בפעם הראשונה אחרי יותר מעשור נדרשים הרפובליקנים להסתגל למצב שבו הדמוקרטים שולטים גם בבית הלבן וגם בקונגרס. העידן שאחרי דונלד טראמפ מלווה בחוסר ודאות, קרבות פנימיים והיחלשות בכוחה של המפלגה הרפובליקנית.
הדמוקרטים כבר החזיקו ברוב בבית הנבחרים לפני הבחירות בנובמבר, אך מאז כבשו גם את הסנאט (בזכות המירוץ הכפול בג'ורג'יה) וגם את הבית הלבן. שורת ההפסדים גורמת תמיד לחילופי ההאשמות במפלגה שמאבדת את השלטון, אך הפעם המתיחות גדולה במיוחד - מכיוון שהרפובליקנים צריכים להחליט על הדרך שבה תצעד המפלגה בעידן פוסט-טראמפ.
טראמפ עוזב את הבית הלבן
(צילום: רויטרס )

10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו בפלורידה
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
דונלד טראמפ מחייך לתומכיו בדרך לאחוזתו ב פלורידה
(צילום: gettyimages)
בארבע השנים האחרונות ערכי המפלגה הרפובליקנית היו כרוכים במידה רבה ברצונותיו – ובגחמותיו – של טראמפ. מתנגדיו טוענים שהוא פגע במוסדות הדמוקרטיה וזנח את עקרונות המפלגה ומחויבותה למדיניות חוץ איתנה, משמעת פיסקלית ושמירה על שלטון החוק. טראמפ, כך לפי מתנגדיו, זנח את כל אלה לטובת פופוליזם בלתי עקבי. כעת המפלגה צריכה להחליט אם להמשיך בדרכו – כפי שרבים מתומכיו דורשים – או לחשב מסלול מחדש ולבחור בכיוון מתון וממלכתי יותר.
מושל מרילנד לארי הוגאן, אחד הבכירים הבודדים של המפלגה שגינה לעיתים קרובות את הטראמפיזם, ציטט את הנשיא הרפובליקני לשעבר רונלד רייגן ואמר שמדובר ברגע של הכרעה, ושהגיעה העת לבחור. "אנחנו חייבים להחליט אם אנחנו ממשיכים בדרך למטה, בכיוון של דונלד טראמפ, או מוכנים לחזור לשורשים שלנו", אמר הוגאן, שעשוי להתמודד במירוץ על הנהגת המפלגה בבחירות ב-2024. "למפלגה יהיה עדיף להתנער מהמורשת של דונלד טראמפ, אבל אני לא חושב שיש סיכוי שהוא ייעלם לחלוטין", ציין מושל מרילנד.
10 צפייה בגלריה
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
דונלד ו מלניה טראמפ נוחתים ב פלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
הזוג טראמפ נוחת בפלורידה אחרי עזיבת הבית הלבן
(צילום: AP)
הבחירה אם "להמשיך הלאה" תלויה במידה רבים בצעדים הבאים של בכירי המפלגה, בהם הסנאטור טד קרוז. בשבועות האחרונים קידם קרוז ללא הרף את טענותיו חסרות הבסיס של טראמפ על גניבת הבחירות, שבסופו של דבר הובילו להסתערות של תומכיו על הקפיטול. למרות שהמאבק המשפטי נכשל המוני מצביעים רפובליקנים עדיין מאמינים שהבחירות נגנבו מהם. קרוז הכיר אתמול בניצחונו של ביידן, אך סירב לומר שמדובר בניצחון לגיטימי. "הוא זכה בבחירות. הוא הנשיא. הייתי בהשבעה שלו", אמר קרוז על ביידן. קרוז הוסיף שטראמפ יישאר חלק מרכזי מהשיח הפוליטי, אך הדגיש שהמפלגה הרפובליקנית צריכה לזנוח רטוריקה מעוררת מחלוקת שגרמה לאי נוחות בקרב חלק מהמצביעים – במיוחד בקרב נשים.
"בוודאי שהנשיא טראמפ ימשיך להביע את דעותיו ועדיין תהיה להן השפעה אמיתית", אמר קרוז, שכמו הוגאן רואה את עצמו כמועמד פוטנציאלי בבחירות 2024. הסנאטור מטקסס ציין שהמפלגה הרפובליקנית "צריכה לעשות עבודה טובה יותר" כדי לחדור ללבם של האמריקנים ולשכנע אותם בצדקת הדרך שלה. הוא אמר שבסופו של דבר אמריקה רוצה "מדיניות שעובדת" ומוכיחה את עצמה.
