "הניסיון לייחס לי אמירה גזענית הוא חסר כל בסיס, אך אם יש מי שנפגע אני מצטער". עם זאת, האמירה גררה ביקורת רחבה בקרב נבחרי ציבור והציבור עצמו.
תיעוד אמירתו של השכל נגד השוטרת

"אני חושב שהוא לא יכול לטעות שזו הייתה פליטת פה, כי הוא חזר על זה פעמיים וזה כנראה 'יושב' לו בבטן", אמר לימור, "הטענה שלי כלפיו היא שהוא לא יכול להתיימר להוביל איזשהו מהלך ערכי – הפגנות נגד שחיתות – ולהגיד אמירה כזאת. זו אמירה שפוגעת בהרבה מאוד אנשים. גם מבחינה עניינית, מה פתאום הוא טוען שהוא הביא את ההורים שלה? הוא מכיר אותם? הם שכנים שלו? הוא לא יודע, וכנראה שהוא גם לא התעמק בהיסטוריה של יהודי אתיופיה.
"העלייה שלהם נשללה על ידי ישראל במשך 25 שנים, מ-1950 עד 1975, כאשר אז כבר אי היה אפשר להעלות מאתיופיה. כדי להגשים את חוק השבות, ישראל הייתה צריכה להיכנס למבצעים חשאיים בסודן. הוא היה חלק מאחד מהם. הרבה אנשים פעלו בנושא ומבחינתם זו זכות ענקית, השותפות במבצע כזה. כשאני רואה את השוטרת הזאת אני מלא גאווה, גאה בה ובהתנהגות שלה".
- זה אומר שאנשים שרואים עצמם כמי שעשו דברים גדולים במדינה מרגישים פטרונות "זה בדיוק העניין. אתה פועל בשליחות המדינה - אתה עושה חשבון? לא משנה אם אתה נלחם בחזית או מבצע פעילות בארץ אויב, אתה עושה את זה כי זו הדרך שבחרת בה, אתה לא מתחיל להתחשבן מה מגיע לי ומה לא מגיע.
"אמרתי בראיון אחר - מה היה קורה אם הוא היה פונה לערכאות ומגיע לבית משפט והשופטת היא יוצאת העדה האתיופית? ויש כאלה, לפחות שתיים", המשיך לימור, "ואם היא הייתה פוסקת נגדו, מה הוא היה אומר לה? 'כבוד השופטת איך את יכולה לעשות את זה, הבאתי את ההורים שלך?'. הוא לא הביא שום דבר, הוא היה שותף. אפילו במטוס שלו היה עוד צוות ולא שמעתי מאף אדם שהשתתף במבצע כלשהו והיה בסודן אומר אמירה כזאת".