3 צפייה בגלריה
התפרעויות בשכונת שייח ג'ראח בירושלים
התפרעויות בשכונת שייח ג'ראח בירושלים
הצתת רכב בהתפרעויות במזרח ירושלים
(צילום: EPA)
עליית מדרגה חריגה בטיפול של מערכת הביטחון בעקבות ההתפרעויות שמיוחסות לערבים אזרחי ישראל: שר הביטחון בני גנץ חתם השבוע על שמונה צווי מעצר מנהליים לתושבי מזרח ירושלים שחשודים במעורבות באופן משמעותי באירועים אלימים בעיר ובלוד.
הצווים נחתמו על ידי גנץ בהמלצת שב"כ ופרקליטות המדינה וכחלק ממבצע "חוק וסדר", שבו מנסה המשטרה להביא לדין את המתפרעים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, בעיקר בפרעות שאירעו במהלך מבצע "שומר החומות" של צה"ל בעזה. המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי הודיע היום כי המבצע יימשך שבוע נוסף.
3 צפייה בגלריה
צו מעצר מנהלי
צו מעצר מנהלי
צווי מעצר מנהלי שניתנו לתושבי מזרח ירושלים
במשרד הביטחון ציינו כי הצווים ניתנו בעקבות מידע מודיעיני משמעותי שלא ניתן לחשוף אותו בהליך פלילי רגיל. מדובר בעבירות חמורות של אספקת אמצעי לחימה, העברות כספים לאירועים במטרה לעודד אלימות ולרכוש אמצעי לחימה, הסתה חמורה, השלכת בקבוקי תבערה ואיומים בהוצאה לפועל של פיגועים תוך קשר עם גורמי חמאס.
עוד אמרו במשרד הביטחון כי מטרת החתימה על הצווים היא מלחמה בניסיונות חדירה של גורמי טרור וניסיון להבעיר את ירושלים וערים נוספות בישראל, ושהפעולה ננקטת אך ורק במקרים חריגים. הצווים מקנים תוקף של שלושה עד שישה חודשי מעצר ללא משפט לשמונת החשודים.

"מדובר במעצר חריג וקיצוני"

פרקליטיהם של חלק מהעצורים, עורכי הדין היבה קדומי ומוחמד מחמוד, אמרו בתגובה כי "בתקופה האחרונה משטרת ישראל החלה במבצע נקמני כלפי תושבי מזרח ירושלים וערביי ישראל, והדבר התבטא במעצרים במספרים גבוהים כל יום וכל זאת מאז הפסקת האש שהייתה עם רצועת עזה.
"בימים האחרונים המשטרה החלה להחמיר בצעדיה כלפי האזרחים הפלסטינים במזרח העיר בכך שהתחילה לנקוט כלפי חלק מהם צעדים חריגים כגון הוצאת צווי מעצר מנהליים. עד היום מספרם הגיע ל-8 ויש עוד בדרך.
"מדובר במעצר חריג וקיצוני שבו אדם נמצא מאחורי סורג ובריח לתקופות של שלושה עד שישה חודשים בלי עבירה כלשהי אלא על פי מידעים. צעד נוסף הוא שלילת או הקפאת ביטוחי הבריאות של חלק מצעירי מזרח העיר. כל זה מעיד על צעדים נקמניים וקיצוניים מצידה של משטרת ישראל וממשלתה כלפי התושבים הפלסטינים במזרח העיר".
הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית דנה בגל המעצרים בחברה הערבית
(צילום: ערוץ כנסת)

במקביל, ניצב-משנה יגאל עזרא, ראש מחלקת (רמ"ח) סיכול פשיעה במשטרה, העריך היום כי בחברה הערבית מסתובבים כעשרת אלפים כלי נשק לא-חוקיים. הוא דיבר בישיבה של הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית בכנסת.
עו"ד היבה קדומיעו"ד היבה קדומי
הבכיר במשטרה אמר עוד על תופעת כלי הנשק הלא-חוקיים בחברה הערבית: "זה לא שאנחנו מסתובבים עם עגלה ולוקחים מכל בית נשק. העבודה סביב כלי הנשק היא קשה מאוד. היכולת שלנו להפעיל את המודיעין הנכון, להוביל לכוחות אופרטיביים שיתפסו את כלי הנשק ובסופו של דבר גם לגבש תשתית ראייתית".