3 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר
(צילום: עמית שאבי)
עכשיו זה סופי: בית המשפט העליון הכריז הבוקר (יום ג') על מלכה לייפר, המנהלת החרדית שהואשמה בעשרות מקרים של תקיפות מיניות ומעשי אונס, כבת הסגרה לאוסטרליה וכעת נדרשת רק חתימתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן לסיומה של הפרשה שנמשכת כבר יותר משש שנים. העליון דחה את הערעור של לייפר, שלושה חודשים לאחר שהמחוזי דחה את ערעורה בעניין מצבה הנפשי וקבע כי היא כשירה לעמוד להליך הסגרה.
"אני מברך על פסק-הדין של העליון שמכריז על מלכה לייפר בת הסגרה לאוסטרליה", כתב ניסנקורן, והודיע שיחתום ללא דיחוי על הצו. "לאחר שנים ארוכות ומייסרות, הגיעה העת לעשות צדק עם קורבנותיה של לייפר. בכוונתי לחתום על צו ההסגרה ללא דיחוי".
שופטת העליון ענת ברון כתבה בפסק הדין: "מעת שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה להכריז על המערערת כבת הסגרה לאוסטרליה, חלפו יותר משש שנים. הסגרתה נתבקשה על מנת להעמידה לדין שם, בגין עבירות מין חמורות שנטען שביצעה בתלמידותיה בהיותה מורה ומנהלת בית ספר תיכון בעיר מלבורן במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה".
ההחלטה בספטמבר על ההסגרה
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

"מאז שהוגשה העתירה, דומה כי אין הליך שהמערערת לא נקטה בו וכי אין טענה שפסחה עליה, בניסיון למנוע את הסגרתה", כתבה ברון. "עם מתן פסק דיננו נסתם הגולל על הטענות כולן והכרזתה של המערערת כבת הסגרה מקבלת תוקף סופי. כידוע יש לכבד הסכמי הסגרה שכרתה מדינת ישראל שתכליתם שיתוף פעולה בינלאומי למיגור פשיעה, ויידע כל מי שמבקש למלט עצמו מן הדין כי לא ימצא בישראל עיר מקלט".
דסי ארליך, אחת המתלוננות נגד לייפר, הגיבה לפסק הדין: "אנחנו מוגבלות במה שאנחנו יכולות לומר בגלל ההליך המשפטי, אבל זה פשוט מדהים להגיע לנקודה הזו אחרי כל כך הרבה שנים של מאבק. לא ויתרנו לרגע, חיכינו הרבה זמן אבל הנה זה קרה". לגבי מערכת המשפט בארץ, אמרה: "שמחה שלא אצטרך לדרוך יותר באולם של בית משפט ישראל".
מארגון "מגן" המלווה את נפגעות מלכה לייפר נמסר לאחר ההחלטה כי "אנו שותפים להקלה הגדולה שדסי, ניקול ואלי חוות כרגע. לאחר שנים ארוכות, מעייפות ומייאשות, מערכת המשפט של מדינת ישראל אימתה את מה שטענו לאורך כל הדרך: לייפר כשירה נפשית להסגרה לאוסטרליה ולהעמדה לדין בגין פשעיה לכאורה. האחיות הגיבורות הפכו לאבוקה של אור לקורבנות של פגיעות מיניות בכל רחבי העולם. הן העבירו מסר שהצדק הוא בר השגה ושווה להילחם למענו. אנו אסירי תודה על אומץ ליבן אל מול הלחץ האדיר שהופעל מולן. סוף סוף הן תקבלנה הזדמנות לעמוד מול לייפר בבית המשפט. אנו מקווים כי זהו צעד קטן בקרב החשוב שלנו להבטיח שמדינת ישראל לא תשמש כמקלט בטוח לעברייני מין".
3 צפייה בגלריה
מלכה לייפר פדופילית הסגרה נאשמת פדופיליה אוסטרליה
מלכה לייפר פדופילית הסגרה נאשמת פדופיליה אוסטרליה
עשרות אישומים, כולל מעשה מגונה בקטין ואינוס
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
האחיות דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר
האחיות דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר
דסי ארליך ואחיותיה
(צילום: עמית שאבי)
ראש ממשלת ויקטורה שבאוסטרליה, דן אנדרוז, בירך על ההחלטה ואמר כי "הערעור של מלכה לייפר נדחה. בקרוב, אנו מקווים, היא תחזור לוויקטוריה ותעמוד מול האישומים נגדה - כפי שהיא צריכה לעשות. המאבק למען הצדק היה ארוך וכואב. אבל זהו צעד נוסף עבור הנשים הצעירות והאמיצות ובני משפחותיהן".
על פי בקשת ההסגרה, לייפר מבוקשת באוסטרליה כדי להעמידה לדין שם בגין ביצוע עבירות מין בין השנים 2008-2004 בשלוש תלמידות בית הספר החרדי לבנות "עדת ישראל" במלבורן, תוך ניצול מעמדה כמורה וכמנהלת ותמימותן של הילדות.
בבקשת ההסגרה מיוחסים ללייפר עשרות אישומים, הכוללים מעשה מגונה בקטין ואינוס. בעקבות התלונות של התלמידות נגדה הושעתה לייפר ב-2008 מבית הספר ונמלטה לישראל. במרץ 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה, וב-2014 החלו הליכי ההסגרה מישראל. לייפר נעצרה, אך שוחררה למעצר בית בביתו של הרב גרוסמן במגדל העמק.
ב-2016 קבע הפסיכיאטר המחוזי כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, ולכן הופסקו הליכי ההסגרה ולייפר קיבלה טיפול פסיכיאטרי אחת לחודש, אך חוקרים פרטיים חשפו כי לייפר היא למעשה מתחזה, וכי היא מתפקדת באופן עצמאי. בדצמבר 2017 היא תועדה מסתובבת בשכונת מגוריה בירושלים, עורכת קניות וממתינה בסניף הדואר.
תיעוד בעבר של לייפר במצלמה נסתרת

בעקבות התיעוד, שהציג את לייפר כאדם נורמטיבי, הוגשה תלונה במשטרה וחודשו הליכי ההסגרה נגדה. כמו כן הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית חדשה שקבעה כי לייפר אינה סובלת ממחלת נפש במובנה המשפטי, מבינה את משמעות ההליך וכשירה לעמוד לדין.
אולם, בספטמבר שעבר קבעה השופטת חנה מרים לומפ מבית המשפט המחוזי בבירה כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין. "בשל פגמים רבים שעלו בחוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי, שבין היתר התבססו על עובדות שגויות שהוצגו בפני הרופאים, הדבר השפיע על דעתם בטרם חוות הדעת", קבעה לומפ. היא קבעה עוד כי הראיות שהוגשו על-ידי הפרקליטות כמו שיחה עם אנשים ועריכת קניות "אינם מלמדים בהכרח על התחזות פסיכיאטרית".
עם זאת, לאור הסתירות שעלו בעבר ומורכבות המקרה, היא החליטה למנות צוות מומחים מטעם בית המשפט שיבחן שוב את מצבה הנפשי של לייפר. בינואר האחרון קבע צוות המומחים שמינה בית המשפט לבדיקת מצבה הנפשי של מלכה לייפר כי היא כשירה לעמוד לדין. בספטמבר קבע המחוזי כי לייפר תוסגר לאוסטרליה, וגם לאחר הערעור לעליון לא שונתה ההחלטה.