בית הנבחרים האמריקני, הנשלט על ידי רוב דמוקרטי, הצביע נגד הווטו הנשיאותי שהטיל דונלד טראמפ על חוק תקציב הביטחון בגובה 740 מיליארד דולר. בכך הכין הבית את הקרקע לביטול הווטו הנשיאותי הראשון בתקופת כהונת טראמפ, שבועות ספורים לפני סופה. חברי בית הנבחרים הצביעו ברוב של שני שלישים, או 322 בעד הביטול, לעומת 87 בלבד נגד. הצבעה נוספת צפויה להתקיים בסנאט בהמשך השבוע, וגם שם יידרש רוב של שני שלישים לאישור ביטול הווטו.
4 צפייה בגלריה
פלוסי מתייחסת להצבעה
פלוסי מתייחסת להצבעה
הבית עשה את חלקו. פלוסי
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
פלוסי בדרך להצבעה
פלוסי בדרך להצבעה
בדרך להצבעה
(צילום: EPA)
ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, התייחסה לתוצאה בתום ההצבעה ואמרה כי בית הנבחרים עשה את חלקו כדי לאשר שחוק הביטחון יעבור "בניגוד למאמצי החבלה המסוכנים של הנשיא".
יו"ר הוועדה לכוחות המזוינים בסנאט, הסנאטור ג'ים אינהוף מאוקלהומה, אמר כי החוק "חיוני ביותר לביטחון הלאומי ולכוחותינו" והוסיף כי "אסור לקחת מהגברים ומהנשים שלנו, שמתנדבים ללבוש את המדים של המדינה, את מה שהם צריכים לקבל, אף פעם".
בשבוע שעבר טראמפ הטיל וטו על החוק שקובע את התקציב השנתי של משרד ההגנה, למרות התמיכה הגדולה שלה זכה החוק בקונגרס. לדברי טראמפ, הוא הטיל את הווטו מכיוון שהחוק אינו כולל "צעדים קריטיים לביטחון הלאומי", וסעיפים "שלא מכבדים את הווטרנים ואת ההיסטוריה הצבאית שלנו". בהודעה לבית הנבחרים אמר הנשיא היוצא שחוק תקציב הביטחון "מנוגד למאמצים של הממשל שלי להציב את אמריקה בראש סדר העדיפויות של הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ שלנו. זו 'מתנה' לסין ולרוסיה".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
התנגד לתקציב הביטחון. טראמפ
(צילום: TNS)
טראמפ התנגד בין השאר לתיקונים בחוק שמגבילים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן ומאירופה, ולשינוי שמות בסיסים שקרויים על שמם של מנהיגים בצבא הקונפדרציה. הוא איים להטיל וטו על חוק תקציב הביטחון אם הקונגרס לא יבטל את סעיף 230 בחוק הגנת התקשורת. הסעיף פוטר את הרשתות החברתיות - שלדבריו מוטות נגדו - מאחריות על תכנים שמתפרסמים אצלן. "הכישלון שלכם לבטל את סעיף 230 – שמסוכן מאוד לביטחון הלאומי – יהפוך את עבודת המודיעין שלנו לכמעט בלתי אפשרית. כולם ידעו מה אנחנו עושים בכל רגע", אמר הנשיא היוצא למחוקקים.

אחרי הדרישה של טראמפ: יותר כסף למובטלים

הצבעה נוספת שהתרחשה הלילה בבית הנבחרים אישרה ברוב של 275 לעומת 134 חברים את הגדלת מענקי הקורונה למובטלים במדינה ל-2,000 דולרים, במקום 600. מוקדם יותר הנשיא דונלד טראמפ ביקש מהקונגרס להגדיל את התשלום הישיר לכל אזרח, אחרי שעיכב את החתימה על חבילת הסיוע. לדבריו, "אני רוצה הרבה פחות הוצאות בזבזניות ויותר כסף לעם האמריקני - בדמות צ'קים של 2,000 דולר למבוגר ו-600 לכל ילד". חבילת הסיוע תעבור להצבעת הסנאט, שם הרוב הוא רפובליקני.
במקרה שטראמפ לא היה חותם על החבילה, היה הממשל האמריקני נכנס להשבתה, כשלושה שבועות לפני השבעת ג'ו ביידן לנשיא, מאחר שאישור חבילת הסיוע שולב באישור התקציב השנתי, שמממן את המשך פעילות הממשל עד ספטמבר 2021.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מתחסנת ראשונה מדינת ניו יורק נגד קורונה
ארה"ב מתחסנת ראשונה מדינת ניו יורק נגד קורונה
תחילת מבצע החיסונים בניו יורק בתחילת החודש
(צילום: EPA)
לא ברור מה גרם לטראמפ לשנות את דעתו ולהסיר את ההתנגדות, אולם בהודעה שפרסם זמן קצר לאחר החתימה על החבילה הוא ציין כי "זו חובתי להגן על העם בארצנו מפני חורבן ומצוקה כלכלית שנגרמה בעקבות הקורונה". הוא ציין כי ביקש מהקונגרס בכל זאת להגדיל את התשלום הישיר לכל אזרח.
לאורך המו"מ הממושך על חבילת הסיוע דרשו הדמוקרטים מענק גדול יותר לאזרחים. צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, הבטיח זמן קצר לאחר החתימה שבית הנבחרים יעלה להצבעה את הצעתו של טראמפ להגדלת הסיוע לכל אזרח ל-2,000 דולר, ועם האישור הצפוי לכך לאור הרוב הדמוקרטי שם, הוא יעלה את ההצעה להצבעה בסנאט בהמשך. "אף מחוקק דמוקרטי לא יתנגד, האם הרפובליקנים בסנאט כן?", הוא תהה בציוץ שכתב בטוויטר.
לצד העזרה למובטלים חבילת הסיוע אמורה לסייע גם למיליוני אמריקנים שמתקשים לשלם שכר דירה. החבילה הזו כוללת גם דחייה בחודש – עד סוף ינואר – של פקיעת תוקף האיסור על פינוי בכוח של דיירים שפיגרו בתשלום שכר הדירה, כמו גם מיליארדים נוספים לחלוקת מזון לעניים, תמיכה בבתי ספר, אוניברסיטאות ובתי חולים, וכן תקציבים נוספים להפצת החיסון לנגיף וביצוע בדיקות לאבחונו.