10 צפייה בגלריה
להמשיך בדרכו של טראמפ - אבל לשנות את הרטוריקה. טד קרוז
להמשיך בדרכו של טראמפ - אבל לשנות את הרטוריקה. טד קרוז
להמשיך בדרכו של טראמפ - אבל לשנות את הרטוריקה. טד קרוז
10 צפייה בגלריה
לארי הוגאן ה מושל ה רפובליקני של מרילנד
לארי הוגאן ה מושל ה רפובליקני של מרילנד
המושל לארי הוגאן, אחד המתנגדים הבולטים לטראמפ במפלגה הרפובליקנית
(צילום: MCT)
10 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מיץ' מקונל. אותת שיתמוך בהרשעת טראמפ בסנאט
(צילום: רויטרס)
מאז המהומות בקפיטול כמה בכירים רפובליקנים – אמנם לא רבים, אך בעלי השפעה – החלו להתנער מטראמפ ולהתבטא נגדו בצורה חריפה יותר. ערב השבעת ביידן מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, עד לאחרונה אחד מנאמני טראמפ, הצהיר שתומכיו שפרצו לקונגרס "הואכלו בשקרים". מקונל אותת שיצביע בעד הרשעת טראמפ בסנאט. מייק פנס, סגנו של הנשיא שנחשב לאחד מנאמניו - והותקף על ידו אחרי שלא סיכל את אישור הצבעות האלקטורים בקונגרס – לא הגיע לטקס הפרידה ממנו אלא להשבעת ביידן. עד מהומות הקפיטול נחשב גם פנס כמועמד אפשרי בבחירות 2024.
נאמניו של טראמפ בכמה מדינות - בהן מישיגן, וויומינג ופנסילבניה, זעמו על 10 המחוקקים הרפובליקנים שהצביעו בשבוע שעבר בעד הדחת טראמפ בבית הנבחרים. פיט מאייר, אחד המחוקקים הרפובליקנים שתמכו בהליך ההדחה המזורז - שנפתח בעקבות מהומות הקפיטול - סיפר שהוא קנה שכפ"ץ אחרי שספג איומים מתומכי הנשיא היוצא.
10 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
מקבלים את פני הנשיא ה-45 עם הגעתו לפלורידה
(צילום: AP)
במונטנה יו"ר המפלגה הרפובליקנית פרנק אית'ורן העלה השבוע אפשרות של פרישה מהמפלגה, ומתח ביקורת על ליז צ'ייני - מחוקקת נוספת שתמכה בהליך ההדחה של טראמפ. אית'ורן הבטיח שימשיך לשמור אמונים לטראמפ. "הוועידה הרפובליקנית הלאומית רואה את הנשיא טראמפ כמנהיג המפלגה שלנו בעתיד. המפלגה במונטנה מסכימה איתה", אמר והוסיף שטראמפ "מייצג עקרונות נצחיים" שמונטנה והמפלגה הרפובליקנית תומכים בהם.
טראמפ עזב את הבית הלבן עם 34% תמיכה – שיעור התמיכה הנמוך ביותר במהלך כהונתו. עם זאת לפי סקר "גאלופ" רוב מוחץ מהרפובליקנים – 82% - מרוצים מתפקודו כנשיא. למרות שבמפלגה יש מי שמנסה להמשיך הלאה, הפופולריות של טראמפ והשמירה על ה"בייס" שלו מבטיחות שהוא יישאר דמות בעלת השפעה פוליטית.
10 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
"טראמפ ניצח!". רבים עדיין מאמינים שהבחירות נגנבו ממנו
(צילום: AP)
על אף האתגרים הרבים שעומדים בפני המפלגה לא מן הנמנע שבבחירות האמצע בשנה הבאה היא תצליח לכבוש מחדש את אחד מבתי הקונגרס, אם לא את שניהם. מאז בחירות האמצע ב-2006 המפלגה ששולטת בבית הלבן איבדה בממוצע 37 מקומות בבית הנבחרים. כרגע הדמוקרטים מחזיקים ברוב של 10 מושבים בבית הנבחרים. בסנאט יש שוויון בין הרפובליקנים לדמוקרטים, כשהקול המכריע הוא של סגנית הנשיא קמלה האריס.

