2 צפייה בגלריה
באסל סאלחיה אבו עימאד א-טיאר
באסל סאלחיה אבו עימאד א-טיאר
באסל סאלחיה
בכיר לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס החליט לכבס את הכביסה המלוכלכת של הארגון בפומבי - וחולל סערה שנמצאת מתחת לרדאר התקשורתי ברצועה, אך עושה שמות בקבוצות סגורות ברצועה. הבכיר, ששמו האמיתי הוא באסל סאלחיה אך בזרוע הצבאית של חמאס הוא מוכר בכינוי אבו עימאד א-טיאר, טען טענות קשות נגד בכירים בארגון - ולפי שעה גורלו לא ידוע.
סאלחיה, בן 45, הוא יליד חאן יונס וחבר בזרוע הצבאית של חמאס כבר שלושה עשורים. בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות יצא סאלחיה נגד הנהגת חמאס ובעיקר נגד מרואן עיסא, מחליפו של רמטכ"ל חמאס אחמד אל-ג'עברי שחוסל בידי ישראל.
2 צפייה בגלריה
אתר חפירת מנהרה ישראלית שהציגו חמאס
אתר חפירת מנהרה ישראלית שהציגו חמאס
חפירת המנהרה שחודרת מישראל לרצועה. לטענת סאלחיה, מצד שמאל - מקום החפירה, מצד ימין - מקום הוצאת האדמה
עצם יציאתו לאור של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס מרצונו הוא עניין נדיר שכמעט שאינו קורה. יתרה מזאת, חמאס הוא לא ארגון שבתרבות שלו נוהג להוציא את הכביסה המלוכלכת. לכן, מניפסט האשמות כזה הוא צעד נדיר.
סאלחיה היה כלוא בידי ישראל בתחילת שנות ה-90, ולאחר מכן עזב את רצועת עזה לסוריה. שם, במטה הארגון שישב באותם ימים בדמשק, הוא רכש ידע והדרכה מגורמים בסוריה ובלבנון. בזרוע הצבאית של חמאס הוא התעסק בהכנת מטעני נפץ, ולטענתו הוא אף השתתף במבצע חטיפתו של גלעד שליט אחרי שחזר לרצועת עזה מסוריה דרך מצרים. לדבריו, בשנת 2014 הוא היה אחראי על הקמת יחידת האקרים ברצועת עזה, שתפקידה לאסוף פרטים על כוחות וחיילי צה"ל תוך ניסיונות לחדור לטלפונים הסלולריים שלהם ולהתחזות לדמויות אחרות שינסו להוציא מהם מידע צבאי.
סאלחיה טען בסרטון שפרסם כי החליט לפרסם את המידע מאחר שנואש מלהתריע להנהגה הבכירה על פעולות שישראל מבצעת ברצועת עזה. לדבריו, גורמים בכירים בארגון - כמו מרואן עיסא ויחיא סינוואר - התעלמו מטענותיו ואף זלזלו בו. הוא העלה בסרטון גם את האפשרות שעיסא הוא למעשה סוכן כפול בשירות ישראל.
חלק מהאשמותיו של סאלחיה נוגעות לטענות שחמאס, ועיסא בראשו, טייחו ומסמסו את המלצות ועדת החקירה שבדקה את נסיבות חיסולו בעזה של מאזן פוקהא, ראש מטה הגדה של הזרוע הצבאית של חמאס בשנת 2018. לטענת סאלחיה, לזרוע המודיעין של חמאס היה מידע מוקדם על הכוונה לבצע חיסול באזור זה. סאלחיה טען בסרטון גם טענות שנשמעות מוזרות מאוד, שלפיהן לישראל יש רשת מנהרות שחודרות מאזור הגבול לרצועת עזה.
נראה כי עיתונאים ברצועת עזה קיבלו הוראה מחמאס להתעלם מהסרטון, ולכן לא היה לכך כמעט ביטוי תקשורתי היום - אך בקבוצות סגורות חולל הסרטון סערה. עם זאת, הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בתעבורה הפנימית שלה לפעיליה, שלפיו טענותיו של אבו עימאד א-טיאר נבדקו בזמן אמת ונמצאו לא נכונות. לטענת חמאס, סאלחיה סולק מהזרוע הצבאית לפני שנה בשל עבירות חמורות שלגביהן לא ניתן פירוט בהודעה.
מקורות פלסטינים אמרו ל-ynet כי זמן קצר אחרי פרסום הסרטון, פשט חמאס על ביתו של סאלחיה וגורלו לא ידוע. המקורות העריכו כי הוא נחטף או נרצח בידי אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, אך עד כה אין למידע זה אישוש.