משפחות הקשישים שנמצאים בקבוצת סיכון נמצאות בדילמה קשה בתקופת הקורונה. בתי האבות עלולים להוות מוקד התפרצות של המגפה, ומדיניות הביקורים בהם מגבילה מאוד את היכולת להיפגש ולשמור על קשר, שגם הוא חשוב מאוד לבני המשפחה. אבל גם היכולת לקבל עזרה בטיפול בבית נפגעה עקב המחסור בעובדים זרים, והמשפחות נשארות ללא מענה.
2 צפייה בגלריה
זיווה קליין ואמה
זיווה קליין ואמה
"לא יודעת מה לעשות". זיווה קליין ואמה
(צילום: יריב כץ)
"אמא שלי סובלת מסוכרת קשה, היא בקושי רואה, סובלת מחוסר שיווי משקל ומלחץ דם גבוה. הייתה לה מטפלת שעזבה אותנו ומאז אני לא מוצאת מישהי חדשה", אומרת בתסכול זיוה קליין מחולון, שמתקשה למצוא מטפלת סיעודית עבור אמה בת ה-83. "אני נואשת. בכל מקרה לא הייתי רוצה להוציא אותה מהבית, אבל במצב הקיים עם הקורונה, זו בכלל לא אופציה. אני לא יודעת מה לעשות".
"אנחנו נמצאים במחסור של כ-15 אלף מטפלים זרים", מתאר יריב שוריאן, יו"ר עמותת אחיעוז המייצגת את הלשכות הפרטיות למטפלים זרים בענף הסיעוד. "אנחנו מצויים כיום בפני שוקת שבורה ולא מסוגלים לסייע למשפחות של חולים סיעודיים. לאורך כל תקופת משבר הקורונה אנו עדים למצב שבו השירות החשוב שאנו מעניקים, של מטפל זר צמוד לסיעוד הוא שירות שהופך להיות בהדרגה שירות לעשירים ולמטופלים נוחים בלבד, כאשר מנגד קצבאות הסיעוד והנכות שהינן מקור ההכנסה היחיד של אוכלוסיית הסיעודיים אינן משתנות".
2 צפייה בגלריה
אילנה ואביה הקשיש, רמת גן
אילנה ואביה הקשיש, רמת גן
אילנה ואביה. "לא רוצה להכניס למוסד, הם לא נותנים לבקר מספיק"
(צילום: שאול גולן )
הקשישים שמתים לבדם. ראיון באולפן ynet באפריל
(משי בן עמי, ניצן דרור)

"בחודש מארס נסגרו השמיים וכתוצאה מכך הופסקה ההגעה של עובדים זרים לתחום הסיעוד בארץ, כאשר בחודש רגיל מגיעים לישראל כ-700 עובדים זרים בממוצע לתחום הסיעוד הביתי", מסבירה השרה לשוויון חברתי וגמלאים, ח"כ מירב כהן. "החל מחודש יולי מתאפשרת כניסה של עובדים זרים ארצה, אבל במבחן התוצאה אנחנו רואים שמגיעים רק עשרות בודדות של עובדים. המציאות הזו שמה משפחות רבות במצב שהוא בלתי אפשרי. מצד אחד, אין להן פתרון זמין למטפל בבית ומצד שני, הן מעלות חשש להכניס דווקא עכשיו את יקיריהן למוסדות".
את המצב שאותו מתארת כהן, בו משפחות נאלצות לטפל ביקיריהן בכוחות עצמן, מכירה אילנה יוחאי מרמת גן טוב. "אבא שלי במצב שהוא חצי משותק. צריך להרים אותו, לקלח אותו, להאכיל אותו, זה טיפול מורכב. אני לא רוצה להכניס אותו למוסד סיעודי, בגלל הקורונה הם לא נותנים למשפחות לבקר מספיק", היא אומרת. "אבא שלי לא יכול לדבר, להסביר את עצמו. אני רוצה שהוא יהיה בבית שאני אוכל לוודא שהכול בסדר. כואב הלב לראות את זה, לראות שאדם לעת זקנה כל כך חסר אונים וגם אנחנו חסרי אונים כי אנחנו לא יודעים איך לטפל בו. צריך לתת להם לגמור את החיים בכבוד".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "ראשית, לא מוכרים לנו מספרים כאמור וזאת מאחר שלא קיימים כל חסם או מניעה להגעת עובדים זרים בענף הסיעוד. שנית, רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה מתווים לכניסת עובדים זרים בתקופת מגפת הקורונה. גם בימים אלו מתאפשרת כניסת עובדים חדשים בכפוף להנחיות משרד הבריאות".