אסון הרכבל: דיווח מטורינו של שליח ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: משי בן עמי)

חמישה ארונות - ומשפחה שנמחקה: אחרי שבאיטליה דווח אתמול (ד') כי הילד איתן בירן בן החמש, שאיבד את בני משפחתו באסון הרכבל באיטליה ונפצע קשה מאוד, פקח את עיניו - נחתו אמש בישראל ארונותיהם של אביו עמית (30) ואמו טל (26), בנם הקטן תום, בן שנתיים, וכן סבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71).
במטוס היו אביה ואחיה של טל ויפגשו את אחיותיה אביב וגלי ואמה אתי, שנשארו בארץ. לצד מיטתו של איתן, נשארו אחותו ואמו של עמית בירן. אחרי שיטמנו חמשת ההרוגים, בני המשפחה צפויים לטוס לאיטליה ולהיות לצד איתן.
9 צפייה בגלריה
עמית, טל ובנם הקטן טום נהרגו יחד עם סבה יצחק ואשתו ברברה באיטליה
עמית, טל ובנם הקטן טום נהרגו יחד עם סבה יצחק ואשתו ברברה באיטליה
ההרוגים באיטליה. יצחק, טל, טום, ברברה ועמית
(באדיבות המשפחה)
האחות גלי אמרה: "אנחנו מבקשים שכל מי שיכול להתפלל לשלומו ולמען הבריאות של איתן - שיעשה זאת ויחזיק אצבעות שהוא יצא מזה. אני מודה לכולם על התמיכה והאהבה למשפחה. טל הייתה הנפש התאומה שלי, גדלנו יחד, ישנו יחד, היא הייתה החברה הכי טובה שלי, משהו מהלב שלי הלך", אמרה האחות גלי.
בעלה של גלי, רון פרי, סיפר שכעת שביב התקווה היחיד שיש למשפחה תלוי באיתן: "הוא פקח את העיניים שלו היום לכמה דקות אבל כרגע הוא עדיין מורדם ומונשם, אני חושב שהוא לא מבין עדיין מה קורה סביבו. כולנו מתפללים ומקווים שכשהוא יפתח את העיניים שוב אנחנו נהיה לצידו. כל העיניים של המשפחה נשואות לאיתן, נעשה כל מה שאפשר כדי שהוא ייצא מזה. נעטוף אותו ונאהב אותו".
9 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
משפחת בירן
(באדיבות המשפחה)
משפחת בירן צפויה להיטמן בחמישי ויצחק וברברה צפויים להיטמן ביום שישי. "זה פשוט סיוט, היומיים הבאים יהיו קשים", הוסיף פרי. "אנחנו מכירים דברים כאלה רק בתסריטים של הוליווד. המשפחה לא מצליחה לעכל, אנחנו גמורים. טל ועמית היו הכתר של המשפחה, העוגן, כולם אהבו והעריצו אותם, הם היו זוג עם נוכחות והורים מדהימים. זו טרגדיה לכולם, למשפחה ולכל מי שהכיר אותם".
כפי שצוין, כלי התקשורת באיטליה דיווחו כי איתן פקח לראשונה את עיניו לאחר האסון כשלצדו דודתו איה ואחד מרופאיו. "הוא מונשם וחוזר להכרה", אמר אחד הרופאים בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו, שם מאושפז איתן. "זה שלב מאוד רגיש", הוא הוסיף. "מדובר בשיקום הדרגתי של ההכרה, הדורש זמן ותמיכה פסיכולוגית. הוא כבר פקח את עיניו וחשוב מאוד שיראה פנים מוכרות לידו".
9 צפייה בגלריה
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
(צילום: gettyimages)
העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" תיאר אתמול את המחדל החמור באתר התיירות הפופולרי שבהרי האלפים: "במשך כמעט חודש, הקרון בקו הרכבל בהר מוטרונה היה גלגל של רולטה רוסית עבור כל מי שנסע בו". לפי החשד, אנשי האתר ידעו שישנה בעיה במערכת הבלמים, וכדי למנוע השבתה של הקו לצורך תיקון יסודי שלה – הם השביתו פשוט את המערכת כולה.
