ביבשת אפריקה קוראים לאתיופיה לנהל משא-ומתן להפסקת אש במדינת המחוז תיגראי, שבה פרצה החודש מלחמה בין צבא אתיופיה לכוחות המורדים. בממשלת אתיופיה טענו אתמול (שני) שאף מתווך בינלאומי לא פנה אליה, ושהיא מקווה לסיים את המבצע בקרוב. "אנחנו אומרים 'תנו לנו זמן'. זה לא יימשך לנצח, זה יהיה מבצע קצר", אמר רדוואן חוסיין, דובר המשלחת המיוחדת של הממשלה בתיגראי. "מעולם לא ביקשנו תיווך מאוגנדה או ממדינה אחרת".
7 צפייה בגלריה
מלחמה פליטים מ תיגראי אתיופיה אחרי ש הגיעו ל מחנה ב סודן
מלחמה פליטים מ תיגראי אתיופיה אחרי ש הגיעו ל מחנה ב סודן
במחנה פליטים בסודן. 25,000 אתיופים ברחו למדינה השכנה
(צילום: AP)
לפי דיפלומטים, מאחורי הקלעים מדינות באפריקה ובאירופה מפעילות לחץ על אתיופיה כדי שתאפשר למדינה כלשהי לתווך בשיחות לסיום המלחמה בתיגראי - שגלשה בסוף השבוע לאריתריאה השכנה. מאות נהרגו עד כה בקרבות ובהפצצות ו-25,000 פליטים אתיופים ברחו לסודן. בארגון אמנסטי דיווחו כי לפי עדויות עשרות - ואולי אף מאות - אזרחים נרצחו בטבח. כל צד מאשים את הצד השני באחריות לזוועות.
ב-4 בנובמבר הורה ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, לפתוח במבצע אווירי וקרקעי נגד השלטון המקומי בתיגראי - שמתנגד לשלטונו של אביי. בינתיים אביי דוחה את הקריאות לסיום המלחמה. הממשלה שלו מכחישה שאוגנדה מבססת את עצמה כמתווכת בין ממשלת אתיופיה למורדים התיגרינים, למרות שנשיא אוגנדה יוברי מוסבני נפגש עם שר החוץ של אתיופיה וקרא לצדדים לנהל מו"מ. "הטענה של תיווך מצד אוגנדה אינה נכונה", צייץ בטוויטר רדוואן חוסיין, דובר המשלחת המיוחדת של הממשלה בתיגראי.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום בשנה שעברה
(צילום: AFP)
המלחמה בתיגראי עלולה לסכן את התמורות שחלו בכלכלה האתיופית, להחריף את המתיחות העדתית באתיופיה ולהכתים את המוניטין של אביי בן ה-44. בשנה שעברה קיבל ראש ממשלת אתיופיה (המנהיג הצעיר באפריקה) את פרס נובל לשלום בזכות הסכם הפיוס בין אתיופיה לאריתריאה. אמש מסרה ועדת נובל לשלום שהיא "מודאגת מאוד" מהמצב בתיגראי וקראה להרגעת המתיחות.
אתיופיה היא פדרציה המורכבת ממדינות מחוז, ותיגראי, שבה גרים יותר מ-5 מיליון תושבים, היא אחת מהן. תנועת ה-TPLF ("החזית העממית לשחרור תיגראי") היא הכוח השולט בתיגראי. ראש ממשלת אתיופיה טען כי המבצע שנפתח בתיגראי זו תגובה למתקפה שביצעו אנשי "החזית" נגד שני בסיסים של הצבא ועל כך שמנהיגי המחוז מורדים בממשל הפדרלי ואינם סרים למרותו. מנהיגי TPLF מאשימים את אביי, שמגיע מהקבוצה האתנית הגדולה באתיופיה - האורומו - שהוא רודף אותם ומונע מהם לקחת חלק בשלטון ובכוחות הביטחון בשנתיים האחרונות.