"הרבה אנשים ששתקו 4 שנים מתחילים לדבר"

הוגאן, מושל מרילנד, אמר שייתכן שמפלגתו נמצאת באחת מנקודות השפל הגדולות ביותר שלה אי פעם. הוא הזכיר שרייגן כבש את הבית הלבן שש שנים בלבד אחרי שריצ'רד ניקסון נאלץ להתפטר בעקבות פרשת "ווטרגייט" – הנשיא האמריקני היחיד שהתפטר עד כה. הוגאן אמר שאין ספק שלטראמפ יש עדיין תמיכה חזקה ב"בייס" הרפובליקני, "אך יש הרבה מאוד אנשים שפחדו לדבר במשך ארבע שנים – בניגוד אליי – ועכשיו מתחילים להשמיע את קולם".
10 צפייה בגלריה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
תומכיו של דונלד טראמפ ב פלורידה
שמר על הבייס. תומך טראמפ, אתמול בפלורידה
(צילום: AFP)
בעקבות המחלוקות בין תומכי טראמפ לראשי המפלגה, בבחירות האמצע לקונגרס בשנה הבאה עשויים להתמודד מועמדים בעלי נטייה ימנית מובהקת ואף קיצונית - מה שעלול לחבל בסיכויי המפלגה במירוצים שאותם היא אמורה לנצח. עוד קודם הרפובליקנים בסנאט, כולל מקונל, יידרשו להכריע בשאלת ההדחה של טראמפ. "אני מקווה שהרפובליקנים לא ישתתפו במתקפה הקטנונית והנקמנית האחרונה נגד הנשיא טראמפ", אמר קרוז. "אנחנו פשוט צריכים להמשיך הלאה".
הסיכויים של אישור הליך ההדחה בסנאט נמוכים, מכיוון ששם דרושה תמיכתם של שני שלישים מהסנאטורים. מכיוון שטראמפ כבר עזב את התפקיד ההדחה ממילא אינה על הפרק, אך אם הדמוקרטים ישיגו במפתיע בסנאט רוב מספיק להרשעת טראמפ לא תהיה לכך משמעות סמלית בלבד: הרשעה של טראמפ בסנאט תאפשר לסנאטורים להצביע גם על החלטה נפרדת שתקבע כי לא יוכל להחזיק שוב בתפקיד ציבורי, ולאישור מהלך שכזה יידרש רוב רגיל בלבד, ולא רוב של שני שלישים. סגנית הנשיא הדמוקרטית האריס, שבהינתן השוויון 50-50 בין המפלגות בסנאט תהיה בעלת הקול המכריע, תוכל להטות את הכף נגד טראמפ, וצעד כזה ימנע ממנו להתמודד שוב על הנשיאות ב-2024 – התמודדות שטראמפ אותת שהוא שוקל ברצינות. החלטה שכזו, מן הסתם, תעורר את זעמם של תומכי טראמפ.

טראמפ בנאום הפרידה: "נחזור בצורה כלשהי"

מקורביו של טראמפ מאמינים שהוא ישמור בזמן הקרוב על פרופיל נמוך, ויתמקד במשפט ההדחה נגדו בסנאט. לאחר מכן הוא צפוי לחזור לאור הזרקורים, להתראיין לכמה כלי תקשורת ולמצוא "בית חדש" ברשת חברתית כלשהי - אחרי השעייתו מטוויטר. הוא צפוי להישאר מעורב פוליטית – ועשוי "לנקום" ברפובליקנים שאכזבו אותו בימיו האחרונים בתפקיד, ולתמוך ביריבים שלהם בפריימריז במפלגה. כמה מקורבים מאמינים שטראמפ אף עשוי לשקול לרוץ לנשיאות כמועמד של מפלגה שלישית – מה שיהיה מכה קשה למפלגה הרפובליקנית השסועה.
בנאום הפרידה שלו, אחרי שיצא מהבית הלבן בפעם האחרונה, אמר טראמפ משפט שמעיד על כך שהוא לא מתכוון להיעלם מהזירה הציבורית. "אנחנו נחזור בצורה כלשהי", הצהיר הנשיא ה-45 של ארה"ב. וול סטריט ג'ורנל פרסם השבוע שטראמפ דן עם מקורביו בהקמת מפלגה חדשה.