לפי הדיווחים אנשי האתר שנעצרו הם לואיג'י נריני, בעל החברה שהפעילה את הרכבל, מנהל העסקים של האתר אנריקו פרוצ'יו והמהנדס גבריאל טדיני. התובעת המנהלת את החקירה, אולימפיה בוסי, אמרה כי הם "התעסקו" עם מערכת הבלמים, במטרה למנוע עיכובים והפרעות לקו.
לדבריה, הם העדיפו להשבית את כל המערכת במקום לתקן אותה באופן יסודי, באופן שהיה מאלץ אותם להפסיק מחדש את פעילות קו הרכבל כולו, ממש אחרי שנפתח מחדש אחרי הסרת הגבלות הקורונה. "זו הייתה החלטה מודעת שנבעה מסיבות כלכליות", אמרה בוסי. "הקו היה צריך להיות מקורקע".

9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת ההתרסקות
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
הרכבל
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
הרכבל באיטליה
(צילום: EPA)
בכלי התקשורת האיטלקיים חשפו אתמול בצהריים פרטים חדשים מהחקירה שבמסגרתה נעצרו במהלך הלילה האחרון שלושה מאנשי אתר הרכבל, שמחבר את העיירה סטרזה לפסגת ההר מוטרונה שבצפון איטליה. לפי הדיווחים המקומיים, כאשר קו הרכבל חזר לפעילות ב-26 באפריל, אחרי תקופה ממושכת של השבתה בגלל הגבלות הקורונה, התגלו "אנומליות" שונות במערכת הבלמים, באופן שתקע מדי פעם את פעילות הקו.
9 צפייה בגלריה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם החירום שהושבת
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת האסון
(צילום: AP)
תחילה סברו החוקרים כי ייתכן שטעות אנוש היא שגרמה לכך שמערכת הבלמים לא פעלה, אך בהמשך החקירה התברר שאנשי האתר שנעצרו התקינו בכוונה תחילה מנגנון המכונה בשפה המקצועית "מזלג", אשר מונע מהבלם לנעול את הקרון לכבל התמיכה, במקרה חירום שבו הכבל הגורר את הקרון בשגרה למעלה ההר נקרע. כך קרה בדיוק באסון הרכבל ביום ראשון, החמור ביותר ב-20 השנים האחרונות באיטליה.
הכבל, כך לפי פרטי החקירה שנחשפו, נקרע ממש לפני שהקרון הגיע לתחנה הסופית במעלה ההר המשקיף על אגם מאג'ורה, בגובה של כ-1,400 מטר. לחוקרים הגיע תיעוד שטרם פורסם ובו נראה הקרון צונח מטה. הקרון הגיע למהירות של יותר מ-100 קמ"ש ודבר לא עצר אותו – עד אשר התנתק מכבל התמיכה, נפל מגובה של יותר מ-50 מטרים אל מורדות ההר, והתגלגל עד שנעצר בעצים. גופות הקורבנות נמצאו בתוך הקרון ומחוצה לו.
אלברטו צ'יקוניאני, קצין במשטרה הצבאית (קרביניירי) של אזור ורבניה, חשף בהמשך כי החשודים שנעצרו הודו כי מערכת הבלמים לא הופעלה "מבחירה", כלשונו. "כן, כן, הם הודו בזה", הוא אמר לאחד מכלי התקשורת המקומיים. "היו בעיות ברכבל".
בתקשורת האיטלקית מדגישים כי טרם ברור מדוע הכבל עצמו נקרע, אולם העובדה שהבלם שהיה מונע את האסון הושבת הובילה את הרשויות לייחס לשלושת החשודים עבירות מרובות של הריגה וכן הזנחה חמורה שגרמה לפציעת קטין (הילד איתן). הם חשודים גם בעבירה של הסרה בזדון של אמצעי זהירות.
פורסם לראשונה: 19:51, 26.05.21