הריאיון עם שמחה גולדין
(צילום: אבי חי)

שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין ז"ל שגופתו מוחזקת על ידי חמאס בעזה, התייחס הבוקר (יום א') לחשיפת ynet שלפיה ישראל העבירה לארגון הטרור הצעה חדשה לעסקת חילופי שבויים. "הגיע הזמן שהרמטכ"ל כוכבי יביא חזרה את החיילים שלו משדה הקרב", אמר שמחה גולדין לאולפן ynet בהתייחסו לבנו ולסמל-ראשון אורון שאול ז"ל שגם גופתו מוחזקת ברצועה מאז מבצע צוק איתן.
בזמן שבעזה מאובחנים מדי יום 1,000 חולים בקורונה, חשף ביום חמישי כתבנו לענייני פלסטינים אליאור לוי כי ישראל העבירה לחמאס מסרים דרך משלחת המודיעין המצרי שביקרה באזור בימים האחרונים הצעה לקיום עסקה שבמסגרתה יוחזרו לארץ גופותיהם של החללים גולדין ושאול וכן האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
4 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
למעלה מימין: שאול וגולדין. למטה מימין: א-סייד ומנגיסטו
שמחה גולדין, אביו של סגן הדר, אמר הבוקר כי המשפחה לא קיבלה עדכון על התקדמות כלשהי. "כבר מחודש מרץ, אשתי ואני מדברים עם כל מי שקשור בעניין, במל"ל, בממשלה, בצבא, במשרד הביטחון, כדי לנצל את המצב הזה של הקורונה. אנחנו אומרים אם כבר יש עסקה הומניטרית שקשורה בקורונה, אז בעסקה הזאת של סיוע לעזה חייבים להתחיל עם החזרת החיילים".
- אילו תגובות שמעתם? "מה ששמענו בעשרת החודשים זה 'כן כן'. לא יעלה על הדעת שייכנסו מנשמים לעזה וכל מיני גיבובים של דברים כאלה ולאורך כל עשרת החודשים האלה ישראל נותנת סיוע בכל הקשור לקורונה לעזה. ישראל לא דורשת את החיילים, משאירה אותם בשטח.
"אני רוצה לפנות ישירות לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ולהגיד לו שבמשך עשרה חודשים גם ראש הממשלה וגם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, שהוא להזכירכם הרמטכ"ל של צוק איתן, בני גנץ, הוא ונתניהו הם האנשים שהשאירו את הבן שלי בעזה. קצין מצטיין בסיירת גבעתי, ביחד עם אורון שאול, חייל מצטיין של חטיבת גולני, והגיע הזמן שהרמטכ"ל כוכבי יביא חזרה את החיילים שלו משדה הקרב".
- האם אתה יותר אופטימי או שיש לך יותר תקוות ספציפית בתקופה הזאת לנוכח הדיווחים החדשים? "עזוב אופטימי ופסימי, אני מציאותי. ההנהגה הזאת שהוציאה את הבן שלי לקרב והשאירה אותו שם היא אותה הנהגה במשך שש שנים וחצי. הם לא הביאו אותו והם לא ניצלו אף הזדמנות שנקרתה בדרכם, לא הזדמנות הומניטרית ולא אחרת להפעיל לחץ על חמאס. אני מקווה שעכשיו, בחנוכה שזה חג האור וההדר, שיביאו את הדר ואורון משדה הקרב ולא ימכרו לנו כל מיני סיפורים על החזרת מחבלים ועל חשש מסבבים.
"חמאס היום קשור לקורונה בצורה מהותית. ראש הממשלה, שר הביטחון ובמיוחד הרמטכ"ל צריכים להביא את החיילים חזרה משדה הקרב, וכל מי שהכיר את הדר וכל מי שיודע משהו על האישיות שלו - יודע שהבחור הזה היה מוכן לעזור לאנשים בכל צורה. לפני שנותנים חיסונים לעזה או אפילו אם בונים איזושהי עסקה בעניין הזה, אז צריך שהאנשים האלה שמוציאים את החיילים לשדה הקרב לא ישאירו את זה לשלב מאוחר יותר".
גולדין הוסיף: "אני לא אופטימי או פסימי, ההנהגה צריכה לעבוד ומי שידחוף אותם זה בראש ובראשונה הרמטכ"ל, המפקד של החיילים. יש עכשיו הזדמנות, תנצלו אותה. תביאו קודם את החיילים ותכניסו אותם לעסקה ההומניטרית".
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בשיחה עם לוחמי מגלן
הרמטכ"ל אביב כוכבי בשיחה עם לוחמי מגלן
הרמטכ"ל כוכבי. "ישראל לא דורשת את החיילים"
(צילום: דובר צה"ל)
בירושלים העריכו בסוף השבוע כי לנוכח התחלואה הנרחבת של הקורונה בעזה, נוצרה שעת כושר להגיע לפריצת דרך. מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום וצוותו שמורכב מכלל גופי קהילת המודיעין החליטו להסתער על הנושא.
"חמאס צריך להבין שאחרי שחרור גלעד שליט, ישראל נמצאת במקום אחר מבחינה ציבורית ופוליטית", אמרו גורמים המעורים בפרטים. "תהיה נכונות לשחרור אסירים - אבל לא רוצחים עם דם ישראלי על הידיים", הדגישו. בישראל קראו לסינוואר להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי, ולדברי הגורמים "סינוואר חייב לחשוב כמו מנהיג ולא כמו אסיר לשעבר".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. "ההנהגה השאירה את הבן שלי שם"
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מפגן מחאה מחוץ למשכן ה כנסת ירושלים
מפגן מחאה מחוץ למשכן ה כנסת ירושלים
"אני לא אופטימי או פסימי". שמחה גולדין
(צילום: יואב דודקביץ')
"אם חמאס לא יתעורר, הרכבת תדהר. הבחירות בישראל מתקרבות, מתחיל תהליך של שלום אזורי וחמאס יישכח מאחור", אמרו הגורמים שהודו כי בישראל מבינים שהדרך להחזרת השבויים עוד ארוכה - אך הפעם נוצרה הזדמנות חד פעמית.
לפי המסר הישראלי שהועבר לחמאס, הצד הישראלי יותר מרציני ומוכן להתקדם מיידית - אך חלון ההזדמנויות קצר ואסור להחמיצו. ישראל קראה למנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, להפגין מנהיגות - והבהירה שלא תשחרר רוצחים עם דם על הידיים, וכדאי שארגון הטרור לא יחלום על שחרור אסירים המעורבים ברצח ישראלים.
במסר שהועבר לחמאס הובהר כי ישראל יכולה לסייע מהותית לעזה - ברמיזה לסוגיית החיסונים - אך הודגש שקודם כל חייבים להגיע לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים. כמו כן, הצוות הישראלי יודע מה מצבם של השבויים ברצועה, והבהיר שישראל לא תשלם מחיר עבור מידע על מצבם. בנוסף נמסר לחמאס כי ללא פתרון הסוגיה, לא תהיה הסדרה מול הרצועה.