ב-TPLF מאשימים את אריתריאה בסיוע לצבא אתיופיה במלחמה בתיגראי, וטוענים שהיא שלחה טנקים מעבר לגבול. אריתריאה מכחישה את הטענות האלה. בסוף השבוע הכוחות הבדלניים בתיגראי ירו רקטות לעבר אריתריאה. באפריקה, שחששה ממלחמת אזרחים באתיופיה, החלו לחשוש ממלחמה אזורית.
7 צפייה בגלריה
סודן פליטים שברחו מ אתיופיה מדינת מחוז תיגראי
סודן פליטים שברחו מ אתיופיה מדינת מחוז תיגראי
פליטים אתיופים בסודן
(צילום: AP)
בממשלת אתיופיה הודיעו אתמול שהכוחות הפדרליים "שחררו" מידי ה-TPLF את העיירה אלמטה בדרום תיגראי. דיפלומטים וגורמים צבאיים אמרו לרויטרס שאמש הפציץ חיל האוויר האתיופי יעדים בעיר מקלה, בירת תיגראי, ובסביבותיה. מוקדם יותר אמר אחד הדיפלומטים שצבא אתיופיה דיווח שהוא כבש 60% משטח תיגראי ומתכנן מתקפה משולבת על העיר מקלה - במטרה להיכנס אליה בתוך שלושה ימים.
מנהיג TPLF, דברציון גברמיקאל, קרא לאו"ם ולאיחוד האפריקני לגנות את פעילות הצבא האתיופי בתיגראי. הוא האשים את הכוחות הפדרליים בשימוש בנשק מתקדם בתקיפות - כולל במל"טים - ובהרס סכר ומפעל לייצור סוכר. "אביי אחמד מנהל מלחמה נגד התיגרינים והוא אחראי לגרימה מכוונת של סבל לבני אדם", אמר מנהיג TPLF והזהיר שאתיופיה עלולה להפוך למדינה נחשלת ומפורקת. הממשלה הכחישה שהיא הפציצה את הסכר או מטרות אזרחיות, אך לא הגיבה בנושא הפצצת מפעל הסוכר.
7 צפייה בגלריה
מלחמה פליטים מ תיגראי אתיופיה בורחים ל סודן דרך נהר בגבול
מלחמה פליטים מ תיגראי אתיופיה בורחים ל סודן דרך נהר בגבול
אתיופים חוצים את הנהר בגבול בדרך לסודן
(צילום: רויטרס)

נשיא אוגנדה מוסבני צייץ בטוויטר שהוא נפגש עם דמקה מקונן, שר החוץ של אתיופיה וסגן ראש הממשלה, ודן עמו בפתרון המשבר. "מלחמה באתיופיה תייצר תדמית רעה לכל היבשת. צריך שיהיה מו"מ ושהסכסוך ייפסק, אחרת זה יוביל לאובדן חיים לא הכרחי ולפגיעה קשה בכלכלה", הוא כתב בציוץ - שבהמשך נמחק.
בהמשך ביקר שר החוץ דמקה בקניה. "כולם מעודדים שיחות, זה דחוף מאוד", אמר הדיפלומט הקנייתי מחבוב מעלים על המלחמה באתיופיה. "זה לא זמן מתאים להטחת האשמות. צריך להתמקד בהפסקת האש". קניה וג'יבוטי קראו גם הן לפתור את המשבר בדרך לא אלימה, ולאפשר הכנסת סיוע הומניטארי. נשיא ניגריה לשעבר, אולוסגון אובסנג'ו כדי לקדם מו"מ.
לפי דיפלומטים גם מדינות אירופיות לוחצות על אתיופיה לסיים את המלחמה, ונורבגיה מתכננת לשלוח שליח מיוחד. אחד הדיפלומטים אמר לרויטרס: "הדלת סגורה, אבל אנחנו חייבים להמשיך להשמיע קול. זה שאביי לא רוצה תיווך לא אומר שאנחנו צריכים להישאר בשקט".
פורסם לראשונה: 19:55, 16.11.20